Sprzedawca popełnił błąd wystawiając fakturę? Jako nabywca możesz w takim wypadku wystawić notę korygującą. Co ważne, w ten sposób nie możesz skorygować wszystkich błędów – kliknij i sprawdź, kiedy możesz wystawić notę korygującą i co powinien zawierać taki dokument.
Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką. Właśnie dlatego ustawodawca przewidział możliwość skorygowania różnego rodzaju pomyłek, jakie mogą pojawić się na fakturach. Co ważne, część błędów może poprawić sam nabywca – w tym celu powinien wystawić notę korygującą. Co to jest? Co powinna zawierać? Przy jakich błędach można ją stosować?
Nota korygująca – do jakich błędów?
Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT, nabywca, który otrzymał fakturę zawierającą błędy z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. W związku z powyższym, za pomocą takiego dokumentu możliwe jest skorygowanie m.in. następujących elementów:
W praktyce najczęściej spotyka się noty korygujące wystawione w przypadku popełnienia błędu w nazwie lub adresie nabywcy.
Ważne!
Za pomocą noty korygującej nabywca nie może poprawiać m.in. kwoty netto, VAT i brutto, stawki podatku, ilości dostarczonych towarów – w przypadku tak istotnych pomyłek nabywca powinien zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury korygującej.
Jakie dane powinna zawierać nota korygująca?
Przepisy ustawy o VAT nie określają wzoru noty korygującej. Wskazują jedynie, by zawierała ona następujące elementy:
wyrażenie “Nota korygująca”,
numer kolejny i datę wystawienia,
imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej,
dane zawarte w fakturze, której dotyczy korygowana faktura, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–6 ustawy o VAT (data wystawienia, numer faktury, dane sprzedawcy i nabywcy, w tym także ich NIP, datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub też datę otrzymania zapłaty, jeśli taka również została wskazana na korygowanej fakturze),
wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
Zgodnie z art. 106k ust. 2 ustawy o VAT nabywca powinien uzyskać akceptację wystawionej noty korygującej. Co istotne, nie ma określonego sposobu, w jaki taka akceptacja miałaby nastąpić. Może być to podpisana kopia noty, e-mail z informacją, że sprzedawca akceptuje korektę lub każdy inny sposób wskazujący na to, że wystawca faktury zgadza się z poprawką do swojego dokumentu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Nota korygująca - czy konieczna jest akceptacja poprawek?
Nabywca powinien uzyskać akceptację wystawionej noty korygującej. Jednak przepisy nie określają dokładnie sposobu, w jaki należy to zrobić. Może być to dowolny sposób, który wskazuje na to ze wystawca faktury zapoznał się ze zmianami w dokumencie.
Jak wypełnić notę korygującą?
Nie ma jednego wzoru noty korygującej. Ważne, by zawierała ona takie elementy jak wyrażenie “Nota korygująca”, numer i datę wystawienia, imiona i nazwiska/nazwy podatnika i nabywcy towarów/usług, ich adresy oraz numery identyfikacyjne, dane zawarte w korygowanej fakturze i wskazanie korygowanej oraz prawidłowej treści.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Uszkodzona przesyłka zwiastuje kłopoty i to nie tylko dla kupującego, który otrzymał wadliwy towar, ale również dla sprzedawcy i przewoźnika. Stwierdzenie tego, kto odpowiada za uszkodzoną przesyłkę, zależy od wielu czynników i decyduje o tym, kto jest obciążony konsekwencjami.
W dobie internetowej grafika komputerowa jest wszechobecna – od stron internetowych po media społecznościowe. Jednak korzystanie z cudzych grafik bez zgody autora może naruszać prawa autorskie. Jak sprawdzić, czy grafika jest chroniona prawem autorskim i jakie kroki podjąć, aby legalnie z niej korzystać?
Pracodawca chcąc zatrudnić pracownika na podstawie umowy o pracę musi spełnić kilka obowiązków. Sprawdź z czym wiąże się zatrudnienie pracownika na umowę o pracę, tj. jakich formalności trzeba dopełnić zatrudniając pracownika,
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo