Odsetki od zaległości podatkowej czasem są niewymagane, jeśli jednak konieczne jest ich uregulowanie, można wystąpić z wnioskiem o umorzenie. Po złożeniu wniosku i otrzymaniu decyzji warto dodatkowo sprawdzić, czy nie będzie konieczne opłacenie kolejnych odsetek.
Przeterminowane zobowiązanie podatkowe, przekształcające się w zaległość podatkową, to dla podatników spore obciążenie. Tym bardziej, że z każdym dniem zwłoki naliczane są odsetki za opóźnienie w spłacie. Dla przedsiębiorców w najtrudniejszej sytuacji przepisy przewidują jednak możliwość umorzenia takich odsetek.
Odsetki podatkowe – kiedy są niewymagane?
Odsetki od zaległości podatkowych są liczone w skali 8% na rok. Tym samym przy krótkich okresach zaległości i niewielkich kwotach może zdarzyć się, że odsetki nie będą wcale wymagane. Zgodnie z przepisami taka sytuacja ma miejsce, jeśli wysokość kwoty odsetek nie przekracza trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez Pocztę Polskę za traktowanie przesyłki listowej jako poleconej. Obecnie opłata taka to 2,90 zł, zatem odsetki będą niewymagane do kwoty 8,70 zł.
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2019 roku.
Umorzenie odsetek podatkowych – wniosek
Przedsiębiorca, dla którego wysokość narosłych odsetek od zaległości podatkowej jest zbyt wielkim obciążeniem, może zwrócić się do organu skarbowego o umorzenie odsetek podatkowych. Aby wszcząć taką procedurę, należy złożyć umotywowany wniosek – papierowo w urzędzie lub elektronicznie za pomocą ePUAP.
Organ skarbowy przyznaje ulgę w postaci umorzenia odsetek wyłącznie w sytuacjach uzasadnionych ważnym interesem podatnika albo interesem społecznym. Dlatego tak ważne jest umotywowanie wniosku i wskazanie przyczyn powstania zaległości (np. załamanie rynku, katastrofy naturalne, nagła ciężka choroba przedsiębiorcy) oraz dalszych następstw, które może przynieść umorzenie (np. brak konieczności zamykania firmy, utrzymanie miejsc pracy, utrzymanie rodziny).
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej obejmuje odsetki naliczone do dnia złożenia wniosku włącznie.
Umorzone odsetki a zaległość podatkowa
Przedsiębiorca, który uzyskał ulgę w postaci umorzenia odsetek podatkowych, powinien upewnić się, czy oznacza to dla niego zupełne pożegnanie z odsetkami. Jeśli na chwilę otrzymania ulgi spłacona została zaległość, której odsetki dotyczyły, podatnik powinien już być wolny od zobowiązań z tego tytułu.
Jednak w sytuacji, gdy organ podatkowy zdecydował się umorzyć odsetki, natomiast zaległość nadal istnieje, należy pamiętać że odsetki nadal będą liczone. Zmieni się jedynie termin – w takim przypadku naliczamy je od dnia następującego po dniu złożenia wniosku o umorzenie odsetek.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Zasadniczo dokumenty księgowe w spółce z o.o. należy trzymać przez co najmniej 5 lat, ale w niektórych przypadkach przepisy mogą wymagać dłuższego okresu. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zadbać o prawidłowe przechowywanie dokumentów księgowych i podatkowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została podpisana przez Prezydenta RP w dniu 10 kwietnia 2025 r. Akt ten wprowadza nowe regulacje dotyczące zatrudniania cudzoziemców, których celem jest przeciwdziałanie nadużyciom związanym z powierzaniem im pracy oraz poprawa efektywności działania organów administracji. Nowe przepisy mają również przyczynić się do zmniejszenia zaległości w załatwianiu spraw przez urzędy oraz zapewnić pełną elektronizację postępowań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo