Zniesiony obowiązek zgłaszania ewidencji przychodów

Procedura jednego okienka przy zakładaniu działalności gospodarczej to sytuacja idealna, do której dążą polscy ustawodawcy. Obecnie zdarzają się jeszcze dodatkowe obowiązki, jednak od początku 2018 r. podatnicy, Ci którzy wybrali ryczałt ewidencjonowany i zdecydowali się na powierzenie księgowości biuru rachunkowemu będą mieli ich mniej. Czy ewidencja przychodów nadal jest obowiązkowa i czy trzeba ją zgłaszać do US? Sprawdźmy.

Biuro rachunkowe a ewidencja przychodów

Przedsiębiorcy którzy rozliczają się z podatku dochodowego na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego mają obowiązek założenia i prowadzenia ewidencji przychodów. Podstawowe zasady dotyczące tego dokumentu zawarte są w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. Zgodnie z przepisami, ewidencja przychodów, a także inne dokumenty księgowe należy przechowywać w siedzibie działalności gospodarczej (lub spółki) albo w biurze rachunkowym, któremu zostało powierzone prowadzenie ewidencji.

Ewidencja przychodów – zgłoszenie do urzędu skarbowego

Same zasady przechowywania ewidencji przychodów nie uległy zmianie – zmienił się natomiast obowiązek informacyjny, leżący po stronie przedsiębiorców. Jeszcze do końca 2017 r., jeśli przedsiębiorca zdecydował się przekazać księgowość swojej firmy biuru rachunkowemu, zobowiązany był do pisemnego powiadomienia właściwego urzędu skarbowego. Właściciel działalności na zgłoszenie miał niewiele czasu – siedem dni roboczych od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym.

Od stycznia 2018 r. obowiązek zgłoszenia zawarcia umowy z biurem przestał obowiązywać. Oznacza to, że przedsiębiorca może przekazać swoją ewidencję przychodów do biura rachunkowego w dowolnym momencie, nie generując tym samym dodatkowych formalności wobec urzędu skarbowego.

Uwaga!

Formularz zgłoszeniowy CEIDG – także po zmianach – zawierać będzie pozycję dotyczącą danych biura rachunkowego. Przedsiębiorca – zakładając firmę lub aktualizując dane firmowe – może go wypełnić, ale ma również prawo pozostawić tę pozycję pustą.

Zakładasz KPiR? Sprawdź, jakie formalności wiążą się z jej założeniem!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu