Pracownik, który potrzebuje wolnego, a wykorzystał już cały zakres urlopu płatnego, może zawnioskować do pracodawcy o przyznanie urlopu bezpłatnego. Pracodawca ma prawo przyznać taki urlop, jednakże nie jest to jego obowiązek.
Urlop bezpłatny to specyficzna sytuacja, w ramach której pracownik czasowo rezygnuje z prawa do wykonywania pracy oraz prawa do wynagrodzenia. Dlatego też przyznanie wolnego w takiej formie może nastąpić wyłącznie na wniosek pracownika – pracodawca nie może sam zdecydować o wysłaniu pracownika na przymusowe, bezpłatne wolne. Forma wniosku o urlop bezpłatny nie jest określona przepisami, zatem teoretycznie może być on przedstawiony nawet w formie ustnej; jednakże w praktyce zalecane jest skierowanie takiego wniosku w wersji pisemnej.
Generalnie przepisy Kodeksu pracy nie wymagają od pracownika argumentowania przyczyn wzięcia urlopu bezpłatnego.
Jeśli jednak zatrudniony planowałby dłuższą nieobecność, warto taką argumentację przedstawić pracodawcy w związku z faktem, że przyznanie urlopu bezpłatnego przez pracodawcę nie jest obligatoryjne.
Pracownik, udając się na urlop bezpłatny powinien pamiętać, że zasadniczo okres jego trwania nie wlicza się do stażu pracy, a w jego trakcie pracownik nie jest objęty ubezpieczeniem chorobowym.
Przyznanie urlopu to decyzja pracodawcy
Pracodawca, otrzymując wniosek o urlop bezpłatny od pracownika, ma właściwie nieograniczone prawo do jego przyznania – przepisy pracownicze nie przewidują tu ograniczeń np. liczbą dni, jak w przypadku urlopu płatnego. Co istotne, pracodawca może zgodzić się na cały okres urlopu, o który wnioskuje pracownik; lub tylko na jego część.
Ważne!
Pracodawca ma prawo do skrócenia urlopu bezpłatnego, który chciałby dostać pracownik, ale nie może go wydłużyć ani przesunąć na inny termin, niż wskazany we wniosku. Z drugiej strony, jeśli pracownik z przyznanym już urlopem bezpłatnym chciałby wcześniej wrócić do pracy, pracodawca może, ale nie musi wyrazić na to zgody.
Urlop a zwolnienie
Pracodawca przyznając urlop bezpłatny rezygnuje z obowiązku pracy pracownika na określony czas. Dlatego też nie ma on obowiązku zgadzania się na przyznanie takiego wolnego. Ponadto jeśli urlop pracownika będzie trwał dłużej niż 3 miesiące, a w trakcie jego trwania wystąpią w firmie ważne i niedające się wcześniej przewidzieć przesłanki, pracodawca ma prawo do odwołania pracownika z urlopu. Urlop bezpłatny – tak jak standardowy – zasadniczo chroni pracownika przed wypowiedzeniem stosunku pracy, a także przed zmianą warunków pracy. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, kiedy w firmie przeprowadzane są zwolnienia grupowe, a bezpłatny urlop trwa dłużej niż trzy miesiące.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przełom roku to bardzo intensywny okres dla firm. Dla prowadzących sklepy, stacjonarne czy internetowe, jest to dodatkowo czas promocji, czyli największego ruchu i intensywnej obsługi zamówień.
Sprzedaż B2B to proces skierowany do przedsiębiorstw, wymagający szczególnego podejścia i głębokiego zrozumienia potrzeb klientów biznesowych. Jakie działania i strategie mogą przynieść sukces w tym wymagającym, wieloetapowym procesie?
Każda współpraca, nawet ta w marketingu afiliacyjnym, powinna mieć jasne i niebudzące wątpliwości ustalenia. Choć wiele współprac działa „na zasadzie zaufania”, to zawsze dobrze przygotowana umowa daje obu stronom ochronę i pewność, że wszystko jest uporządkowane.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo