Blog ifirma.pl

Subskrypcja jako model biznesowy dla startupu

|
Na czym dokładnie polega model subskrypcyjny biznesu? Jakie jego rodzaje można wyróżnić? Jakie jeszcze korzyści odnieść mogą decydujący się na jego wdrożenie przedsiębiorcy? Zapraszamy do lektury.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Subskrypcja jako model biznesowy świetnie wpasowuje się w dominujące na rynku konsumenckim trendy. Regularna dostawa do domu artykułów pierwszej potrzeby? Seans najnowszej premiery bez konieczności wychodzenia z domu? Automatyczne rozliczanie zobowiązań, bez ryzyka konsekwencji ewentualnych opóźnień? To wszystko i więcej oferuje model subskrypcyjny, stanowiąc atrakcyjne rozwiązanie dla start-upów, które w ten sposób mogą pozyskać szerokie grono zainteresowanych ich ofertą odbiorców.

Na czym polega subskrypcja?

Subskrypcja sprowadza się do powtarzającej się sprzedaży towarów lub usług na rzecz oznaczonego klienta, często w ramach określonego pakietu. Model subskrypcyjny nie przewiduje żadnych konsekwencji w razie rezygnacji z dostępu do produktu, co stanowi atut w oczach klientów niechętnych względem długoterminowych zobowiązań. W jego istotę wpisana jest również cykliczna opłata, pobierana automatycznie z konta klienta po uprzedniej, wyrażonej przez niego jednorazowo zgodzie. 

Subskrypcyjny model biznesowy nastawiony jest na długofalową współpracę, co skutkuje po stronie przedsiębiorcy możliwością uzyskania regularnych wpływów. W związku z tym kluczowe z jego punktu widzenia jest zapewnienie takiego user’s experience, który zatrzyma klienta przy jego marce i produkcie. 

Model ten stosowany jest powszechnie w przestrzeni gospodarczej – od prasy, przez branżę muzyczną i filmową, na spożywczej i kosmetycznej kończąc.  

Rodzaje subskrypcji

Rodzaj produktu a model biznesowy 

Subskrypcyjny model biznesowy nie jest jednolity pod względem funkcjonalności, będąc uwarunkowanym przez rodzaj produktu, zakres produktowy oraz sposób postrzegania samego klienta. Przez wzgląd na pierwsze z tych rozróżnień wymienić można: 

  • subskrypcję dostępową – w ramach której to dostęp jest główną wartością. Może to być dostęp do treści (publikacji, filmów, muzyki itp.), jak też do usług okołoproduktowych, takich jak np. darmowa dostawa i rabaty; w ramach tej kategorii wyróżnić należy model gospodarki współdzielenia, w której zakup poszczególnych produktów zastępowany jest przez ich udostępnianie szerszemu gronu osób – popularnym przykładem wdrożenia tego wariantu modelu są usługi świadczone przez marki takie jak Airbnb, Uber, Bolt i Free Now;
  • subskrypcję selekcjonowaną – w ramach której odbiorca nie dysponuje wiedzą co do produktu, który otrzyma, a który został wcześniej poddany procesowi selekcji przez wyznaczone do tego osoby, działające z ramienia marki. Zazwyczaj przyjmuje on postać niewielkiego prezentu, który ma przy okazji zachęcić klienta do zakupu pełnowymiarowego produktu;
  • subskrypcję powtórzeniową – w ramach której klientowi dostarczany jest, w określonych odstępach czasu, wybrany produkt, często codziennego użytku (np. świeże warzywa, owoce, dieta pudełkowa, artykuły higieniczne itp.).

Percepcja klienta a model biznesowy 

Subskrypcje różnicować można również przez wzgląd na sposób jej percepcji przez klienta. Ten zaś może ją postrzegać w kategoriach: 

  • odkrycia – w sytuacji, gdy nie miał wcześniej bezpośrednio kontaktu z danym produktem, a zdecydował się na jego zakup, bazując na ogólnych danych na temat usługodawcy; 
  • udogodnienia – gdy dokonuje regularnych zamówień oznaczonych towarów lub usług. 

Modele biznesowe w przestrzeni cyfrowej 

Udostępniony zakres produktu, charakterystyczny dla przestrzeni cyfrowej, wpływa na kształt ostatecznego modelu biznesu w zakresie subskrypcji. W ten sposób można wyróżnić: 

  • model Saas – (z ang. Software as a Service), używany dla oznaczenia modelu biznesowego, polegającego na zapewnieniu bieżącego dostępu do usługi w miejsce dokonywania jej każdorazowego zakupu. W zamian za okresowe opłaty klient uzyskuje w tym przypadku stały dostęp do programu dostosowanego do najnowszych standardów;
  • model XaaS – (z ang. X as a Service), stanowi rozszerzenie dla wspomnianego Saas, poprzez ujęcie w ramy oferty szerszej gamy usług, w tym m.in. oprogramowania, pamięci, pulpitu i sieci. Rozliczenia wyglądają w tym przypadku analogicznie jak w przypadku SaaS. 

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Najważniejsze pytania

    1. Na czym polega subskrypcja?

      Subskrypcja sprowadza się do powtarzającej się sprzedaży towarów lub usług na rzecz oznaczonego klienta, często w ramach określonego pakietu. 
    2. Jakie rodzaje subskrypcji można wyróżnić?

      W zależności od perspektywy wyróżnić można różne rodzaje subskrypcji. Rodzaj produktu warunkuje ich podział na: dostępowe, selekcjonowane i powtórzeniowe; przez wzgląd na percepcję klientów postrzegać je można jako odkrycie lub udogodnienie; w końcu subskrypcja w przestrzeni cyfrowej może przybrać postać modelu SaaS lub XaaS.
    3. Na czym polega model SaaS?

      Model Saas polega na zapewnieniu klientowi bieżącego dostępu do zaktualizowanej usługi w miejsce dokonywania jej każdorazowego zakupu - w zamian za okresowe, uiszczane przez niego opłaty.
    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie