Nieopłacone faktury, których termin płatności upłynął ponad 150 dni wcześniej, wymagają korekty VAT. Odliczony VAT powinien zostać skorygowany w deklaracji. Po uregulowaniu zaległej płatności, przedsiębiorca może ponownie dokonać odliczenia z danej faktury.
Prawo do odliczenia naliczonego VAT to dla podatników możliwość zmniejszenia swojego zobowiązania podatkowego. Warto jednak pamiętać, że opcja odliczenia obowiązuje przede wszystkim tych, którzy zobowiązania wobec kontrahentów regulują terminowo. Nieopłacenie faktury w terminie może spowodować konieczność skorygowania VAT.
Brak płatności a VAT
Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2018 roku, jeśli nabywca nie opłaci faktury w terminie, a dokonał odliczenia VAT wynikającego z tej faktury, może być zobowiązany do dokonania korekty. Taki obowiązek powstawał w okresie, w którym mija 150 dni od terminu płatności, wskazanego na fakturze albo w innym dokumencie (np. w umowie).
WAŻNE – Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2019 roku.
Uwaga! – Po nowelizacji ustawy o VAT od 01.01.2019 roku okres korekty uległ skróceniu – skorygowanie odliczenia będzie konieczne już 90 dni po upływie terminu płatności.
Kiedy skorygować VAT – praktyka
W praktyce korekty VAT odliczonego od niezapłaconych faktur dokonujemy nie w chwili upływu 150 lub wg nowych zasad 90 dni od terminu płatności, ale po zakończeniu okresu rozliczeniowego, w którym minęła wskazana ilość dni. Zatem jeśli dla wydatku z 2018 roku 150 dni od terminu płatności upływa np. 12 grudnia, podatnik będzie zobowiązany do skorygowania VAT naliczonego, jeśli faktury nie opłaci do końca grudnia. W takim przypadku w deklaracji za grudzień, składanej zasadniczo do 25 stycznia, wykaże korektę niezapłaconego VAT. Gdyby jednak dłużnik uregulował zapłatę za fakturę np. 30 grudnia, to mimo przekroczenia progu 150 dni nie będzie już zobowiązany do skorygowania odliczenia.
WAŻNE – W sytuacji, gdy od terminu płatności okres 90 dni będzie przypadał już na rok 2019, wówczas nabywca będzie musiał skorygować zapisy po stronie VAT wg nowych przepisów. Korekta odliczonego VAT od niezapłaconej faktury jest obowiązkiem dla dłużnika, dlatego takiej czynności nie zgłasza się wierzycielowi ani urzędowi skarbowemu. Wykazuje się ją natomiast w deklaracji – przeznaczona jest do tego pozycja w części D.3 „Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy” (w wersji 18 deklaracji jest to pozycja 49).
Płatność za fakturę a przywrócenie VAT
Podatnik, który z uwagi na nieopłacone faktury skorygował swój VAT naliczony, nie zostaje pozbawiony możliwości odliczenia permanentnie – w momencie, kiedy ureguluje on swoje zadłużenie, może przywrócić odliczenie skorygowanego VAT. Dokonuje tego w deklaracji za okres, w którym dokonał płatności.
Uwaga! – Jeśli w odniesieniu do powyższego przykładu zdarzy się, że podatnik opłaci zadłużenie np. 4 stycznia, obowiązek skorygowania odliczenia w deklaracji za maj nadal pozostaje – pomimo tego, że jej złożenie nastąpi później, 25 stycznia. Natomiast w deklaracji składanej za styczeń możliwe będzie przywrócenie skorygowanej wcześniej kwoty podatku.
Przywrócenie skorygowanego VAT odliczonego również wykazuje się w części D.3 deklaracji VAT – tym razem jednak w pozycji „Korekta VAT naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 ustawy” (w wersji 18 deklaracji jest to pozycja 50).
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W Polsce i całej Unii Europejskiej planowane jest wprowadzenie podatku od ogrzewania. Czym dokładnie jest nowy podatek od ogrzewania i kto będzie musiał go płacić?
Prowadzisz sklep internetowy i nie wiesz, czy musisz zarejestrować się w systemie BDO? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli e-commerce, zwłaszcza tych, którzy wysyłają produkty w opakowaniach. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest BDO, kogo obejmuje rejestracja i jak krok po kroku dopełnić formalności.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Czy wiesz, że aż 75% internautów w Polsce robi zakupy online, ale jednocześnie coraz więcej osób zamiast nowych produktów wybiera rzeczy z drugiej ręki? Trend re-commerce nabiera tempa, a kupujący zwracają większą uwagę na oszczędność i ekologię. To wyraźny sygnał, że handel internetowy stale się zmienia, a firmy muszą nadążać za nowymi oczekiwaniami klientów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo