Często się tak zdarza, że pracodawcy podpisują umowy z pracownikami o używanie pojazdu prywatnego pracownika do celów służbowych pracodawcy. Oczywiście w takich przypadkach ustalany jest zwrot kosztów. Kalkulacja kosztów odbywa się w oparciu o przepisy, w których jest ustalona wysokość stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do zmian wysokości stawki za 1 km przebiegu prywatnych pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych.
Rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych pracodawcy
Rozporządzenie, które obecnie obowiązuje ma już 20 lat, ostatnio było zmieniane w 2007 roku. Już niejednokrotnie było podkreślane, że obowiązujące stawki odbiegają znacząco od rzeczywiście ponoszonych kosztów przez pracownika. Bieżące ceny paliw, wydatki eksploatacyjne, znacznie wzrosły szczególnie w ostatnim okresie, co wymaga urealnienia tych kwot. Do Ministerstwa Finansów były kierowane liczne petycje w tej sprawie zarówno ze strony posłów, ale również środowisk pracowniczych. Obecnie mamy przygotowany projekt rozporządzenia w tej sprawie.
Projekt rozporządzenia zmieniającego koszty używania pojazdów prywatnych
W projekcie rozporządzenia podane zostały jedynie zmiany w zakresie wysokości stawek za 1 km przebiegu dla samochodu osobowego, motocykla i motoroweru. Jak można przeczytać w uzasadnieniu propozycja kosztów za 1 km przebiegu pojazdu została opracowana na podstawie danych przygotowanych przez Instytut Transportu Samochodowego i zwaloryzowana o wskaźniki inflacji z lat 2020, 2021 i I kwartału 2022 r., za ten ostatni okres przyjęto inflację na poziomie 3,8% procenta. Nie zmieniają się miesięczne limity kilometrów na jazdy lokalne. Ich maksymalne wysokości zależą od liczby mieszkańców danej miejscowości. Wejście w życie projektowanych zmian będzie miało wpływ na sektor mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników.
Wyższe stawki za 1 km przebiegu prywatnych pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych
Zobaczmy, jakie zmiany stawek za 1 km przebiegu pojazdu będą obowiązywały po wejściu w życie zmienionych przepisów:
używanych do celów służbowych |
|
|
---|---|---|
o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 |
||
o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 |
||
Obecnie projekt został przesłany do konsultacji i jest na etapie procedowania. Wejście rozporządzenia w życie ma nastąpić pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia. Nie będą miały tutaj zastosowania przepisy przejściowe.