Kiedy decydujemy się na założenie działalności gospodarczej, wybór biura księgowego często bywa przypadkowy. Bo kiedy o podatkach nie wiemy często nic, bardzo łatwo nam zaimponować. Z biegiem czasu jednak sytuacja się zmienia, a wymagania rosną. Kiedy warto rozważyć zmianę biura księgowego i o czym pamiętać, kiedy podejmiemy tę decyzję?
Biuro księgowe to jeden z podstawowych kosztów, z jakimi musi się liczyć każdy freelancer prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Owszem, wysokość podatków można obliczać samodzielnie, ale sprowadzanie pomocy profesjonalnego biura do comiesięcznego obliczania VAT-u byłoby błędem. Możesz i powinieneś liczyć na więcej.
Opieka biura księgowego to przecież także gromadzenie dokumentacji, składanie deklaracji, przejęcie odpowiedzialności za prawidłowe wyliczenia, a przede wszystkim – pomoc w optymalnym i bezpiecznym zarządzaniu kosztami prowadzenia działalności.
Oto, kiedy warto rozważyć zmianę biura księgowego:
Trudno Ci uzyskać niezbędne informacje
Sprawny i przyjazny kontakt z osobą prowadzącą Twoją księgowość, jest niezbędny. Nie musisz wiedzieć, jakie wydatki możesz wliczyć w koszty prowadzenia działalności i możesz, a nawet powinieneś o to pytać w razie wątpliwości. I bynajmniej nie chodzi o to, by Twoi księgowi godzili się na wszystkie Twoje sugestie. Za każdym razem powinieneś jednak otrzymać pełne i wyczerpujące uzasadnienie zajętego przez nich stanowiska. Jeśli zamiast tego otrzymujesz link do Google’a, powinna zapalić Ci się czerwona lampka.
Musisz osobiście dostarczać niezbędne dokumenty
Placówki przywiązane do papieru bardziej niż sam fiskus, zdecydowanie odchodzą już do lamusa, ale wciąż jeszcze się zdarzają. A w przypadku freelancerów, a zwłaszcza cyfrowych nomadów, to zdecydowanie nie rokuje na przyszłość. I nie musi. Faktury, także te papierowe, które trzeba zeskanować, można z powodzeniem przechowywać i dostarczać w formie elektronicznej. Wymaganie od przedsiębiorców dostarczania ich w papierowej wersji jest zbędnym obciążeniem.
Masz problem z dostępem do dokumentacji
Księgowi mają pełną wiedzę o stanie Twojego biznesu, więc ich pomoc jest nieoceniona przy przygotowywaniu dokumentów potrzebnych np. do uzyskania kredytu. Biuro powinno wychodzić naprzeciw takim oczekiwaniom i na życzenie udostępniać np. KPiR lub przygotowywać analizę finansową.
Masz wątpliwości co do aktualności wiedzy Twoich księgowych
Zwłaszcza w przypadku zawodów związanych z technologią, a tych wśród freelancerów przybywa, aktualność wiedzy Twoich księgowych jest bardzo ważna. Pytania “Jak rozliczyć przychody z Google Ads?”, “Jak nawiązać współpracę z zagraniczna agencją SEO?”, “Jak księgować przygody w obcej walucie?” nie powinny pozostawać bez odpowiedzi, bo z całą pewnością się da się to zrobić i dobry księgowy wie, jak.
Wraz z końcem roku
Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych usług księgowych, warto aby nowe biuro przejęło opiekę nad naszą firmą wraz z początkiem roku, czyli po zamknięciu starego roku, okresu rozliczeniowego i opłaceniu podatków. Zmieniając obsługę księgową, należy zwrócić uwagę, jaki jest okres wypowiedzenia w dotychczasowym biurze.
Jak zmienić biuro księgowe w czasie prowadzenia działalności?
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, kiedy nie zatrudniasz pracownikom, zmiana jest prosta, ale i tak trzeba się do niej przygotować, a przede wszystkim – mieć na to czas. Dotychczasowy księgowy potrzebuje czasu na zgromadzenie i przekazanie wszystkich niezbędnych dokumentów, a nowy – by się z nimi zapoznać. Tylko wtedy obsługa Twojej firmy prowadzona będzie płynnie, bez żadnych zakłóceń.
Pamiętaj, żeby:
1. Wypowiedzieć umowę z uwzględnieniem odpowiedniego terminu
Bywa, że wynosi on nawet 2 miesiące, ale ten czas można wykorzystać na dogłębny research wszystkich dostępnych na rynku opcji.
2. Podpisać umowy z nowym biurem
Nowa umowa powinna zacząć obowiązywać następnego dnia po tym, jak wygaśnie poprzednia.
3. Zaktualizować wpis do CEiDG
W formularzu CEiDG-1 należy wpisać nazwę i NIP firmy księgowej oraz miejsce przechowywania dokumentacji oraz zaznaczyć datę, w której umowa z nowym biurem rachunkowym weszła w życie.
4. Przekazać dokumentację nowej placówce
W ostatnich dnia wypowiedzenia należy umówić na odebranie dokumentacji od dotychczasowego księgowego i przekazanie jej nowemu. Zadbaj o to, by wszystko przebiegało sprawniej, dlatego, sprawdź, co będzie potrzebne albo – jeśli to możliwe – przekaż ten obowiązek księgowym, z którym rozpoczynasz współpracę.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy warto zmienić biuro księgowe?
Sprawny i przyjazny kontakt z osobą prowadzącą Twoją księgowość, jest niezbędny. Nie musisz wiedzieć, jakie wydatki możesz wliczyć w koszty prowadzenia działalności i możesz, a nawet powinieneś o to pytać w razie wątpliwości. I bynajmniej nie chodzi o to, by Twoi księgowi godzili się na wszystkie Twoje sugestie. Za każdym razem powinieneś jednak otrzymać pełne i wyczerpujące uzasadnienie zajętego przez nich stanowiska. Jeśli zamiast tego otrzymujesz link do Google’a, powinna zapalić Ci się czerwona lampka.
Zmiana biura księgowego w CEIDG - jak to zrobić?
W formularzu CEiDG-1 należy wpisać nazwę i NIP firmy księgowej oraz miejsce przechowywania dokumentacji oraz zaznaczyć datę, w której umowa z nowym biurem rachunkowym weszła w życie.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zmiana nazwy spółki z o.o. jest stosunkowo prostym procesem, ale wymaga spełnienia kilku formalności począwszy od podjęcia uchwały wspólników o zmianie umowy spółki, przez zmianę umowy spółki z o.o., a skończywszy na jej zgłoszenia do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Chcesz pozyskać kapitał na dalszy rozwój swojego startupu? Dowiedz się, co to pitch deck, co powinien zawierać i dlaczego jest ważny w procesie pozyskiwania środków.
Reklamacja towaru pomiędzy przedsiębiorcami różni się od klasycznej reklamacji konsumenckiej, ponieważ relacje te podlegają przede wszystkim przepisom Kodeksu cywilnego oraz zapisom umowy sprzedaży zawartej między stronami.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo