Wybór formy opodatkowania w prowadzonej działalności gospodarczej jest kluczowy, ponieważ będzie miał wpływ na wysokość obciążeń publicznoprawnych. Od 2022 roku zmiana zasad opłacania składki zdrowotnej dodatkowo utrudnia podjęcie decyzji w tej kwestii. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, czy w nowo zakładanej działalności możliwa jest zmiana formy opodatkowania, jeżeli nie został jeszcze osiągnięty pierwszy przychód.
Wybór formy opodatkowania w nowej firmie
Zakładanie firmy nie jest może na dzień dzisiejszy zbyt skomplikowane, ale wymaga podjęcia kilku ważnych decyzji przez przyszłego przedsiębiorcę. Osoby fizyczne dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w CEIDG, na którym zaznaczają również wybraną formę opodatkowania swoich dochodów. Od 2022 roku mają do wyboru zasady ogólne podatek według skali, podatek liniowy i zryczałtowany podatek dochodowy. Do końca 2021 roku możliwe było jeszcze wybranie karty podatkowej, ale po wejście w życie Polskiego Ładu ta forma opodatkowania jest wygaszana. Często podjęta decyzja o formie płacenia podatków po ponownej analizie może okazać się błędna. Rodzi się pytanie, czy w takim przypadku można jeszcze zmienić zdanie.
Czy można zmienić formę opodatkowania w nowo założonej firmie jeżeli nie uzyskało się jeszcze pierwszego przychodu?
Przepisy podatkowe w sposób jasny precyzują do kiedy jest możliwe złożenie oświadczenia o sposobie opodatkowania dochodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z nimi wybór formy opodatkowania jest możliwy do 20 dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu.
W sytuacji kiedy mówimy o nowo zakładanej firmie moment uzyskania pierwszego przychodu może być przesunięty w czasie. Często nie ma to miejsca w pierwszym czy drugim miesiącu prowadzenia firmy, tylko dopiero w kolejnych. W takim przypadku nie ma przeciwwskazań, żeby przedsiębiorca zmienił zdanie, co do wybranej formy opodatkowania.
Przykład
Pan Mikołaj rozpoczął prowadzenie działalności w miesiącu kwietniu 2021 roku. W zgłoszeniu rejestracyjnym złożonym w CEIDG wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym. Jednak po kolejnej analizie przychodów i kosztów, jakie będzie osiągał w firmie doszedł do wniosku, że lepszą formą opodatkowania będzie dla niego ryczałt. Pierwszy przychód z działalności uzyskał dopiero w miesiącu lipcu 2021 roku. W tej sytuacji czas na wiążące zgłoszenie formy opodatkowania będzie miał do 20 sierpnia 2021 roku.
Takie podejście potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo w interpretacji nr 0113-KDIPT2-1.4011.155.2018.1.MD z dnia 27 kwietnia 2018 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał taki sposób postępowania za prawidłowy.
Podsumowanie
Podsumowując należy stwierdzić, że w nowo zakładanej firmie przedsiębiorca ma prawo do zmiany decyzji co do pierwotnie wybranej formy opodatkowania zgłoszonej w CEIDG. Warunkiem koniecznym jest zgłoszenie takiej zmiany w CEIDG lub do naczelnika urzędu skarbowego w ustawowym terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód w roku podatkowym. Pamiętajmy, że wybrana forma opodatkowania obowiązuje również w latach następnych, chyba że przedsiębiorca złoży zawiadomienie o zmianie w odpowiednim terminie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Według HubSpot aż 82% konsumentów darzy większym zaufaniem firmy, których liderzy aktywnie działają w mediach społecznościowych. Marka osobista to jednak coś więcej – jej siła oddziałuje zarówno na klientów, jak i na pracowników. Jak budować ją w świadomy sposób?
Księga protokołów to kolejny ważny w spółce z o.o. dokument o charakterze korporacyjnym. Jest to niejako oficjalny rejestr podejmowanych przez wspólników uchwał oraz przebiegu zgromadzeń wspólników w spółce z o.o. Czym jest księga protokołów, jak należy ją prowadzić oraz co powinna zawierać?
Środki trwałe stanowią majątek trwały w przedsiębiorstwie. Jeżeli zakupy dokonywane są na fakturę bądź umowę kupna sprzedaży nie ma problemu z podaniem ich wartości początkowej. Co jednak w sytuacji, gdy nie ma dokumentu zakupu?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo