Towar nieodpłatnie otrzymany będzie stanowił u przedsiębiorcy przychód, natomiast zasadniczo nie będzie wymagał naliczenia podatku należnego. Warto wiedzieć, że przy sprzedaży naliczymy należny VAT oraz zaliczymy wartość towarów do kosztów uzyskania przychodów.
Nieodpłatne otrzymanie towaru handlowego to dla przedsiębiorcy dobra wiadomość – nie musi ponosić kosztów zakupu. Z drugiej strony należy pamiętać, że także nieodpłatne przyjęcie wiązać się będzie z koniecznością poprawnego rozliczenia podatków – dochodowego oraz VAT.
Nieodpłatne otrzymanie towarów na gruncie PIT
Zgodnie z przepisami Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczenia otrzymane w naturze oraz inne nieodpłatne świadczenia stanowią dla przedsiębiorcy przychód podlegający opodatkowaniu. Tym samym wartość otrzymanego towaru należałoby ująć w kolumnie 8 KPiR, przeznaczonej na pozostałe przychody.
Istotne jest, aby wartość towaru została odpowiednio wyceniona. W tym celu należałoby przyjąć jego wartość rynkową, odpowiednią dla otrzymanego towaru, z uwzględnieniem jego stopnia zużycia i stanu.
Towary handlowe – także te nieodpłatnie otrzymane – mogą zostać przekazane przez przedsiębiorcę do sprzedaży. Co do zasady, taką sprzedaż dokumentujemy w standardowy sposób – najczęściej fakturą, fakturą podatnika zwolnionego bądź na kasie fiskalnej, w zależności od specyfiki działalności oraz osoby nabywcy. Jednakże bez względu na sposób udokumentowania należy pamiętać, że taką sprzedaż również wykazujemy jako przychód.
Uwaga!
Warto pamiętać, że bezpłatnie otrzymane towary, które nie zostały sprzedane do końca roku podatkowego, należy ująć w remanencie końcowym. Jednakże ich wartość nie powinna być uwzględniana przy ustalaniu dochodu dla celów PIT.
Rozpatrując powyższe informacje można zauważyć, że towar nieodpłatnie otrzymany, a następnie sprzedany, podlega zasadniczo podwójnemu ujęciu jako przychód w podatku dochodowym. Aby zniwelować ten fakt, przepisy pozwalają przedsiębiorcy w momencie sprzedaży wykazać wartość towaru handlowego jako koszt uzyskania przychodu. Do kosztów zaliczamy go w takiej wartości, w jakiej został przyjęty jako przychód w momencie otrzymania.
Nieodpłatnie otrzymane towary a VAT
Jeśli przedsiębiorca, który otrzymał nieodpłatnie towary handlowe, jest podatnikiem VAT czynnym, można zastanawiać się nad opodatkowaniem takiej transakcji również w VAT. W tym przypadku jednak obdarowany nie będzie musiał odprowadzać podatku należnego od wartości otrzymanego towaru. Przepisy o VAT wskazują, że nieodpłatne przekazanie towaru podlega opodatkowaniu VAT u przekazującego. Tym samym, może się zdarzyć że podatek należny będzie zobowiązany wykazać przekazujący, ale nie obdarowany.
Natomiast jeśli towary zostaną przekazane do standardowej sprzedaży u obdarowanego przedsiębiorcy będącego czynnym podatnikiem VAT, oraz nie podlegają one pod szczegółowe zwolnienie, co do zasady sprzedaż otrzymanego nieodpłatnie towaru będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Nieodpłatne otrzymanie towaru - jak wygląda księgowanie?
Towary handlowe – także te nieodpłatnie otrzymane – mogą zostać przekazane przez przedsiębiorcę do sprzedaży. Co do zasady, taką sprzedaż dokumentujemy w standardowy sposób – najczęściej fakturą, fakturą podatnika zwolnionego bądź na kasie fiskalnej, w zależności od specyfiki działalności oraz osoby nabywcy. Jednakże bez względu na sposób udokumentowania należy pamiętać, że taką sprzedaż również wykazujemy jako przychód.
Nieodpłatne otrzymanie towaru a VAT - jak to wygląda w praktyce?
Przepisy o VAT wskazują, że nieodpłatne przekazanie towaru podlega opodatkowaniu VAT u przekazującego. Tym samym, może się zdarzyć że podatek należny będzie zobowiązany wykazać przekazujący, ale nie obdarowany.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Czy każdy startup potrzebuje inwestora? Zastrzyk dodatkowej gotówki brzmi zachęcająco, z drugiej strony proces inwestycyjny bywa czasochłonny i wymaga sporo uwagi, co często hamuje rozwój startupu. Gdzie i kiedy szukać inwestora? Jak sfinansować rozwój startupu bez jego pomocy? Sprawdźcie.
Zawarcie umowy z programistą to kluczowy krok w każdej współpracy związanej z tworzeniem oprogramowania. Odpowiednio przygotowana umowa stanowi podstawę każdej współpracy, gdyż precyzyjnie określa prawa i obowiązki obu stron, chroni interesy wykonawcy oraz zleceniodawcy, a także minimalizuje ryzyko problemów, które mogą pojawić się w trakcie realizacji projektu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo