Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą załatwiać sprawy służbowe zarówno w kraju, jak i za granicą. Takie wyjazdy odbywają się z różnych powodów, może to być spotkanie z kontrahentem, międzynarodowe targi, czy inne okoliczności, które mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. W ramach cyklu artykułów na temat delegacji w dzisiejszej publikacji opiszemy zagraniczną podróż służbową przedsiębiorcy.
Na co zwrócić uwagę przy delegacji zagranicznej?
Wyjazdy służbowe zagraniczne niosą za sobą wiele pytań co można, a czego nie można ujmować w kosztach uzyskania przychodów. Dodatkowo często czynny podatnik VAT ma problem, w jaki sposób wykazywać dany wydatek w ewidencjach VAT. Dlatego będziemy po kolei odnosili się do tych problematycznych kwestii.
Koszty delegacji można podzielić na kategorie:
Koszty przejazdu.
Koszty noclegu.
Inne wydatki.
Diety.
W dalszej części będziemy omawiali rozliczanie delegacji zagranicznej w poszczególnych kategoriach wydatków.
Koszty przejazdu w delegacji zagranicznej
Nie ma ograniczeń co do środka transportu, jaki można wykorzystywać w zagranicznej podróży służbowej, może to być:
pociąg, autobus, samolot – kosztem będzie cena biletu za przejazd – podstawą rozliczeń będzie faktura, bilet lotniczy,
samochód firmowy ujęty w ewidencji środków trwałych, lub użytkowany na podstawie umowy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze – podstawą rozliczeń są np.: faktury, rachunki, dowody opłat – 75% poniesionych opłat jeżeli samochód jest wykorzystywany w sposób mieszany, 100% – jeżeli jest wykorzystywany tylko w działalności gospodarczej,
samochód prywatny – podstawą rozliczeń będą dowody wymienione powyżej – 20% poniesionych opłat,
wynajem samochodu za granicą – krótkoterminowy do 30 dni najczęściej, długoterminowy powyżej 30 dni – koszt na podstawie faktur, rachunków,
przejazd taksówką – koszt na podstawie faktur, rachunków,
koszty dojazdów środkami komunikacji miejscowej. W tym przypadku otrzymany bilet za przejazd zgodnie z interpretacja ogólną MF może być rozliczony na podstawie biletu za przejazd, z którego będzie wynikała kwota poniesionego wydatku. Możliwość ujęcia w kosztach biletu za przejazd w przypadku delegacji należy traktować, jako wyjątek od zasady ogólnej, która w innych okolicznościach zabrania zaliczania takiego wydatku do kosztów.
Pamiętajmy, że jeżeli posiadamy faktury, rachunki, na których widnieje nazwa firmy i pozostałe dane identyfikacyjne, to taki dokument można bezpośrednio zaksięgować w kosztach uzyskania przychodów. Przedsiębiorca powinien dążyć do uzyskania dokumentu zakupu, który będzie zgodny z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia PKPiR. Z przepisów nie wynika jednoznacznie, że bilety, kupony, paragony, dokumentujące wydatki w podróży służbowej mogą być załączone do dowodu wewnętrznego, który będzie podstawą do zaksięgowania w kosztach firmy.
Przejazdy w delegacji zagranicznej a VAT
W przypadku delegacji zagranicznej rozliczanie podatku VAT najczęściej będzie rozpatrywane w kontekście importu usług i miejsca, w którym powinien być ten VAT rozliczony. Przykładowo przy krótkoterminowym wynajmie środków transportu do 30 dni, zgodnie z ustawą o VAT (art. 28j) miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy, a więc VAT będzie rozliczany za granicą, a polski przedsiębiorca nie wykaże importu usług.
Jeżeli w grę będzie wchodził najem długoterminowy powyżej 30 dni, to wówczas miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (art. 28b ustawy o VAT), a więc polski przedsiębiorca rozliczy import usług. W tym przypadku czynny podatnik VAT musi dodatkowo pamiętać o ograniczeniu w odliczeniu podatku VAT naliczonego do 50%, dotyczy to również importu usług.
Zakup paliwa za granicą, czy to do samochodu osobistego, czy wynajmowanego nie rodzi żadnych skutków na gruncie podatku VAT.
Skorzystanie z usługi przejazdu taksówką za granicą nie stanowi dla przedsiębiorcy importu usług, ponieważ miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport (art. 28f ustawy o VAT).
Rozliczanie noclegów w delegacji zagranicznej
Noclegi w zagranicznej podróży służbowej są rozliczane w kosztach podatkowych na podstawie dowodów typu: faktura, rachunek. Z punktu widzenia podatku VAT usługa noclegowa nie stanowi importu usług (art. 28e), miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości.
Inne wydatki w delegacji zagranicznej
Najczęściej do innych wydatków zaliczane są wszelkiego rodzaju bilety wstępu na organizowane targi, wystawy, pokazy. Dokumentowanie kosztu będzie dokonywane na podstawie faktury, rachunku, innego dowodu.
Delegacja zagraniczna – dieta
Dieta w zagranicznej podróży służbowej ma rekompensować przedsiębiorcy koszty związane z wyżywieniem. Sposób wyliczania diety uregulowany jest w rozporządzeniu w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Wysokość diet oblicza się w następujący sposób:
za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości,
za niepełną dobę podróży zagranicznej:
do 8 godzin – przysługuje 1/3 diety,
ponad 8 do 12 godzin – przysługuje 50% diety,
ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.
Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach została określona w załączniku do rozporządzenia, o którym mowa powyżej.
Przeliczanie kosztów w walucie obcej
Przedsiębiorca, który w zagranicznej podróży otrzyma dokumenty wystawione w walucie obcej musi je przeliczyć na walutę polską. W zależności od sposobu dokumentowania kosztu przeliczenia na PLN dokonuje się według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień:
wystawienia faktury, rachunku,
wystawienia dowodu wewnętrznego.
Wszystkie koszty związane z delegacją zagraniczną przedsiębiorcy są księgowane w PKPiR w kol. 13 “Pozostałe wydatki”.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy przejazd taksówką za granicą stanowi import usług?
Skorzystanie z usługi przejazdu taksówką za granicą nie stanowi dla przedsiębiorcy importu usług, ponieważ miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport (art. 28f ustawy o VAT).
Delegacja zagraniczna przedsiębiorcy - jak przeliczyć koszty?
W zależności od sposobu dokumentowania kosztu przeliczenia na PLN dokonuje się według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień:
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
prowadzę działalność gospodarczą w oparciu o KPiR, jestem płatnikiem VAT-u. Siedziba firmy jest w Warszawie, natomiast kontrakt z kontrahentem przewiduje pobyt i pracę w UK od poniedziałku do piątku. Czy w tej sytuacji mogę to potraktować jako delegację (de facto pracuję w siedzibie konktrahenta, ale jednak w innym miejscu niż siedziba mojej firmy)?
I drugie pytanie – większość wydatków poniesiona z transportem np. przejazd autobusem z lotniska do siedziby kontrahenta udokumentowana jest bardzo symbolicznie (pamiętajmy, że to jest UK). Przykładowo, na bilecie nie ma NIP-u, a tylko nazwa firmy. Nie ma podatku, a tylko cała kwota, którą płaci kupujący (być może podatek jest 0%, ale nie ma o tym śladu na bilecie). Czy taki bilet można w jakikolwiek sposób zaksięgować?
pozdrawiam,
Grzegorz
28 czerwca 2010 o 18:08
J. Pindelska
Delegacją jest podróż w celu wykonania czynności związanych z prowadzoną działalnością poza miejsce zamieszkania lub poza siedzibę/oddziałem DG. Fakt, że usługa jest wykonywana bezpośrednio w siedzibie kontrahenta nie wyklucza delegacji – jest to nadal podróż służbowa poza miejsce zamieszkania/siedzibę DG mająca na celu osiągnięcie przychodu z tej DG.
Wydatki zagraniczne i ich dokumentowanie jest częstym problemem. Najważniejszą kwestią jest potwierdzenie nabywcy usługi – nawet jeżeli bilet lub inny dokument na przejazd nie zawiera NIPu (często nie mamy możliwości w podróżach zagranicznych uzyskać dokumentu z NIPem), nadal pozostaje wydatkiem poniesionym w związku z podróżą, a wystawionym na Pańską firmę.
16 kwietnia 2011 o 19:01
justyna soła
Witam!!
Czy samozatrudniająca sie osoba-branza budowlana pracujaca w niemczech i tam wykonujaca swoja prace moze wystawic sobie delegacje i ujac jej koszt w rozliczeniu kpir.?? Proszę także o podpowiedz jak rozliczyć taka delegacje gdyż na poniesione koszty nie ma żadnych dokumentów- opłata za mieszkanie jest oddawana pracodawcy do reki.Czu można wogole w tej sytuacji naliczać diety za każdy dzień pracy??Prosze o informacje.
16 maja 2011 o 13:27
J.Pindelska
Przedsiębiorca nie wystawia sobie polecenia wyjazdu służbowego – nie jest pracownikiem. Ale ma prawo rozliczyć wydatki poniesione w związku z wykonywaniem DG poza siedzibą firmy (np. w Niemczech) razem z dietą – lecz na podstawie odpowiednich dokumentów kosztowych. Jeśli tych dokumentów brak, to nie ma jak rozliczyć wydatków.
Wyjątkiem od zasady dokumentowania wydatków są tylko zryczałtowane diety – na rozliczenie ich w koszty wystarczy sporządzenie dowodu wewnętrznego, nie potrzeba potwierdzenia wydatków na wyżywienie.
30 czerwca 2022 o 11:50
ADSBB
Czy przedsiębiorcy również pomniejsza się dietę w podróżny zagranicznej, jeśli miał zapewnione całodzienne wyżywienie?
25 lipca 2025 o 10:05
Izabella
Prezes spółki nie będący pracownikiem, wyjechał w delegację do USA, poniósł koszty hotelu, wynajmu krotkoterminowgo samochodu, paliwa do samochodu – brak jest na dokuemntach danych nabywcy, czy mogę te dokumenty zaksiegować i czy są to koszty podatkowe.
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Kwartalne rozliczenie PIT i VAT to system, w którym podatnicy mogą składać deklaracje podatkowe co trzy miesiące zamiast co miesiąc. Sprawdź limity na 2025 rok, które określają, kto może korzystać z takiej formy rozliczenia.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Wyobraź sobie aplikację, która nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też rozwija się razem z Tobą. Teraz pomyśl, że możesz korzystać z jej nowych możliwości jeszcze zanim zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie działa program beta testów aplikacji IFIRMA.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Witam.
prowadzę działalność gospodarczą w oparciu o KPiR, jestem płatnikiem VAT-u. Siedziba firmy jest w Warszawie, natomiast kontrakt z kontrahentem przewiduje pobyt i pracę w UK od poniedziałku do piątku. Czy w tej sytuacji mogę to potraktować jako delegację (de facto pracuję w siedzibie konktrahenta, ale jednak w innym miejscu niż siedziba mojej firmy)?
I drugie pytanie – większość wydatków poniesiona z transportem np. przejazd autobusem z lotniska do siedziby kontrahenta udokumentowana jest bardzo symbolicznie (pamiętajmy, że to jest UK). Przykładowo, na bilecie nie ma NIP-u, a tylko nazwa firmy. Nie ma podatku, a tylko cała kwota, którą płaci kupujący (być może podatek jest 0%, ale nie ma o tym śladu na bilecie). Czy taki bilet można w jakikolwiek sposób zaksięgować?
pozdrawiam,
Grzegorz
Delegacją jest podróż w celu wykonania czynności związanych z prowadzoną działalnością poza miejsce zamieszkania lub poza siedzibę/oddziałem DG. Fakt, że usługa jest wykonywana bezpośrednio w siedzibie kontrahenta nie wyklucza delegacji – jest to nadal podróż służbowa poza miejsce zamieszkania/siedzibę DG mająca na celu osiągnięcie przychodu z tej DG.
Wydatki zagraniczne i ich dokumentowanie jest częstym problemem. Najważniejszą kwestią jest potwierdzenie nabywcy usługi – nawet jeżeli bilet lub inny dokument na przejazd nie zawiera NIPu (często nie mamy możliwości w podróżach zagranicznych uzyskać dokumentu z NIPem), nadal pozostaje wydatkiem poniesionym w związku z podróżą, a wystawionym na Pańską firmę.
Witam!!
Czy samozatrudniająca sie osoba-branza budowlana pracujaca w niemczech i tam wykonujaca swoja prace moze wystawic sobie delegacje i ujac jej koszt w rozliczeniu kpir.?? Proszę także o podpowiedz jak rozliczyć taka delegacje gdyż na poniesione koszty nie ma żadnych dokumentów- opłata za mieszkanie jest oddawana pracodawcy do reki.Czu można wogole w tej sytuacji naliczać diety za każdy dzień pracy??Prosze o informacje.
Przedsiębiorca nie wystawia sobie polecenia wyjazdu służbowego – nie jest pracownikiem. Ale ma prawo rozliczyć wydatki poniesione w związku z wykonywaniem DG poza siedzibą firmy (np. w Niemczech) razem z dietą – lecz na podstawie odpowiednich dokumentów kosztowych. Jeśli tych dokumentów brak, to nie ma jak rozliczyć wydatków.
Wyjątkiem od zasady dokumentowania wydatków są tylko zryczałtowane diety – na rozliczenie ich w koszty wystarczy sporządzenie dowodu wewnętrznego, nie potrzeba potwierdzenia wydatków na wyżywienie.
Czy przedsiębiorcy również pomniejsza się dietę w podróżny zagranicznej, jeśli miał zapewnione całodzienne wyżywienie?
Prezes spółki nie będący pracownikiem, wyjechał w delegację do USA, poniósł koszty hotelu, wynajmu krotkoterminowgo samochodu, paliwa do samochodu – brak jest na dokuemntach danych nabywcy, czy mogę te dokumenty zaksiegować i czy są to koszty podatkowe.