Woocommerce i WordPress, czyli szybki spsób na start w e-commerce?

Przedsiębiorcy planujący rozpoczęcie sprzedaży w kanale cyfrowym mogą wybierać spośród platform typu SaaS, takich jak Shopify czy BigCommerce, ale wtedy nie mają pełnej kontroli ani nad wyglądem, ani nad funkcjonowaniem sklepu. Z odsieczą tym, którzy nie lubią takich ograniczeń, przychodzi jednak WooCommerce. Ta open source’owa wtyczka pozwala na zintegrowanie w pełni funkcjonującego sklepu internetowego bezpośrednio z istniejącą witryną WordPress w zaledwie kilka chwil. A do tego jest darmowa.

Woocommerce + WordPress

WooCommerce, wtyczka e-commerce opracowana przez firmę Automattic, stojącą również za WordPressesm, przed kilkoma tygodniami ulepszyła funkcję płatności dzięki natywnemu rozwiązaniu o nazwie WooCommerce Payments. Wcześniej użytkownicy WooCommerce mogli zintegrować swój sklep z bramkami płatniczymi takimi jak Stripe, Amazon Pay, Square lub PayPal. Dodanie natywnych płatności jeszcze bardziej jednak ułatwi właścicielom e-sklepów wejście w e-commerce.

Na razie nowa funkcja dostępna jest dla klientów w USA, ale jej szeroki dostęp jest kwestią czasu, jako że ekspansja WooCommerce w ostatnim czasie bardzo przyspieszyła z powodu wybuchu koronawirusa. Jak informuje TechCrunch, liczba aktywnych stron WooCommerce wzrosła o 34% w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, a liczba kupujących – o 70%.

Co to jest WordPress?

Zanim jednak zaczniemy mówić o WooCommerce, kilka słów należy się jego starszemu bratu. Czym jest WordPress i dlaczego jest niezbędny, by postawić sklep wykorzystując WooCommerce?

Dzisiaj jest jednak fundamentem ponad 35% stron w globalnej sieci według W3Techs. Jak udało mu się zdobyc tak potężny udział w rynku? Swój sukces WordPress zawdzięcza przede wszystkim wszechstronności. Może być wdrażany wszędzie, od małych osobistych blogów, po witryny największych marek.

Główne przewagi WordPressa to bowiem rozbudowany system szablonów i urozmaicona architektura dostępnych wtyczek. Szablony pozwalają programistom budować na predefiniowanej strukturze, zamiast wymyślać koło od nowa, ale wtyczki pozwalają wzbogacić ją i spersonalizować, zapewniając unikalne funkcjonalności.

Przykładowe strony zbudowane w oparciu o WordPress:

  • TechCrunch
  • Sony Music
  • BBC America
  • MTV News
  • The New York Times

woocommerce i wordpress

Rys. 1. Diagram pokazujący obecną pozycję WordPressa wobec konkurentów.
źródło: W3Techs
 

Twórcy WordPressa wyszli z założenia, że ich oprogramowanie powinno działać przy minimalnym wysiłku ze strony użytkowników, być intuicyjne i łatwe w użyciu. Programiści, zamiast zajmować się konfiguracją typowych funkcjonalności, mieli bowiem zająć się rozwijaniam i wzbogacaniem oprogramowania. Ta filozofia, jak widać na poniższym diagramie, działa.

Architektura WordPressa wykorzystuje przede wszystkim PHP po stronie serwera oraz MySQL, czyli system zarządzania relacyjnymi bazami danych. Inne technologie to np. Apache, Nginx i cache Varnish.

Krokiem milowym dla Worpressa było wprowadzenie, trzy lata temu, edytora o nazwie Gutenberg. Dzięki tzw. blokom, początkujący użytkownicy mogą wstawiać na swoich stronach treści multimedialne przy bardzo małej wiedzy technicznej, stylować i wzbogacać tak, by były angażujące dla odbiorcy.

Co to jest WooCommerce?

WooCommerce, kolejne dziecko ekipy odpowiedzialnej za WordPressa, było więc niemal skazane na sukces. I nie zawiodło pokładanych w nim nadziei. Obecnie korzysta z niego 28% wszystkich witryn e-commerce. Czym jest WooCommerce, jak działa i co oferuje użytkownikom?

Idea stojąca za WooCommerce była podobna do tej, która dała początek WordPressowi. Dodatek miał być łatwy w użyciu, konfiguracji, ale też dawać właścicielom e-sklepów pełną kontrolę nad każdym aspektem witryny, od warstwy UI aż po uniklane funkcje, takie jak np. obliczanie określonych stawek do kosztów wysyłki do określonych krajów. Dzięki swoim możliwościom customizacyjnym, WooCommerce może się rozwijać wraz ze wzrostem danego przedsiębiorstwa.

Dlaczego warto wybrać WooCommerce?

Oto kluczowe zalety WooCommerce:

Open Source

Woocommerce to wtyczka Open Source’owa, dzięki czemu właściciele e-sklepów mają pełną kontrolę nad rozwojem swojej witrymy.

Elastyczność

Ogromny wybór rozszerzeń stanowi niemal pełne pokrycie najbardziej nawet niestandardowych potrzeb. Co wiecej, jeśli danego rozwiązania nie ma na rynku, bez problemu można znaleźć programistę, który je stworzy.

Łatwość konfiguracji

Konfiguracja wtyczki nie powinna nastręczać trudności nawet osobom nie posiadających większych kompetencji technicznych, a – patrz punkt wyżej – jeśli trudności wystąpią, można łatwo znaleźć specjalistę, który pomoże je pokonać.

UX

Interfejs WooCommerce, podobnie jak WordPressa, jest dedykowany laikom, co oznacza, że nie trzeba mieć wiedzy technologicznej, by skutecznie zarządzać swoją stroną.

Przyjazny dla SEO

Optymalizacja pod względem SEO oczywiście nie ogranicza się do wyboru odpowiedniego silnika, ale duet WordPress + WooCommerce sporo ułatwia, dostarczając wtyczki wspomagające działania SEO.

Społeczność

WordPress zgromadził wokół siebie ogromną społeczność programistów, z czego WooCommerce teraz korzysta. Dzięki pomocy społeczności dużo łatwiej rozwiązać ewentualne problemy.

Jak skonfigurować Woo i WP?

By stworzyć stonę e-commerce z pomocę WooCommerce, należy najpierw zbudować podstawę, czyli stronę opartą o system zarządzania treścią WordPress. W tym celu wystarczy pobrać pakiet instalacyjny ze strony WordPress.org i zainstalować go na serwerze, według instrukcji.

Po utworzeniu witryny, trzeba zalogować się do panelu administracyjnego i w zakładce „Wtyczki”, poszukać WooCommerce, zainstalować ją i kliknąć „Aktywuj”. WooCommerce zawiera kreator konfiguracji, który pozwala szybko i łatwo skonfigurować kluczowe aspekty witryny sklepowej, nawet jeśli zupełnie nie znamy sie na kodowaniu. Opcja ręcznej konfiguracji również jest jednak dostępna. W pierwszym etapie konfiguracji, trzeba wybrać kraj sprzedaży, walutę oraz rodzaj sprzedawanych produktów.

Dzięki WooCommerce można bowiem sprzedawać zawrówno produkty wirtualne (np. dostęp do materiałów wideo czy plików muzycznych), albo fizyczne. By dodać produkty, należy kliknąć „Dodaj produkt” i… dodawać zdjęcia produktów, opisy i ceny. WooCommerce pozwala opisywać produkty za pomocą różnych parametrów takich jak ilość, kolor i styl. Jeśli jednak to nie wystarczy, można jeszcze bardziej dostosować nasz sklep, sięgając po rozszerzenia i dodatkowe wtyczki od zewnętrznych programistów.

▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ
Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań