Sprzedaż na aukcjach i Allegro – czy trzeba zakładać firmę?

E-sklepy, aukcje internetowe, serwisy z ogłoszeniami… Sposobów na zarabianie pieniędzy przez internet jest wiele. Czy każda osoba prowadząca sprzedaż internetową musi zakładać firmę? Kiedy nie trzeba rejestrować działalności gospodarczej?

Przepisy nie definiują w sposób jednoznaczny momentu, w którym należy założyć działalność gospodarczą. Określają jednak dwa warunki, po spełnieniu których sprzedawca musi zarejestrować firmę.

Według ustawy o swobodzie działalności gospodarczej sprzedaż prowadzona:

  1. o celu zarobkowym,
  2. w sposób zorganizowany i ciągły

obliguje podatnika do zarejestrowania firmy.

Jedncześnie nie ma granicy zarobków, po przekroczeniu której trzeba zarejestrować działalność. Sprzedawca nie musi nawet osiągać dochodu. Wystarczy sama chęć zarabiania na sprzedaży, aby trzeba było założyć firmę.

Sprzedaż jest wykonywana w sposób zorganizowany, jeśli w jej celu sprzedawca podjął określone czynności, aby ją zorganizować, np. zamówił i kupił towar, określił sposób dostawy, nawiązał kontakty handlowe lub też założył stronę internetową, przy pomocy której promuje swój sklep.

Natomiast o prowadzeniu sprzedaży w sposób ciągły mówimy wówczas, gdy sprzedaż się powtarza – podatnik sprzedaje sporadycznie (np. sezonowo) lub zawiesza działalność na kilka miesięcy, ale po tym czasie znów rozpoczyna prowadzenie sprzedaży.

Kiedy nie trzeba zakładać firmy?

Nie jest konieczne zakładanie działalności gospodarczej, jeśli sprzedaż ma charakter incydentalny, nie jest nastawiona na zyski i nie prowadzona w sposób zorganizowany.

Czy trzeba rejestrować działalność w przypadku sklepu internetowego, sprzedaży za pośrednictwem serwisów z ogłoszeniami lub na Allegro?

  • prowadzenie sklepu internetowego – prowadzenie sklepu internetowego ma charakter ciągły, zorganizowany i jest nastawione na zysk, wymaga więc zarejestrowania działalności;
  • sprzedaż na aukcjach internetowych – jeśli jest dokonywana regularnie i w sposób zorganizowany (np. sprzedawca dokonuje wcześniej zakup towaru na handel), to należy założyć działalność gospodarczą;
  • sprzedaż w serwisach z ogłoszeniami – prowadzona incydentalnie nie wymaga zakładania działalności, w innej sytuacji konieczne jest założenie firmy.

Niedopełnienie obowiązku rejestracji działalności gospodarczej może się wiązać z karą grzywny, a nawet ograniczenia wolności. Dodatkowo sprzedawca będzie musiał opłacić zaległe podatki i składki ZUS.

Jak założyć firmę?

W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek CEIDG-1 (wniosek do rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych). Można to zrobić drogą elektroniczną na stronie ceidg.gov.pl lub ifirma.pl/ceidg, listem poleconym lub złożyć wniosek w wersji papierowej w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy/Dzielnicy. Wniosek CEIDG-1 jest równocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, kodu PKD, numeru NIP, wyborem formy opodatkowania, zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz do ZUSu lub KRUSu.

Następnie w przypadku rejestracji do VAT należy złożyć formularz VAT-R w urzędzie skarbowym (drogą elektroniczną, listem poleconym lub osobiście). Należy to zrobić najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży.

W terminie od 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w ZUS należy złożyć formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Pierwszy jest zgłoszeniem jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego (gdy wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów), a drugi do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego (gdy jest się dodatkowo zatrudnionym na umowę o pracę, w której zarabia się powyżej minimalnej krajowej).

Pozostałe formalności:

  • kasa fiskalna – zakup kasy fiskalnej nie jest obowiązkowy, jeśli sprzedawca nie przekroczy limitu 20.000 zł obrotu. Nie trzeba kupować kasy fiskalnej także wtedy, gdy sprzedaż jest prowadzona przez internet (sprzedaż wysyłkowa), a sprzedawca otrzymuje zapłatę od klientów na konto bankowe.
  • pieczątka firmowa i rachunek bankowy – nie są wymagane.

Ile kosztuje prowadzenie firmy?

Założenie firmy i wpis do CEIDG nie wiąże się z żadnymi opłatami. Prowadząc działalność należy opłacać co miesiąc ZUS, który wynosi od 434,02 zł (w przypadku małego ZUSu bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego) do 1095,37 (duży ZUS z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym). Prawo do małego ZUSu przysługuje przedsiębiorcom, którzy w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadzili działalności i nie wykonywali działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, u którego był zatrudniony na umowę o pracę. Z prowadzeniem firmy wiążą się dodatkowo np. koszty obsługi księgowej, marketingu czy wynajmu lokalu.

Sprawdź: Koszty prowadzenia firmy w domu

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Jednolity Plik Kontrolny bez dodatkowych opłat.
  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZALOGUJ SIĘ