Co bardziej się opłaca po zmianach w 2019 roku – zakup samochodu na kredyt, czy wzięcie go w leasing operacyjny lub finansowy? Jakie wady i zalety ma każde z tych rozwiązań? Kliknij, dowiedz się więcej i wybierz opcję stworzoną dla Ciebie!
Przedsiębiorcy często zastanawiają się, co będzie bardziej opłacalne – zakup samochodu na kredyt, czy też wzięcie go w leasing. Prawda jest taka, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od ofert dostępnych w danym momencie na rynku, od potrzeb i możliwości właściciela firmy, czy też wartości i rodzaju samochodu. Poniżej postaramy się przedstawić wady i zalety samochodu wziętego w leasing oraz zakupionego na kredyt.
Samochód na kredyt – zalety i wady
Kredyt samochodowy to rodzaj kredytu celowego, w którym bank pożycza przedsiębiorcy pieniądze na określony w umowie procent, doliczając przy tym także inne opłaty, jak np. ubezpieczenie. Jest on najczęściej udzielany od razu na 100% wartości pojazdu.
Jakie są zalety zakupu samochodu na kredyt?
możliwość zakupu dowolnego auta (też używanego),
możliwość odliczenia VAT (w całości lub w połowie – więcej o odliczeniu VAT od samochodu przeczytasz tutaj) od razu po otrzymaniu faktury zakupu (chyba że jest to faktura VAT marża – wówczas prawo do odliczenia nie przysługuje),
opcja wcześniejszej spłaty pozostałych rat (lub też czasowego zawieszenia kredytu),
możliwość decydowania o samochodzie – np. o jego sprzedaży i zakupie nowego jeszcze w trakcie spłacania kredytu (w zależności od rodzaju zabezpieczenia),
po spłaceniu rat kredytu przedsiębiorca jest pełnoprawnym właścicielem pojazdu,
zaliczanie w koszty odpisów amortyzacyjnych.
Do wad zakupu samochodu na kredyt zaliczyć należy:
konieczność zgromadzenia wielu dokumentów oraz czasochłonny proces uzyskania finansowania,
trudności w uzyskaniu finansowania przy problemach z historią kredytową,
zmienne oprocentowanie,
ograniczenie w zaliczeniu wartości samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodów – w przypadku samochodów osobowych kosztem podatkowym mogą być odpisy amortyzacyjne do równowartości 150 tys. zł (dla aut elektrycznych limit ten wynosi 225 tys. zł).
Samochód w leasingu – zalety i wady
Leasing można porównać do długoterminowego najmu. W zależności od tego, czy jest to leasing operacyjny, czy też finansowy, samochód pozostaje własnością leasingodawcy lub też staje się własnością leasingobiorcy, w zamian za wpłacane raty leasingowe.
Jakie zalety ma leasing?
proste procedury, brak konieczności gromadzenia wielu dokumentów,
pozytywna decyzja, nawet jeśli bank odrzucił wniosek o kredyt,
mało formalności,
w przypadku leasingu operacyjnego – z góry określone, niezmienne opłaty, które w zależności od momentu zawarcia lub zmiany umowy leasingowej oraz wartości samochodu, mogą w całości lub w części stanowić koszt podatkowy (więcej na ten temat przeczytasz tutaj),
przy leasingu finansowym – możliwość zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych,
w przypadku leasingu operacyjnego – możliwość regularnego odliczania VAT naliczonego od każdej kolejnej faktury.
Do wad leasingu samochodu można zaliczyć:
fakt, że dotyczy konkretnego samochodu, który musi zostać zakupiony na podstawie faktury,
ograniczenia pod względem zakupu samochodu używanego, a co za tym idzie – konieczność zakupu droższego auta,
brak możliwości decydowania o przedmiocie leasingu i np. sprzedania go przed zakończeniem umowy,
wysokie koszty finansowania – w przypadku leasingu operacyjnego
ograniczenia w zakresie amortyzacji samochodu osobowego (patrz wyżej, przy wadach kredytu) – w przypadku leasingu finansowego
brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych części raty leasingowej w proporcji, w jakiej wartość samochodu przekracza 150 tys. zł w przypadku zwykłego i 225 tys. zł w przypadku elektrycznego auta – w przypadku leasingu operacyjnego i umów zawartych lub zmienionych po 31 grudnia 2018 roku.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy e-mail z potwierdzeniem zakupu może decydować o tym, czy klient wróci do Twojego e-sklepu? Okazuje się, że tak – bo to właśnie ta wiadomość jest pierwszym testem Twojej wiarygodności. Klient szuka w niej pewności, jasnych informacji i poczucia, że trafił w dobre ręce. W tym tekście znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć, aby stworzyć wiadomości, które budują zaufanie i działają jak najlepsza obsługa klienta online.
Marketing lokalny to ważne narzędzie dla małych i średnich firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w najbliższym otoczeniu. Takie skupienie się na lokalnych działaniach może przynieść lepsze efekty niż szeroko zakrojone kampanie. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać marketing lokalny, by zyskać lojalność klientów i umocnić swoją pozycję na rynku.
Po zakończeniu działalności gospodarczej planujesz jej ponowne rozpoczęcie? W takim razie sprawdź, czy masz prawo do zwolnienia z VAT i jaką formę opodatkowania możesz wybrać.
Gry hazardowe to biznes, który wymaga nie tylko zamiłowania do ryzyka, ale także wypełnienia wielu formalności. Sprawdź, jakie koncesje i zezwolenia są niezbędne do legalnego prowadzenia działalności hazardowej, a także gry w pokera.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo