Przedsiębiorcy mają sporo różnych obowiązków wobec fiskusa. Z roku na rok wprowadzane są nowe rozwiązania, które najczęściej wiążą się z dodatkowymi czynnościami. W dzisiejszej publikacji napiszemy o obowiązku wysyłania ewidencji podatkowych, jakim zostaną objęci przedsiębiorcy od 2026 roku.
Jakie pliki JPK mają obowiązek przesyłać przedsiębiorcy do końca 2025 roku?
Najbardziej popularny obowiązek, jaki się kojarzy z przesyłaniem pliku JPK wiąże się z rozliczaniem podatku VAT – JPK_V7. Istnieją również inne struktury plików, które mogą być przesyłane na żądanie organu podatku podatkowego, przykładowo takie jak: JPK_PKPiR, JPK_FA, JPK_EWP, JPK_WB, ale nie ma jeszcze bezwzględnego obowiązku ich przekazywania. Możliwość ich przesłania mają tylko tacy przedsiębiorcy, którzy prowadzą zapisy księgowe z wykorzystaniem programów księgowych w formie elektronicznej, a w dalszymi ciągu nie jest zabronione prowadzenie PKPiR, czy ewidencji przychodów w postaci papierowej. To się jednak zmieni od 2026 roku.
Obowiązek wysyłania ewidencji podatkowych do urzędu od 2026 roku
W ustawie o Polskim Ładzie nałożono obowiązek prowadzenia ewidencji podatkowych przy użyciu programów komputerowych, a także konieczność ich przesyłania w formie ustrukturyzowanej.
Ministerstwo Finansów postanowiło podzielić przedsiębiorców na dwie grupy, dla których będą obowiązywały różne terminy wprowadzenia konieczności skłądania plików JPK.
Jako pierwsi zmiany odczują czynni podatnicy VAT, to oni będą mieli obowiązek prowadzenia PKPiR elektronicznie już od 1 stycznia 2026 roku.
Pozostali podatnicy prowadzący Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów będą zobowiązani do prowadzenia jej w formie elektronicznej, tj. za pomocą programu komputerowego dopiero od 1 stycznia 2027 roku.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą PKPiR, ewidencje środków trwałych, jak również ewidencje przychodów będą mieli obowiązek prowadzenia wszystkich zapisów prz użyciu programów księgowych w formie elektronicznej.
W jakich terminach trzeba będzie wysyłać ewidencje podatkowe od 2026 roku?
Obowiązek wysyłania ewidencji podatkowych będzie istniał po zakończeniu roku podatkowego w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, terminy odnoszą się zarówno do przedsiębiorców, którzy prowadzą PKPiR, jak i ewidencję przychodów, jeżeli wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Co oznaczają te zmiany dla przedsiębiorców?
Wprowadzane zmiany idą już w sposób jednoznaczny w kierunku wprowadzenia obowiązku prowadzenia wszystkich ewidencji podatkowych w programach księgowych, które zapewnią ewidencjonowanie w odpowiedniej strukturze. Organy podatkowe będą miały do dyspozycji wszystkie szczegółowe dane związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Od 2026 roku nie będzie już w takim razie możliwości prowadzenia zapisów w postaci papierowej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się jak najlepiej zaplanować urlop w 2025 roku? W dzisiejszym artykule podpowiemy ci kiedy wziąć urlop, żeby cieszyć się długim weekendem.
Marketing afiliacyjny stał się jednym z najpopularniejszych sposobów na zarabianie w Internecie, łącząc efektywność działań marketingowych z możliwością generowania dodatkowego dochodu. Ten model współpracy jest korzystny zarówno dla firm, które płacą jedynie za realne efekty, jak i dla partnerów, którzy mogą budować stabilne źródło dochodu, wykorzystując własne kanały komunikacji.
Logo firmy to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, który pomaga budować jej wizerunek i wyróżniać się na tle konkurencji. Jednakże niekiedy mogą pojawić się pytania dotyczące własności logo, a w szczególności tego, kto jest właścicielem praw – grafik, który je zaprojektował, czy przedsiębiorca, który zlecił jego wykonanie? Jakie warunki musi spełniać logo, aby podlegało ochronie prawnoautorskiej?
System ifirma.pl umożliwia automatyczne księgowanie e-faktur. Oznacza to, że dokumenty, które otrzymujesz od obsługiwanych przez nas wystawców, możesz łatwo zaksięgować w systemie. Sprawdź, jak to zrobić.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo