Kaucja co do zasady świadczeniem zwrotnym. W zależności od okoliczności jej złożenia i postanowień zawartych w umowie między stronami, w ujęciu podatkowym kaucja może podlegać opodatkowaniu PIT i VAT.
W umowach najmu, dzierżawy czy na usługi budowlane, a także innych zawieranych między przedsiębiorcami lub między przedsiębiorcą, a osobami fizycznymi często można się spotkać z pojęciem kaucji nazywanej także kaucją gwarancyjną.
Przepisy podatkowe nie wyjaśniają pojęcia kaucji, stąd należy odnieść się do definicji słownikowej. “Według słownika języka polskiego – kaucją jest suma pieniężna złożona jako gwarancja dotrzymania zobowiązania i stanowiąca odszkodowanie w razie niewywiązania się z zobowiązania. Z istoty zabezpieczającego charakteru kaucji wynika, iż nie ma ona natury świadczenia ostatecznego. Jest ona co do zasady świadczeniem zwrotnym. W zależności od okoliczności, postanowień zawartych w umowie między stronami, w ujęciu podatkowym kaucja może podlegać opodatkowaniu PIT i VAT.
Podatek dochodowy
Przyjęcie kaucji zwrotnej nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym kaucja jest obojętna podatkowo, tzn. nie jest kosztem ani przychodem.
O zaliczeniu kaucji do przychodów z działalności gospodarczej decyduje m.in to, czy kwota kaucji była częścią kwoty należnej za świadczone usługi, której podatnik faktycznie nie otrzymał w danym roku podatkowym, ponieważ tak wynikało z umowy między stronami. Przemawiają za tym także inne postanowienia zawarte w umowie, wynikające z funkcji jaką pełni kaucja. Umowa powinna jasno określać, kiedy kaucja będzie zwrócona, oraz w jakim przypadku zostanie zatrzymana. Przykładem, kiedy kaucja nie będzie zwrócona będzie sytuacja, w której strona nie wywiąże się z umowy, zniszczy użyczoną rzecz, nieruchomość, zwróci sprzęt w stanie pogorszonym. Otrzymana wcześniej kaucja lub jej część będzie stanowiła rodzaj odszkodowania, z którego wynajmujący pokryje koszty za poniesioną stratę. Ze względu na to, że kwota kaucji nie jest w tym przypadku zwracana, staje się przychodem wynajmującego. Niezwrotne kaucje są pozostałym przychodem wykazywanym w kolumnie 8 KPiR.
Podatek VAT
Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT – jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Ze względu na “zwrotny” charakter kaucji, nie podlega ona także opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jeżeli natomiast wpłacona kaucja została potraktowana jako zapłata za wykonaną w przyszłości usługę (dostawę towarów) – podatnik zobowiązany jest rozliczyć należność tak jak zaliczkę. W tym celu w dacie, w której kaucja stała się zaliczką wystawia fakturę zaliczkową i wykazuje w ewidencji sprzedaży VAT. Istotne jest aby w umowie była zawarta informacja o momencie zaliczenia kaucji w poczet należności za świadczoną usługę (dostawę towarów).
Dodatkowo, jeżeli została wystawiona faktura zaliczkowa i klient zrezygnował z transakcji, obowiązkiem sprzedawcy jest skorygowanie podatku należnego poprzez wystawienie faktury korygującej otrzymaną kaucję (rozliczoną jako zaliczkę), następnie wykazując w ewidencji sprzedaży VAT wartość z minusem.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zarząd odpowiada za jej reprezentację na zewnątrz, jednak w praktyce często korzysta z możliwości ustanowienia pełnomocnika lub prokurenta. O tym, jak powołać pełnomocnika w spółce z o.o. i czym się od siebie różnią poszczególne formy reprezentacji spółki, przeczytasz w poniższym artykule.
W świecie, w którym klient ma do wyboru setki podobnych produktów lub usług, propozycja wartości staje się jednym z najważniejszych elementów skutecznej komunikacji marketingowej. To jasna obietnica tego, co konsument zyska dzięki Twojej ofercie i dlaczego warto wybrać właśnie Ciebie, a nie konkurencję.
Zasadniczo dokumenty księgowe w spółce z o.o. należy trzymać przez co najmniej 5 lat, ale w niektórych przypadkach przepisy mogą wymagać dłuższego okresu. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zadbać o prawidłowe przechowywanie dokumentów księgowych i podatkowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo