W przypadku samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej płatnicy VAT mają generalnie możliwość odliczenia podatku VAT – w 50% lub w całości, w zależności od rodzaju pojazdu. Wyjątkiem będzie jednak nabycie polisy ubezpieczeniowej.
Generalnie polisy ubezpieczeniowe są traktowane jako zakup usługi pośrednictwa finansowego. Natomiast zgodnie z przepisami o VAT, tego typu usługi nie podlegają opodatkowaniu – tym samym ubezpieczyciel nie nalicza podatku VAT do wartości ubezpieczenia.
W związku z powyższym, skoro nie został naliczony podatek VAT, nabywca nie będzie miał także prawa do jego odliczenia. To dlatego zakup ubezpieczenia do samochodu wykorzystywanego w firmie może zostać w większości przypadków zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ale nie zmniejszy VAT należnego do zapłaty do urzędu skarbowego.
Dlaczego nie mam faktury?
Ubezpieczenie pojazdu jest jednym z wydatków, do którego nie potrzebujemy faktury. Do kosztów uzyskania przychodu można go zaliczyć na podstawie polisy ubezpieczeniowej, w dacie jej wystawienia. Ubezpieczenie zasadniczo stanowi koszt w pełnej wysokości – poza AC, które w określonych przypadkach może zostać ograniczone limitem.
Przezorny zawsze ubezpieczony. Sprawdź, w jakie ubezpieczenie w firmie warto zainwestować!
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy wymagana jest faktura za ubezpieczenie samochodu?
Ubezpieczenie pojazdu jest jednym z wydatków, do którego nie potrzebujemy faktury. Do kosztów uzyskania przychodu można go zaliczyć na podstawie polisy ubezpieczeniowej, w dacie jej wystawienia.
Czy od OC można odliczyć VAT?
Generalnie polisy ubezpieczeniowe są traktowane jako zakup usługi pośrednictwa finansowego. Natomiast zgodnie z przepisami o VAT, tego typu usługi nie podlegają opodatkowaniu – tym samym ubezpieczyciel nie nalicza podatku VAT do wartości ubezpieczenia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Reklamacja towaru pomiędzy przedsiębiorcami różni się od klasycznej reklamacji konsumenckiej, ponieważ relacje te podlegają przede wszystkim przepisom Kodeksu cywilnego oraz zapisom umowy sprzedaży zawartej między stronami.
Intensywność i natężenie pracy potrafią być męczące. Wieczne ASAP’y, deadline’y na wczoraj, a Ty nie wiesz, za co się zabrać, bo wszystko wydaje się tak samo istotne. W efekcie zakopujesz się w zadaniach jeszcze bardziej, a Twoja produktywność i motywacja spada. Brzmi znajomo? W takim razie odetchnij i poświęć 5 minut, aby poprawić nie tylko jakość swojej pracy, ale też życia.
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Negatywna recenzja to nie koniec świata – wręcz przeciwnie, to szansa na poprawę. Właśnie od reakcji na nieprzychylne komentarze często zależy reputacja Twojej marki. W tym artykule pokażemy, jak radzić sobie z negatywnymi opiniami w sklepie online – skutecznie, spokojnie i z klasą.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo