Start-up i fundusz VC. Jak prowadzić rozmowy z inwestorami?

Z analiz funduszu Inovo Venture Partners wynika, że o ile na świecie rynek venture capital rośnie w tempie 40 proc. rocznie, o tyle u nas, w 2018 roku, zaliczył 46-proc. spadek. W roku 2019 roku liczby zapowiadają się co prawda lepiej, ale nadal niepokoić może fakt, że – jak wynika z badań tego samego funduszu – oczekiwania inwestorów i start-upów coraz bardziej się rozmijają.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Z analiz funduszu Inovo Venture Partners wynika, że o ile na świecie rynek venture capital rośnie w tempie 40 proc. rocznie, o tyle u nas, w 2018 roku, zaliczył 46-proc. spadek. W roku 2019 roku liczby zapowiadają się co prawda lepiej, ale nadal niepokoić może fakt, że – jak wynika z badań tego samego funduszu – oczekiwania inwestorów i start-upów coraz bardziej się rozmijają.

Najważniejszymi obszarami wsparcia ze strony funduszu Venture Capital są:

  • pomoc w znalezieniu inwestorów do kolejnych rund inwestycyjnych (67 proc.),
  • zbudowaniu equity story i otrzymania feedbacku z potencjalnymi funduszami na kolejną rundy inwestycji (49 proc.),
  • konsultacje i wsparcie eksperckie (41 proc.).

Głównym zadaniem funduszy VC jest oczywiście finansowanie, ale – czego wielu początkujących przedsiębiorców nie docenia – również wymiana wiedzy i doświadczeń. To właśnie ten aspekt często okazuje się kluczowy w zwiększaniu skali działalności. Inwestorzy mogą doradzać zarówno w kwestiach organizacyjnych, jak i biznesowych. I choć nie jest ich rolą wyręczanie founderów w prowadzeniu przedsiębiorstwa, to – zwłaszcza w przypadku konfliktów pomiędzy założycielami – warto zasięgnąć ich opinii.

Jak efektywnie współpracować z funduszem Venture Capital?

O tym rozmawiamy z Jagodą Żychlewicz, starszym analitykiem inwestycyjnym z funduszu Speed Group.

Na zdjęciu: Jagoda Żychlewicz (fot. SpeedGroup)

na zdjęciu: Jagoda Żychlewicz (fot. SpeedGroup)

Jakie czynniki najczęściej negatywnie wpływają relację między start-upem a inwestorem? Czego może oczekiwać start-up decydujący się na współpracę z funduszem?

Jagoda Żychlewicz: Jeśli chodzi o współpracę pomiędzy inwestorem, a startupem, który znajduje się już w portfolio inwestycyjnym funduszu myślę, że najważniejsza jest szczerość oraz zaufanie. Fundusz, który podejmuje inwestycję w dany startup staje się partnerem biznesowym, który ‘gra do jednej bramki’ z zespołem zarządzającym, dlatego powinien być świadomy wszelkich wyzwań, które pojawiają się pod drodze, by móc pomóc i zareagować w odpowiedni sposób.

Jak przygotować się do rozmowy z inwestorem?

JŻ: Proces pozyskiwania kapitału inwestycyjnego można porównać do procesu sprzedażowego. Należy zatem odpowiednio zaplanować działania i sposób dotarcia do inwestora, z którym chcemy porozmawiać.

Istotne jest, by doprowadzić do spotkania lub bezpośredniej rozmowy z inwestorem, ponieważ to może znacząco zwiększyć szansę na pozyskanie kapitału. Podczas takiej rozmowy z inwestorem zespół powinien być przygotowany na pytania o rynek oraz grupę docelową, potencjał rozwoju biznesu, czy strategię rozwoju produktu, ale także ważne jest, by potrafił przedstawić ofertę, z którą przychodzi do inwestora, potocznie mówiąc: co inwestor ma kupić i za ile.

Dla funduszu istotne jest, by zrozumieć potencjał zwrotu z inwestycji, jak może osiągnąć w przeciągu kilku lat, stąd istotne jest, by zespół potrafił wskazać, w którym kierunku i w jakim tempie rozwija się rynek, czy jaka jest potencjalna ścieżka wyjścia inwestora z danej spółki. Zatem sama wiedza nt. rozwijanego przez siebie produktu i technologii to często za mało, by przekonać inwestora do współpracy. Należy uświadomić go, jak dana spółka wpisuje się w obiecujące trendy i w jaki sposób może być umiejscowiona na dynamicznie rosnącym rynku.

Jakie błędy najczęściej popełniają start-upy starające się o finansowanie?

JŻ: Nie nazwałabym tego błędem, natomiast tak, jak widzę niesamowite kompetencje technologiczne w zespołach startupowych, tak zauważam czasem lukę kompetencyjną związaną z bieżącym zarządzaniem finansami. Zespoły często mają bardzo dokładnie przygotowane długoterminowe projekcje finansowe wskazujące na potencjał wzrostu firmy, natomiast nie zawsze są świadomi bieżących ryzyk finansowych, czy dokładnego zapotrzebowania na kapitał, wymaganego, by realizować planowane wyniki w ujęciu miesięcznym.

Przywykliśmy narzekać na to, że „nie dorobiliśmy się swojego Google, Spotify czy Skype’a. Czy słusznie? Jeśli tak – co przeszkadza polskim przedsiębiorcom w zwiększeniu skali?

JŻ: Myślę, że możemy pochwalić się już startupami, które podbijają globalny rynek, w tym znane już powszechnie: DocPlanner, Brainly, eSky. Sukcesy tych firm z pewnością przetrą szlaki dla kolejnych startupów, które dzięki temu zaczną też odważniej myśleć o opuszczaniu ‘polskiego podwórka’.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce