Cena jednostkowa towaru i usługi – jak ją ustalić?
Każdy zakładający firmę przedsiębiorca chciałby generować spore zyski. Jednak, aby było to możliwe, konieczne jest właściwe ustalenie ceny towarów i usług – tak, aby nie ponieść straty, dobrze zarobić, a jednocześnie – zachęcić klientów. Jak zatem ustalać cenę jednostkową towarów i usług?
Każdy zakładający firmę przedsiębiorca chciałby generować spore zyski. Jednak, aby było to możliwe, konieczne jest właściwe ustalenie ceny towarów i usług – tak, aby nie ponieść straty, dobrze zarobić, a jednocześnie – zachęcić klientów. Jak zatem ustalać cenę jednostkową towarów i usług?
Cena jednostkowa a koszty
Podstawą do ustalenia ceny jednostkowej towaru albo usługi w większości firm są ponoszone koszty. Oczywistym jest, że cena sprzedaży powinna być wyższa niż koszt zakupu materiałów podstawowych lub towarów handlowych, ale nie tylko. Aby wyjść „na swoje”, należałoby jeszcze uwzględnić:
Koszty robocizny – produkcji w firmach produkcyjnych, wykonania w firmach usługowych,
Koszty finansowe – opłaty związane z kredytem, leasingiem, różnicami kursowymi etc.
Choć niektóre koszty na pierwszy rzut oka nie wiążą się bezpośrednio ze sprzedażą – jak np. koszty finansowe – są jednak istotne dla ostatecznej ceny sprzedaży. Warto pamiętać, że takie poboczne koszty nie mają najczęściej odbicia w przychodach – tym samym aby osiągnąć zysk, należy ustalić ceny pokrywające z nadwyżką wydatki firmy.
Strategie ustalania ceny jednostkowej
Chociaż ponoszone przez firmę koszty leżą u podstaw ustalania ceny jednostkowej, nie powinny one być jedyną zmienną, którą bierzemy pod uwagę. Ostatecznie nie chodzi przecież o perfekcyjne ustalenie ceny, ale o rzeczywistą sprzedaż.
Dlatego też strategie ustalania cen jednostkowych towarów i usług biorą pod uwagę także konkurencję, istniejącą na rynku. Ceny powinny być konkurencyjne, nie odstające zbytnio od ogólnego trendu w żadną stronę – zbyt niskie nie zapewnią odpowiedniego przychodu, ponadto bardzo tania oferta często wzbudza u klientów obawy co do jakości. Z drugiej strony, zbyt wysokie ceny na tle konkurencji odstraszają klientów.
Aby dobrze prezentować się na tle konkurencji, sprzedawca powinien zatem manipulować nie tylko ceną, ale także jakością – tak naprawdę większość klientów nie patrzy bowiem wyłącznie na koszt, jaki muszą ponieść, ale także na zaspokojenie potrzeb. Tym samym jeśli dany produkt lub usługa oferują więcej, niż ma w swoim asortymencie konkurencja, nawet wyższa cena może zostać zaakceptowana przez klientów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, a Twój kontrahent nie uiszcza systematycznie zobowiązań wynikających z faktur, to pamiętaj, że wystąpienie do sądu z pozwem o zapłatę umożliwi Ci skierowanie sprawy do komornika. Prawomocne orzeczenie sądowe (tytuł egzekucyjny opatrzony w klauzulę wykonalności) stanowi podstawę do wszczęcia postępowania egzekucyjnego przeciwko Twojego dłużnikowi. Więcej na ten temat przeczytasz w niniejszym artykule.
LinkedIn to dziś nie tylko platforma do poszukiwania pracy czy rekrutacji, ale przede wszystkim najsilniejsze medium B2B na świecie. W 2025 roku serwis przekroczył miliard użytkowników, a jego znaczenie dla biznesu, sprzedaży i employer brandingu rośnie z roku na rok. Tym samym LinkedIn stał się miejscem, gdzie buduje się ekspercki wizerunek, zdobywa klientów i nawiązuje strategiczne relacje.
Prowadzenie firmy, to nie tylko sprzedaż produktów czy usług, ale także szereg innych działań opierających się na współpracy z różnymi partnerami biznesowymi.
Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których ktoś bez zgody wykorzystuje w Internecie czyjeś zdjęcia, opisy produktów, fragmenty tekstów, a nawet wizerunek, czy to na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy też w ofertach sprzedażowych. Tego typu działania to nie tylko przejaw braku szacunku dla cudzej pracy, ale również naruszenie przepisów prawa autorskiego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo