Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP, pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP, pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. Pracodawca powinien zadbać o to, aby pomieszczenia były dobrze oświetlone, miały zapewnioną odpowiednią temperaturę i wymianę powietrza, a także stosowne wymiary. Jakie są więc minimalne wymiary pomieszczenia pracy? Zgodnie z § 19 rozporządzenia na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
Wysokość pomieszczenia pracy
Zgodnie z § 20 wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
3 m w świetle (jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia);
3,3 m w świetle (jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia).
Podane wysokości mogą być niższe, jeśli w pomieszczeniu zastosuje się klimatyzację, a przedsiębiorca uzyska zgodę państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
Wysokość pomieszczenia może być zatem zmniejszona do 2,5 m w świetle:
w pomieszczeniu, w którym zatrudnionych jest co najwyżej 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia lub
w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się
w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia.
Wysokość może być zmniejszona także do 2,2 m w świetle w: dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.
Wysokość pomieszczenia czasowej pracy
Pomieszczenie czasowej pracy powinno mieć co najmniej:
2,2 m wysokości w świetle, jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
2,5 m wysokości w świetle, jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
Pomieszczenie o stropie pochyłym
Jeśli pomieszczeniem pracy jest pomieszczenie o stropie pochyłym, wszystkie wymienione powyżej wymagania należy stosować do średniej wysokości pomieszczenia. W najniższym miejscu (licząc od poziomu podłogi do najniżej położonej części konstrukcyjnej sufitu) wysokość pomieszczenia nie może być mniejsza w świetle niż 1,9 m.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Konstrukcja umów w obrocie cywilnoprawnym często opiera się na przepisach prawa, które szczegółowo regulują treść i formę poszczególnych zobowiązań. Istnieje jednak wiele sytuacji, w których strony mają możliwość samodzielnego i dowolnego kształtowania warunków swojej umowy, dostosowując jej treść do własnych potrzeb. To właśnie dzięki zasadzie swobody umów uczestnicy obrotu prawnego mogą decydować nie tylko o tym, czy chcą zawrzeć umowę i z kim, ale również o szczegółowych warunkach jej realizacji.
Prowadzisz sklep internetowy i nie wiesz, czy musisz zarejestrować się w systemie BDO? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli e-commerce, zwłaszcza tych, którzy wysyłają produkty w opakowaniach. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest BDO, kogo obejmuje rejestracja i jak krok po kroku dopełnić formalności.
Osoby będące na samozatrudnieniu (B2B) są przedsiębiorcami, którzy według kodeksu cywilnego działają pod firmą (z określoną nazwą). Czy wiesz, jakswoją jednoosobową firmę, aby wybrana nazwa była zgodna z przepisami?
Termin na złożenie zeznania podatkowego PIT za 2024 rok upłynął 30 kwietnia 2025 r., co oznacza, że osoby, które nie rozliczyły się z urzędem, są narażone na konsekwencje karnoskarbowe. Złożenie PIT po terminie nie zawsze jednak musi skutkować automatycznym nałożeniem mandatu czy grzywny, bowiem jeśli podatnik niezwłocznie dopełni należnych formalności, może uniknąć kary.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo