Prawo

Jak otworzyć oddział zagranicznej firmy w Polsce ?

Praktyka pokazuje, że przedsiębiorcy, którzy zazwyczaj w innych państwach członkowskich mają prężnie działające firmy skłaniają się ku otwarciu oddziału zagranicznego takiej firmy w Polsce.

O tym kto może otworzyć oddział zagranicznej firmy w Polsce oraz w jakim trybie taki oddział się otwiera przeczytasz w niniejszym artykule.

Przedmiot ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej reguluje podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej przez osoby zagraniczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czasowe oferowanie lub świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby zagraniczne będące przedsiębiorcami oraz określa zasady tworzenia przez osoby zagraniczne będące przedsiębiorcami oddziałów i przedstawicielstw w Rzeczypospolitej Polskiej.

Warto również wyjaśnić pojęcia takie jak:

  • przedsiębiorca zagraniczny – osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą oraz obywatel polski wykonującego działalność gospodarczą za granicą;
  • oddział – wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności;
  • osoba zagraniczna:
    • osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego,
    • osoba prawna z siedzibą za granicą,
    • jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną posiadająca zdolność prawną, z siedzibą za granicą.

Kto może utworzyć oddział zagranicznej firmy w Polsce ?

Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przedsiębiorcy zagraniczni inni niż przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Tym samym oddział mogą otworzyć następujące podmioty:

  • przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich;
  • inni przedsiębiorcy zagraniczni, czyli przedsiębiorca zagraniczny jako osoba fizyczna z państwa członkowskiego UE tudzież z państwa trzeciego

Cechami charakterystycznymi oddziału przedsiębiorcy zagranicznego są:

  • prowadzenie części (oddziału) działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego;
  • wyodrębnienie i samodzielność organizacyjna w ramach działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego;
  • prowadzenie działalności gospodarczej poza siedzibą firmy, która zazwyczaj zlokalizowana jest poza granicami Polski.

Przedmiot działalności gospodarczej oddziału przedsiębiorcy zagranicznego

Przedsiębiorca zagraniczny w ramach oddziału może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą.

Przedsiębiorca zagraniczny może wykonywać działalność gospodarczą w oddziale wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą. Przedsiębiorca zagraniczny może tworzyć oddziały tylko w celu prowadzenia działalności gospodarczej powiązanej przedmiotowo z działalnością przedsiębiorstwa głównego.

Osoba upoważniona w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego

Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest obowiązany ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego.

Pełnomocnictwo i prokura ogólne musi być udzielone w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

A jeśli zastanawiasz się czy w sprawach podatkowych musisz występować przed organami podatkowymi osobiście czy też możesz działać przez ustanowionego przez siebie pełnomocnika, to przeczytaj ten artykuł.

Wpis oddziału do rejestru przedsiębiorców

Przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Wpis oddziału przedsiębiorcy zagranicznego do Krajowego Rejestru Sądowego następuje na podstawie wniosku złożonego wyłącznie w formie elektronicznej, wraz z którym należy złożyć dokumenty w postaci:

  • wskazanie osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce wraz z jej adresem korespondencyjnym;
  • zaświadczenie polskiego przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego co do wzajemności działania;
  • akt założycielski, umowa lub statut;
  • odpis z rejestru.

Rejestracja oddziału zagranicznej firmy wymaga również poniesienia opłat w następującej wysokości:

  • 500 zł – opłata sądowa za wpis;
  • 100 zł – opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Obowiązki przedsiębiorcy zagranicznego tworzącego oddział

Podstawowymi obowiązkami rejestrowymi przedsiębiorcy zagranicznego, które wynikają z przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym należy są:

  • w przypadku oddziałów przedsiębiorców zagranicznych działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    • oznaczenie przedsiębiorcy zagranicznego wraz z określeniem jego formy organizacyjno-prawnej,
    • siedzibę i adres przedsiębiorcy zagranicznego,
    • jeżeli przedsiębiorca zagraniczny istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru – rejestr, w którym wpisany jest zagraniczny przedsiębiorca, wraz z numerem wpisu do rejestru oraz określeniem organu prowadzącego rejestr i przechowującego akta,
    • jeżeli przedsiębiorca zagraniczny nie podlega prawu jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym – określenie prawa państwa właściwego dla przedsiębiorcy,
    • informacje otrzymane za pośrednictwem systemu integracji rejestrów o otwarciu likwidacji, zakończeniu likwidacji, ogłoszeniu upadłości, zakończeniu postępowania upadłościowego oraz o wykreśleniu tego przedsiębiorcy;
  • w przypadku głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz głównych oddziałów zagranicznych zakładów reasekuracji:
    • oznaczenie zagranicznego zakładu ubezpieczeń albo zagranicznego zakładu reasekuracji wraz z określeniem jego formy organizacyjno-prawnej,
    • siedzibę i adres zagranicznego zakładu ubezpieczeń albo zagranicznego zakładu reasekuracji,
    • jeżeli zagraniczny zakład ubezpieczeń albo zagraniczny zakład reasekuracji istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru – rejestr, w którym wpisany jest zagraniczny zakład ubezpieczeń albo zagraniczny zakład reasekuracji, wraz z numerem wpisu do rejestru oraz określeniem organu prowadzącego rejestr i przechowującego akta.

    Niezależnie od obowiązków określonych w przepisach o Krajowym Rejestrze Sądowym przedsiębiorca zagraniczny jest dodatkowo obowiązany:

  • jeżeli działa na podstawie aktu założycielskiego, umowy lub statutu – złożyć ich odpisy do akt rejestrowych oddziału wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski; w przypadku gdy przedsiębiorca zagraniczny utworzył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej więcej niż jeden oddział, złożenie tych dokumentów może nastąpić w aktach jednego z oddziałów, z tym że w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów należy złożyć kopie tych dokumentów oraz wskazać ten oddział, w którego aktach złożono oryginały tych dokumentów, wraz z oznaczeniem sądu, w którym znajdują się akta, i numeru oddziału w rejestrze;
  • jeżeli istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru – złożyć do akt rejestrowych oddziału odpis z tego rejestru wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski; w przypadku gdy przedsiębiorca zagraniczny utworzył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej więcej niż jeden oddział, złożenie tych dokumentów może nastąpić w aktach jednego z oddziałów, z tym że w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów należy złożyć kopie tych dokumentów oraz wskazać ten oddział, w którego aktach złożono oryginały tych dokumentów, wraz z oznaczeniem sądu, w którym znajdują się akta, i numeru oddziału w rejestrze.
  • Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany dodatkowo:

  • używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów “oddział w Polsce”;
  • prowadzić dla oddziału oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości;
  • zgłaszać ministrowi wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.

Zakaz wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę zagranicznego w ramach oddziału

Minister wydaje decyzję o zakazie wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę zagranicznego w ramach oddziału, w przypadku gdy:

  • przedsiębiorca zagraniczny rażąco narusza prawo polskie;
  • nastąpiło otwarcie likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego, który utworzył oddział, lub przedsiębiorca ten utracił prawo wykonywania działalności gospodarczej;
  • działalność przedsiębiorcy zagranicznego zagraża bezpieczeństwu lub obronności państwa, bezpieczeństwu informacji niejawnych o klauzuli tajności “poufne” lub wyższej lub innemu nadrzędnemu interesowi publicznemu;
  • przedsiębiorca zagraniczny został wykreślony z rejestru wskazanego we wpisie oddziału przedsiębiorcy zagranicznego do rejestru przedsiębiorców.

W przypadku wydania decyzji minister zawiadamia przedsiębiorcę zagranicznego o obowiązku wszczęcia postępowania likwidacyjnego oddziału w oznaczonym terminie, nie krótszym niż 30 dni. Odpis decyzji minister przesyła do właściwego sądu rejestrowego.

Podsumowanie

Warto zapamiętać, że w celu podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski przedsiębiorca zagraniczny jako zagraniczna osoba prawna może utworzyć oddział na podstawie prawa polskiego w celu podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej, którą to prowadzi już za granicą. Celem otwarcia takiego oddziału jest zazwyczaj chęć poszerzenia zakresu terytorialnego prowadzonej za granicą działalności gospodarczej.

Zastanawiasz się, czy firmy zagraniczne mają obowiązek dokonać rejestracji do podatku VAT na terytorium Polski? Jeśli tak, to przejdź tutaj.

Adrianna Glapiak

Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

Najnowsze artykuły

Korekta faktury sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT jak rozliczyć?

Zastanawiasz się jak dokonać korekty sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT? W dzisiejszym artykule…

3 godziny temu

Podział spółki z o.o. – procedura krok po kroku

Zastanawiasz się, czy można podzielić spółkę z o.o. i jak przebiega proces podziału? Jeśli tak,…

3 godziny temu

Factchecking i halucynacje AI, czyli weryfikacja efektów pracy z AI

W świecie sztucznej inteligencji linie między fikcją a rzeczywistością czasem się rozmywają. Podczas gdy innowacyjne…

4 godziny temu

Czynny żal sposobem na uniknięcie kary

Sprawcy przestępstw lub wykroczeń skarbowych mają szansę na uniknięcie kary jeśli po popełnieniu czynu zabronionego…

1 dzień temu

Egzekucja udziałów w spółce z o.o. – czy jest możliwa?

Spółka z o.o. a długi wspólnika – z takim zagadnieniem mogą się niekiedy spotkać wspólnicy…

1 dzień temu

Wykup samochodu osobowego z leasingu z końcem roku a poniesione koszty?

Zastanawiasz się jak rozliczyć koszty przy wykupie z leasingu z końcem roku? W dzisiejszym artykule…

1 dzień temu