Zielony marketing – czyli nowa dyrektywa UE w procesie transformacji ekologicznej
Dowiedz się, dlaczego na europejskich półkach nie znajdziemy już produktów „eko-friendly” oraz jak nowa unijna dyrektywa wpłynie na polskich przedsiębiorców.
Parlament Europejski w dniu 17 stycznia 2024 roku zatwierdził projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami.
Jeśli chcesz wiedzieć jakie zmiany niesie za sobą zatwierdzony projekt dyrektywy, to przeczytaj poniższy artykuł.
Zielony marketing – cel i zmiany wprowadzone dyrektywą 2022/0092
W motywach do dyrektywy 2022/0092 (COD) wskazano, m.in., że:
istotne stało się wprowadzenie zmian do unijnego prawa konsumenckiego, albowiem powstała konieczność zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych. Wynika to z tego, że obecnie konsumenci napotykają szereg nieuczciwych praktyk handlowych dotyczących przykładowo postarzania towarów, wprowadzania w błąd twierdzeń dotyczących ekologiczności, nieprzejrzystych i niewiarygodnych oznaczeń lub narzędzi informacyjnych dotyczących zrównoważonego charakteru produktów;
należy m.in. zmienić art. 6 ust. 1. dyrektywy 2005/29/WE, która reguluje działania przedsiębiorców wprowadzające w błąd, a w szczególności wprowadzające w błąd stosowane przez nich praktyki handlowe;
należy zapewnić uczciwość i wiarygodność twierdzeń obejmujących kwestie związane z ekologicznością;
należy zmienić również załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, zakazujący wykorzystywania ogólnych twierdzeń z zakresu ekologiczności, np. „przyjazne dla środowiska”, „eko-przyjazne”, „eko”, „zielone”, „przyjazne dla natury”, „ekologiczne”, „poprawne środowiskowo”, „przyjazne dla klimatu”, „łagodne dla środowiska”, „przyjazne pod względem emisji dwutlenku węgla”, „neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla”, „korzystne pod względem emisji dwutlenku węgla”, „neutralne dla klimatu”, „efektywne energetycznie”, „biodegradowalne”, „oparte na surowcach pochodzenia biologicznego” lub podobne, a także szersze stwierdzenia, takie jak „świadome” lub „odpowiedzialne”;
konieczne jest wprowadzenie wymogu informowania konsumenta o metodzie porównania oraz produktach będących przedmiotem porównania, a także o dostawcach tych produktów i środkach służących modernizowaniu informacji;
zakazuje się umieszczania oznaczeń dotyczących zrównoważonego charakteru, które nie są oparte na systemie certyfikacji ani nie zostały ustanowione przez organy publiczne;
zakazuje się pozostawienia konsumenta bez informacji, że aktualizacja oprogramowania będzie odnosić negatywny skutek w przedmiocie korzystania z towarów z elementami cyfrowymi lub na pewne cechy tych towarów, nawet jeżeli aktualizacja poprawi działanie innych funkcji;
zakazuje się pozostawienia konsumenta bez informacji o istnieniu cechy towaru wprowadzonej w celu ograniczenia jego trwałości;
zaleca się przedsiębiorcy przed zawarciem umowy wyartykułowania konsumentowi szczegółowych informacji na temat trwałości i możliwości naprawy produktu w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów;
zaleca się przedsiębiorcy przed zawarciem umowy poinformowania konsumenta o istnieniu i okresie obowiązywania handlowej gwarancji trwałości udzielanej przez producenta dla całego towaru, a nie jego elementów, a także minimalnego okresu dostarczania aktualizacji oraz informacji dotyczących naprawy innych niż punktowa ocena możliwości naprawy, w przypadku gdy producent lub dostawca treści cyfrowych, lub usługi cyfrowej, jeżeli jest inny od przedsiębiorcy, udostępnia odpowiednie informacje;
zaleca się przedsiębiorcy przed zawarciem umowy z konsumentem zapewnienia, w przedmiocie wszystkich rodzajów towarów, punktową ocenę możliwości naprawy danego towaru podaną przez producenta zgodnie z prawem unijnym.
Rozszerzenie katalogu praktyk wprowadzających w błąd konsumenta
Dodatkowo dyrektywa 2022/0092 przewiduje rozszerzenie katalogu praktyk, których celem jest wprowadzenie w błąd konsumenta, tj.:
reklamowe korzyści dla konsumentów, które faktycznie stanowią powszechną praktykę na rynku właściwym;
formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności w zakresie całego produktu, w przypadku, gdy w rzeczywistości dotyczy ono tylko określonej części tegoż produktu;
działania związane ze wcześniejszym starzeniem się produktów, czyli projektowanie produktu w ten sposób, aby stał on się szybciej bezużyteczny;
przedstawianie produktów jako podlegających naprawie w przypadku, gdy w rzeczywistości naprawa nie jest możliwa oraz nieinformowanie konsumenta o tym, że naprawa towarów nie jest możliwa zgodnie z wymogami prawnymi;
zakaz namawiania konsumenta do wymiany części zużywalnych produktu wcześniej, niż byłoby to konieczne z przyczyn technicznych danego produktu;
zakaz nieinformowania konsumenta o tym, że towar zaprojektowano tak, aby ograniczyć jego funkcjonalność w przypadku korzystania z materiałów zużywalnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie są dostarczane przez pierwotnego producenta.
Podsumowanie
Omawiana dyrektywa ma na celu wzmocnienie prawa konsumentów poprzez zmianę dwóch dyrektyw, tj. dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady o nieuczciwych praktykach handlowych i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE 2 w sprawie praw konsumentów.
Jeśli chcesz się zapoznać z tekstem dyrektywy 2022/0092 (COD), to kliknij tutaj.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi niezbędny dokument do założenia tego podmiotu prawnego. Bez sporządzenia i podpisania takiej umowy spółka z o.o. nie istnieje prawnie, albowiem jest ona fundamentem, na którym opiera się jej funkcjonowanie, określając m.in. jej nazwę, siedzibę, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego oraz prawa i obowiązki wspólników.
Zastanawiasz się czym jest VAT OSS, ile wynosi limit i jak rozliczać sprzedaż na terenie UE? W dzisiejszym artykule opiszemy zagadnienia związane z tym tematem.
Zawieszenie działalności gospodarczej wiąże się również z zawieszeniem większości działań w firmie. Możliwe jest jednak ponoszenie określonych kosztów – takich, które są niezbędne do zabezpieczenia lub utrzymania firmy.
Czy wiesz, że networking i lokalne partnerstwa mogą stać się kołem napędowym rozwoju Twojej firmy? Współpraca z innymi przedsiębiorcami nie tylko poszerza możliwości, ale także buduje pozytywny wizerunek w lokalnej społeczności. Dowiedz się, dlaczego rola networkingu jest tak ważna i jak skutecznie rozwijać relacje, aby osiągnąć wymierne korzyści dla swojego biznesu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo