Od lipca 2021 roku, w branży eCommerce nastąpiły niemałe zmiany. Mimo, że przepisy obowiązują już jakiś czas potrafią jednak przysporzyć problemów. Dlatego postaramy się nieco rozjaśnić temat i w dzisiejszej publikacji przedstawimy proces rejestracji do VAT-IOSS.
Co to jest VAT-IOSS?
Procedura IOSS dotyczy sprzedaży na odległość na rzecz konsumenta lub niepodatnika towarów importowanych z państw trzecich, jeżeli wartość przesyłki nie przekracza 150 EUR. Wprowadzenie procedury IOSS ma ułatwić przedsiębiorcom, którzy sprzedają towary na rzecz konsumenta końcowego w UE wypełnianie obowiązków w zakresie podatku VAT. Procedurę mogą stosować podatnicy, którzy mają siedzibę działalności gospodarczej w UE, ale mogą z niej również skorzystać pozostałe firmy, które nie mają siedziby na terenie Unii.
Co daje procedura IOSS:
Możliwość rejestracji tylko w jednym państwie członkowskim UE, pomimo sprzedaży do wszystkich 26 krajów UE.
Składanie rozliczeń podatkowych w zakresie podatku VAT w jednym punkcie kompleksowej obsługi.
Współpracę tylko z jedną administracją podatkową w państwie zarejestrowania.
W jaki sposób zarejestrować się do VAT-IOSS?
Rejestracji do VAT-IOSS dokonywana jest przez system e-Deklarcje wyłącznie środkami komunikacji elektronicznej. Formularze interaktywne są dostępne na stronie internetowej Portalu Podatkowego. Zgłoszenia rejestracyjne mogą być składane od 1 kwietnia 2021 r. Poniżej opiszemy, w jaki sposób przebiega proces rejestracji.
Zgłoszenie rejestracyjne VII-R
Rejestracji dokonujemy na formularzu VII-R “Zgłoszenie podatnika informujące w zakresie szczególnej procedury importu rozliczania VAT”.
Rozpoczynamy od wpisania NIP-u przedsiębiorcy.
W części A “Miejsce i cel składania zgłoszenia” wpisujemy Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście, który pełni rolę państwa członkowskiego identyfikacji w szczególnej procedurze VAT-IOSS. Na wzorze zaznaczony jest checkbox “rejestracja”, ale na tym samym formularzu można dokonywać wyrejestrowania i aktualizacji danych.
W części B.1. “Dane podatnika” należy podać nazwę podatnika, a jeżeli podatnik jest reprezentowany przez pośrednika indywidualny numer identyfikacyjny pośrednika. Pośrednika ustanawia podatnik, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terenie UE. Pośrednik musi być czynnym podatnikiem VAT w państwie identyfikacji. Warunki i zasady ustanawiania pośrednika w Polsce zostały opisane w podlinkowanej publikacji.
Jeżeli nazwa handlowa jest inna niż nazwa podatnika należy dodać nazwę handlową w poz. 9. W poz. 10 należy wskazać państwo, w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej i w poz. 11 numer identyfikacji podatkowej przyznany w tym państwie. Jeżeli NIP został nadany w Polsce wpisujemy jego numer w poz. 12.
Jeżeli rola podatnika polega na ułatwianiu dostawy towarów poprzez interfejs elektroniczny, to zaznacza checkbox.
W części B.2. “Adres pocztowy podatnika” wpisujemy dokładne dane z podaniem kraju, miejscowości, ulicy.
W części B.3. “Dane kontaktowe” wpisujemy wszystkie aktualne dane do kontaktu takie jak: numer telefonu, adres e-mail, adresy strony internetowej, a jeżeli podatnik posiada kilka stron to może dodać adresy wszystkich stron. Ponadto w tym miejscu należy wskazać imiennie osobę odpowiedzialną za kontakty z urzędem skarbowym.
W części B.4. “Szczegóły dotyczące rachunku bankowego” należy podać numer i nazwę właściciela rachunku bankowego. Podanie numeru BIC nie jest obowiązkowe.
W części B.5. “Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej” wpisujemy informacje o wszystkich krajach UE, w których podatnik jest zarejestrowany do VAT. W przypadku braku numeru identyfikacyjnego VAT należy podać numer identyfikacji podatkowej nadany przez państwo członkowskie, w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, inne niż państwo członkowskie identyfikacji wskazane w poz. 27.
W części B.6. “Indywidualne numery identyfikacyjne VAT nadane przez inne państwa członkowskie identyfikacji zgodnie z art. 362, 369d lub 369q dyrektywy 2006/112/WE, jeśli poprzednio korzystano lub obecnie korzysta się z jednej z procedur szczególnych rozliczania VAT” odpowiednio w pozycjach 37-40 należy podać numery identyfikacyjne nadane w każdym państwie do procedury szczególnej unijnej, nieunijnej, importu.
W części B.7. “Zmiana państwa członkowskiego identyfikacji (wskazanie numeru vat, pod którym podatnik korzystał z procedury importu przed zmianą państwa członkowskiego identyfikacji na Rzeczpospolitą Polską)” należy wpisać nazwę kraju i numer identyfikacji VAT nadany przez to państwo.
W części D. “Oświadczenia” jest checkbox o wyrażeniu zgody na przekazywanie informacji w sprawie procedury szczególnej w VAT na adres poczty elektronicznej podatnika oraz pośrednika.
Autoryzacja zgłoszenia rejestracyjnego do VAT-IOSS jest możliwa poprzez złożenie podpisu kwalifikowanego. Jeżeli przedsiębiorca nie posiada takiego podpisu może udzielić pełnomocnictwa księgowemu, doradcy podatkowemu czy dla biura rachunkowego.
Upoważnienie UPL-1 i PPS-1
Udzielone upoważnienie na formularza UPL-1 będzie obowiązywało we wszystkich urzędach skarbowych. Osoba upoważniona w ten sposób będzie mogła podpisać każdy rodzaj deklaracji, zeznań, informacji podatkowych składanych elektronicznie.
W przypadku rejestracji do VAT-IOSS potrzebne będzie jeszcze pełnomocnictwo szczególne, które należy złożyć na formularzu PPS-1. Od udzielenia pełnomocnictwa przysługuje opłata skarbowa w wysokości 17 zł.
Rejestracja do VAT- IOSS przez pełnomocnika wymaga złożenia zarówno upoważnienia UPL-1, jak i PPS-1.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dobie internetowej grafika komputerowa jest wszechobecna – od stron internetowych po media społecznościowe. Jednak korzystanie z cudzych grafik bez zgody autora może naruszać prawa autorskie. Jak sprawdzić, czy grafika jest chroniona prawem autorskim i jakie kroki podjąć, aby legalnie z niej korzystać?
Współcześnie innowacyjność określa się jako jeden z głównych czynników kształtujących poziom konkurencyjności na poszczególnych rynkach. Rozmaite firmy nieustannie poszukują nowych rozwiązań, aby wzmacniać swoją pozycję w branży, również e-commerce. Jak może im w tym pomóc open innovation?
Reklama jest nieodłącznym elementem sprzedaży. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze sprzedażą tradycyjną (sklep stacjonarny), czy sprzedażą online (e-sklep) odpowiednia promocja produktu daje gwarancję zainteresowania konsumenta. W dzisiejszych czasach walka o uwagę klienta niekiedy powoduje, iż działania reklamowe niebezpiecznie zbliżają się do granic prawa.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo