Blog

Podatek u źródła 2019 – jakie zmiany?

Podatnicy zobowiązani do odprowadzania do urzędu skarbowego podatku u źródła powinni zwrócić szczególną uwagę na zmiany w przepisach podatkowych w tym zakresie, które obowiązują od 1 stycznia 2019 r. Wprowadzone rozwiązania w znaczący sposób komplikują bowiem zasady pobierania daniny od wpłat na rzecz zagranicznych kontrahentów. Co ważne, konsekwencje tych zmian będą odczuwalne głównie przez polskich podatników (płatników).

Nowe zasady poboru podatku u źródła

Polscy podatnicy muszą obecnie kontrolować sumę wpłat dokonywanych na rzecz zagranicznego kontrahenta. Jeżeli bowiem przekroczą one w danym roku podatkowym kwotę 2 mln zł, płatnik (polska firma) będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła w pełnej wysokości (od kwoty przekraczającej 2 mln zł), zgodnie ze stawką wynikającą z polskich przepisów (10% lub 20%), niezależnie od tego, czy przysługuje mu prawo do zastosowania stawki obniżonej, zwolnionej, czy też niepobierania podatku w ogóle. Takie rozwiązanie może oznaczać, że ciężar podatku u źródła będzie przerzucany na polskie firmy, które poza zapłatą pełnej kwoty kontrahentowi, będą zobowiązane do wpłaty podatku z własnej kieszeni.

Wniosek o zwrot podatku u źródła

Nowe regulacje dają polskiemu podatnikowi możliwość odzyskania podatku u źródła wpłaconego do urzędu skarbowego według stawki podstawowej, po przekroczeniu limitu 2 mln zł. W tym celu konieczne będzie złożenie wniosku o zwrot podatku. Co istotne, podmiotem uprawnionym do występowania o zwrot podatku u źródła będzie zagraniczna firma, w imieniu której odprowadzana jest danina. Polski podatnik będzie mógł wystąpić z takim wnioskiem wyłącznie w sytuacji, gdy dokonał zapłaty podatku u źródła z własnych środków.

Wraz z wnioskiem o zwrot podatku u źródła należy przedłożyć komplet następujących dokumentów:

  • certyfikat rezydencji,
  • dokumentację w zakresie przelewów bankowych lub innych dowodów dotyczących rozliczeń,
  • umowy/faktury, na podstawie których dokonano transakcji i wykonano wypłatę należności,
  • oświadczenia płatnika, że spełnione zostały warunki do stosowania zwolnień (jeżeli stosowane ma być zwolnienie),
  • oświadczenie, podatnika, że ma status tzw. beneficial owner wraz z uzasadnieniem,
  • oświadczenie podatnika, że prowadzi tzw. rzeczywistą działalność gospodarczą, wraz z uzasadnieniem,
  • dokumentację potwierdzającą, że to płatnik jest zobowiązany do zapłaty podatku z własnych środków i ponosi ciężar ekonomiczny podatku (w przypadku, gdy z wnioskiem występuje płatnik).

Czas na dokonanie wniosku będzie wynosił co do zasady 6 miesięcy (może on jednak zostać wydłużony).

Możliwość uniknięcia wpłaty podatku u źródła wg standardowej stawki

Nowe przepisy przewidują możliwość niepobierania podatku wg standardowej stawki, nawet po przekroczeniu limitu 2 mln zł. Jedną z opcji jest złożenie przez polskiego podatnika specjalnego oświadczenia (które jest ważne dwa miesiące), druga to uzyskanie opinii od naczelnika urzędu skarbowego (na jej uzyskanie trzeba poczekać nawet 6 miesięcy, jednak będzie ona ważna co do zasady przez 3 lata).

Kopie certyfikatów rezydencji – teraz to możliwe!

Pozytywną zmianą, jaka weszła w życie 1 stycznia 2019 roku, jest możliwość korzystania z kopii certyfikatów rezydencji (dotychczas polskie organy podatkowe często żądały oryginalnych dokumentów). Nowe regulacje przewidują jednak, że certyfikaty takie będą mogły być stosowane jedynie do wypłat w zakresie usług niematerialnych i tylko w przypadkach, gdy łączna wartość wypłat na rzecz danego kontrahenta nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 10 000 zł.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

11 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

11 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

12 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

14 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu