Tarcza antykryzysowa 4.0 - zmiany przepisów pozapodatkowych | ifirma.pl

Tarcza 4.0 – zmiana przepisów pozapodatkowych

Tarcza antykryzysowa 4.0

Szukasz informacji na temat wsparcia w okresie pandemii? Sprawdź jakie zmiany wprowadza tarcza 4.0.

Projekt tarczy antykryzysowej 4.0 pojawił się 22 maja 2020 r. Kolejna ustawa, która wprowadza wiele rozwiązań dla przedsiębiorców i nie tylko została uchwalona dnia 19 czerwca 2020 r. Ilość i różnorodność wprowadzonych zapisów jest znaczna. Zgodnie z zapowiedziami ma to być już ostatnia zmiana. Prześledzimy nowe zapisy, które są priorytetowe przede wszystkim dla przedsiębiorców.

Jakie rozwiązania przyjmuje tarcza 4.0?

Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U. 2020 poz. 1086) o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 zwana tarczą 4.0 wprowadza szereg zmian do różnych ustaw. W publikacji poruszymy zagadnienia, które wydają się najistotniejsze z punktu widzenia przedsiębiorcy.

Dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych

Dopłaty stosuje się do kredytów udzielanych przedsiębiorcom na podstawie umowy kredytowej zawartej od dnia wejścia w życie ustawy, a jeżeli umowy zostały zawarte wcześniej pod warunkiem ich dostosowania do wymogów ustawy. Umowy kredytu z dopłatą będą mogły być zawierane do 31 grudnia 2020 r. Dopłaty nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kredytów z dopłatami udzielają banki, które zawarły z BGK umowę o współpracy. BGK publikuje na swojej stronie internetowej listę banków udzielających kredytów z dopłatami. Dofinansowanie obejmuje jedynie część oprocentowania należnego bankowi:

  • mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy – 2 punkty procentowe,
  • pozostali przedsiębiorcy – 1 punkt procentowy.
Dopłaty stanowią pomoc publiczną dla przedsiębiorcy.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne

Dłużnik, który będzie chciał rozpocząć proces restrukturyzacyjny swojego przedsiębiorstwa będzie miał czas na zawarcie umowy z doradcą restrukturyzacyjnym do dnia 30 czerwca 2021 roku. Może wówczas obwieścić w Monitorze Sądowym i Gospodarczym otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego, w normalnym układzie dokonuje tego sąd. Obwieszczenie może być dokonane po przygotowaniu przez dłużnika propozycji układowych oraz spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych i przekazaniu ich nadzorcy układu.

Określenie zasad wykonywania pracy zdalnej

Możliwość wykonywania pracy zdalnej może zostać polecona pracownikowi, który posiada umiejętności i możliwości do wykonywania takiej pracy. Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną ma zapewniać pracodawca. Pracownik może użyczać swoich materiałów i narzędzi o ile wszystkie dane, informacje i tajemnice przedsiębiorstwa będą odpowiednio chronione i zabezpieczone. Na polecenie pracodawcy pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek ewidencjonować wykonywane czynności: opis czynności, datę i czas jej wykonywania. Ewidencja prowadzona jest w formie i z częstotliwością określoną przez pracodawcę.

Polecamy zapis naszego webinaru na temat tarczy antykryzysowej!

Co wprowadza tarcza antykryzysowa 3.0 i 4.0? Omówiliśmy najnowsze zmiany w przepisach. Sprawdź m.in. jak prawidłowo zaksięgować składki ZUS, z których Was zwolniono. Webinar prowadziły dziewczyny z naszego Biura Obsługi Klienta – Joanna i Magda. Chętnie odpowiedziały na budzące najwięcej emocji pytania.

Urlopy wypoczynkowe

W okresie epidemii z powodu COVID-19 pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu, a pracownik jest obowiązany taki urlop wykorzystać.

Wnioski do ZUS tylko w formie elektronicznej

Wszystkie wnioski kierowane do ZUS w związku z tarczą antykryzysową takie jak:

  • zwolnienie z opłacania składek,
  • wypłata świadczenia postojowego,
  • udzielenia ulgi w spłacie należności

będą składane tylko w formie elektronicznej przez PUE-ZUS.

Świadczenie postojowe

Przyznanie świadczenia postojowego zmienia nieco założenia do przyznania tego świadczenia. Zmodyfikowany został zapis art. 15zq ust. 1, z którego wynika, że osobie prowadzącej działalność gospodarczą:

  • przed zmianą:

  • “przysługuje świadczenie postojowe, jeżeli nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu”
  • po zmianie:

  • “przysługuje świadczenie postojowe”.  

    Po zmianie przepisów w ustawie tarcza 4.0 świadczenie postojowe będzie przysługiwało osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów Prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, która posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, pod warunkiem że osoba ta podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Oczywiście przedsiębiorca będzie musiał spełniać pozostałe warunki zapisane w ustawie. Wniosek o świadczenie postojowe dla przedsiębiorcy należy złożyć przez PUE-ZUS na formularzu RSP-D.

    Wnioski o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników

    Przedsiębiorcy, którzy uzyskali dofinansowanie z FGŚP są zobowiązani do powiadamiania na piśmie w terminie 7 dni dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy o zmianie mającej wpływ na wysokość wypłacanej transzy środków. Nie ma już obowiązku comiesięcznego składania obszernego oświadczenia na temat stanu zatrudnienia i wynagrodzeniach pracowników.

    Tarcza antykryzysowa 4.0 – zmiana przepisów podatkowych – przeczytaj.
    ▲ wróć na początek
    UWAGA

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    O księgowości wiemy wszystko,
    żebyś Ty nie musiał

    Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

    Romek

    z ifirma.pl

    Masz pytania?
    Skontaktuj się z nami

    Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

    Nowoczesna

    Rzetelna

    Księgowość