Blog ifirma.pl

Listopad miesiącem inwestycji czyli podwójna zaliczka w PIT

|
Duży dochód zawsze cieszy ale duży dochód w listopadzie oznacza, że w grudniu zapłacimy wyliczoną za listopad zaliczkę w podwójnej wysokości. Dochód można obniżyć zwiększając poniesione w listopadzie koszty, czyli dokonując w tym miesiącu zwiększonych zakupów na dobra inwestycyjne.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych (czyli na Książce Przychodów i Rozchodów) opłacają zaliczkę na podatek dochodowy co miesiąc lub co kwartał na podstawie osiągniętych przychodów i kosztów. Wyjątkiem jest grudzień.

Rozliczenie  kwartalne:

Za 4 kwartał podatek wpłacamy do 20 grudnia bieżącego roku w wysokości identycznej jak za 3 kwartał. Dopiero w rozliczeniu rocznym nastąpi rzeczywiste wyliczenie podatku z uwzględnieniem remanentów początkowego i końcowego oraz przysługujących ulg podatkowych. Na podstawie deklaracji PIT-36 lub PIT-36L wyjdzie nam kwota do zwrotu lub dopłata.

Rozliczenie miesięczne:

Podatek  za grudzień wpłacamy w takiej samej wysokości jak za listopad do 20 grudnia bieżącego roku (niejako „z góry”), czyli musimy w grudniu wpłacić podwójną kwotę jaka została wyliczona w PIT-5 za listopad. Rzeczywisty podatek za grudzień zostanie wyliczony dopiero w deklaracji rocznej, również z uwzględnieniem remanentów początkowego i końcowego oraz przysługujących ulg podatkowych.

Koszty w listopadzie

Rozliczający się kwartalnie znają już wysokość zaliczki do zapłacenia w grudniu i nie mają możliwości manewru. Ale przedsiębiorcy rozliczający się miesięcznie a uzyskujący w listopadzie znaczny dochód powinni rozważyć możliwość większych zakupów w listopadzie, tak aby podwójna zaliczka PIT płacona tuż przed świętami była mniejsza. Najkorzystniej jest dokonywać zakupów inwestycyjnych – czyli kupować dobra służące bezpośrednio działaniu firmy – środki trwałe, wyposażenie. Można również kupować towary handlowe. Wydatki na zakup towarów handlowych też pomniejszają zaliczkę za listopad, ale należy pamiętać, że towary niesprzedane do końca roku znajdą się w remanencie rocznym. Wartość remanentu wyliczona na koniec roku pomniejsza całoroczne koszty wykazywane w zeznaniu rocznym i tym samym zwiększa całkowity podatek w PIT-36 lub w PIT-36L (płacony do końca kwietnia). W interesie podatnika jest, aby wartość remanentu była możliwie najniższa.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Komentarze czytelników
    1. 19 listopada 2010 o 21:30
      Marianna Jabłońska

      pozytywny

    2. 8 listopada 2011 o 11:26
      Michał

      Dlaczego musimy w grudniu płacić podwójny podatek?

    3. 8 listopada 2011 o 13:40
      Hanna Liczner

      art. 44 ust. 6 updof
      Zaliczki miesięczne od dochodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Zaliczki kwartalne za okres od pierwszego do trzeciego kwartału roku podatkowego podatnicy uiszczają w terminie do dnia 20 każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczka za ostatni kwartał jest uiszczana w wysokości zaliczki za kwartał poprzedni, w terminie do dnia 20 grudnia.

    4. 8 listopada 2011 o 13:53
      Tomasz Obłoza

      A co z osobami, które nie osiągnęły dochodu i nie opłacają zaliczki za listopad?

    5. 8 listopada 2011 o 15:59
      Hanna Liczner

      Jeżeli podatek za listopad wynosi 0 (zero) to nie wpłaca się żadnej kwoty (dotyczy przedsiębiorców rozliczających się miesięcznie).

    6. 11 listopada 2011 o 19:03
      Tomek

      Moja działalność rozpoczyna się w grudniu, rozliczam się kwartalnie a pierwszą fakturę również wystawię w grudniu. Czy dobrze rozumiem, że w tym przypadku również nie wpłacam żadnej kwoty?

    7. 14 listopada 2011 o 20:51
      Hanna Liczner

      Tak, dobrze Pan rozumie. Rozliczenie nastąpi w deklaracji rocznej składanej do 30-04-2012.

    8. 29 listopada 2011 o 20:41
      Bartłomiej Baron

      Mam pytanie techniczne, jak później wygląda rozliczenie rozczne podatku do strony technicznej – robię przelew z mBanku, co wówczas wpisać w „Okres rozliczenia” (za listopad było by to: 11M11) oraz „Symbol formularza lub płatności” (tutaj zawsze wybieram samo „PIT”)?

    9. 30 listopada 2011 o 13:05
      Hanna Liczner

      Tak, podaje Pan, że to wpłata za listopad. Jest ona płacona w podwójnej wysokości na mocy ustawy.

    10. 1 grudnia 2011 o 00:31
      Bartłomiej Baron

      Tak, to wiem, mnie chodzi o roczną deklarację i ew. korektę podatku (jeśli w grudniu wyjdzie większa wartość podatku a niżeli wynika to z podwójnej zaliczki, w odwrotnej sytuacji był by zwrot).

    11. 1 grudnia 2011 o 12:52
      Bartek Marciniak

      Ja tak robiłem i US się przyczepił, że nie zapłaciłem podatku za grudzień – ich system jest głupi i jak widzi składkę 11M11 to zapisze ją na poczet listopada a w sprawie podatku za grudzień dostaniesz wezwanie do zapłacenia + odsetki. Najlepiej wysłać dwa przelewy z taką samą kwotą i różnymi okresami 11M11 oraz 11M12.

    12. 1 grudnia 2011 o 13:18
      Hanna Liczner

      do Bartłomieja Barona: w trakcie roku wpłacamy zaliczki na podatek i dopiero w deklaracji rocznej po zsumowaniu dochodów z różnych źródeł, odliczeniu przysługujących ulg ustalany jest podatek za cały rok. Od tego podatku za cały rok odejmujemy wpłacone wcześniej zaliczki. Czasem wychodzi kwota do zwrotu a czasami do dopłaty. To, że za grudzień niejako przedpłacamy zaliczkę w wysokości jak za listopad wynika z art. 44 ust. 6 updof, który jest zacytowany powyżej.

    13. 2 grudnia 2011 o 17:05
      Bartłomiej Baron

      W dalszym ciągu nie o to mi chodzi, to wszystko wiem. Proszę przeczytać uważnie moje pytanie za 1 i 2’gim razem bo nie wiem jak inaczej mam je zadać.

    14. 5 grudnia 2011 o 13:30
      Hanna Liczner

      W „okres rozliczenia” wpisuje Pan 11R (że to za rok 2011) oraz PIT-36 (lub PIT36L, jeżeli rozlicza się Pan z działalności gospodarczej liniowo) w polu „Symbol formularza lub płatności”.

    15. 5 grudnia 2011 o 18:22
      Bartłomiej Baron

      Dziękuję bardzo – właśnie o to mi chodziło 🙂

    16. 6 grudnia 2011 o 10:40
      Borys Łącki

      Warto zaznaczyć, że od roku 2012 ten przepis nie będzie obowiązywał :]

    17. 6 grudnia 2011 o 14:18
      Marek Piotrowski

      Mam pytaie : Mam wyliczony podatek (przypis) za listopad (powiedzmy dla uproszczenia 2000 zł) ale z poprzednich miesięcy mam nadpłatę w PIT 500 zł (więc de facto za listopad przelewam 1500zł).
      Czy przelewając za listopad i grudzień łącznie powinienem zapłacić (2000-500) + 2000=3500 zł czy też 2x(2000-500)=3000 zł ?

    18. 6 grudnia 2011 o 19:10
      Hanna Liczner

      Do Borysa: W grudniu 2012 umieścimy artykuł zgodny z przepisami obowiązującymi w 2012 🙂

    19. 6 grudnia 2011 o 19:16
      Hanna Liczner

      Do Marka: zobowiązanie podatkowe to 2*2000 zł, czyli 4000 zł. Dopiero od łącznego zobowiązania odejmuje się nadpłatę. Wpłacić należy 3500 zł.

    20. 17 grudnia 2011 o 19:36
      Skolimowski Daniel

      Witam. Mam do Państwa pytanie. Otóż moja firma w te chwili przynosi straty ok 2000 zł. W listopadzie po przeliczeniu przychodów i kosztów wyszedł mi dochód 500 zł. Czy w takim razie powinienem wpłacić do US 1000 zł (500 za listopad i 500 za grudzień), czy też ze względu na dotychczasową stratę firmy nie powinienem nic wpłacać? W poprzednich 2 miesiącach nie płaciłem podatku z uwagi ze koszty przewyższały przychody i stad 2000 zł straty. Bardzo prosze o odpowiedź.

    21. 9 stycznia 2012 o 21:10
      Maja M

      Witam,
      Firma w listopadzie nie odnotowała żadnego przychodu, a zatem zaliczka na podatek wynosiła 0 zł. Tym samym zaliczka za grudzień będącą równa zaliczce za miesiąc listopad wynosiła 0 zł. Co jednak w przypadku, gdy w miesiącu grudniu firma odnotowała przychód? W jakim terminie należy uregulować wyliczoną zaliczkę za miesiąc grudzień?

    22. 10 stycznia 2012 o 13:07
      Hanna Liczner

      Do 30-04-2012 złoży Pani deklarację roczną (PIT-36 lub PIT-36L) na niej zostaną wykazane przychody i koszty za cały rok oraz wyliczony podatek do zapłaty. Od podatku zostaną odjęte wpłacane w trakcie roku zaliczki. Wyjdzie Pani kwota do dopłacenia lub do zwrotu, jeśli przysługują Pani ulgi.

    23. 9 lutego 2012 o 19:41
      Danuta Karwacka

      A co jeżeli mam zawieszoną działalność od sierpnia za lipiec wykazałam podatek zapłaciłam do 20.10 (mam rozliczenie kwartalne) czy muszę jeszcze raz płacić w grudniu podatek skoro mam zawieszoną działaność?

    24. 13 lutego 2012 o 16:28
      Hanna Liczner

      Zgodnie z informacją uzyskaną w KIP, jeżeli działalność była zawieszona, to nie musi Pani opłacać zaliczki za 4 kwartał w wysokości zaliczki za 3 kwartał.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie