Rozliczenia z urzędem skarbowym – co warto wiedzieć?
Rozliczenia z urzędem skarbowym nie muszą być trudne. Warto wiedzieć, jak i kiedy należy składać deklaracje oraz wpłacać zobowiązania. Istotne jest także, który urząd skarbowy jest właściwy dla danego przedsiębiorcy.
Rozliczenia z urzędem skarbowym mogą się wydawać skomplikowane – szczególnie dla nowych przedsiębiorców. Warto zatem ustalić, jakie podatki obowiązują konkretnego przedsiębiorcę, a następnie – jak, kiedy i gdzie należy je rozliczać.
Podatki – rozliczenia z urzędem skarbowym
Mówiąc o rozliczeniach z urzędem skarbowym mamy na myśli różnego rodzaju podatki. W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, do najpopularniejszych podatków należą dochodowy od osób fizycznych (PIT) oraz od towarów i usług (VAT). Dodatkowo w przypadku osób posiadających firmową nieruchomość pojawić się może podatek od nieruchomości, a w przypadku firm transportowych i innych, posiadających np. samochody ciężarowe – podatek od środków transportu.
Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników należy pamiętać, że będzie występował przed urzędem skarbowym jako płatnik podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowniczych.
Właściwy urząd skarbowy
Aby rozliczać się z urzędem skarbowym trzeba ustalić, który urząd jest właściwy dla przedsiębiorcy. Zgodnie z przepisami właściwość urzędu skarbowego ustalamy zgodnie z miejscem zamieszkania podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą – zarówno dla podatku dochodowego, jak i VAT. Jeśli chodzi o wspólników spółki cywilnej, według miejsca zamieszkania rozliczają oni wyłącznie PIT – urząd skarbowy właściwy dla VAT ustala się zgodnie z miejscem siedziby spółki.
Uwaga!
Podatki lokalne, takie jak podatek od środków transportu lub podatek od nieruchomości, nie są rozliczane z urzędem skarbowym, ale we właściwym urzędzie miasta lub gminy.
Deklaracje i wpłaty
Przedsiębiorcy są zobowiązani do opłacania w urzędzie skarbowym zobowiązań podatkowych – do najpopularniejszych należą zaliczki na podatek dochodowy oraz podatek VAT. W zależności od wybranej formy rozliczenia, można dokonywać wpłat miesięcznie lub kwartalnie.
Dodatkowo w zakresie podatku VAT wraz z wpłatą należy złożyć odpowiednią deklarację – VAT-7 lub VAT-7K – wraz z plikiem JPK VAT (odpowiednio do 25 dnia miesiąca po zakończeniu miesiąca lub kwartału rozliczeniowego), czasem wzbogaconą o dodatkowe informacje w postaci np. informacji VAT-UE albo VAT-27. Co ważne, śródroczne deklaracje nie obowiązują w zakresie PIT – w tym przypadku wpłacamy wyłącznie zaliczki na podatek dochodowy (do 20 dnia kolejnego miesiąca), natomiast jedyną deklarację składamy po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do 30 kwietnia (lub do 31 stycznia*, jeśli wybrane zostało opodatkowanie zryczałtowane).
Uwaga!
Począwszy od zeznania za 2019 r., składanego w 2020 r., podatnicy rozliczający się ryczałtowo będą mogli złożyć deklarację roczną w terminie do końca lutego kolejnego roku podatkowego. Termin 31 stycznia będzie obowiązywał już tylko dla deklaracji pracowniczych.
Gdyby zdarzyło się, że wpłata zobowiązania podatkowego opóźni się, należy pamiętać o doliczeniu odsetek za zwłokę. W przypadku zobowiązań publicznoprawnych, do jakich zaliczają się podatki, odsetki te wynoszą 8% w skali roku.
Rozliczenia z urzędem skarbowym nie należą do skomplikowanych obowiązków. Po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami oraz przyzwyczajeniu się do podatkowej rutyny nie powinny zatem stanowić dla przedsiębiorcy większego problemu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wyróżnianie i nagradzanie człowieka w życiu niesie za sobą bardzo pozytywne konsekwencje dla jego samopoczucia i rozwoju osobistego. Analogicznie działają nagrody i wyróżnienia w miejscu pracy. Pochwała pracownika, niezależnie od tego, jaką formę przybierze, wpływa korzystnie na jego motywację i zaangażowanie. Nagrody i wyróżnienia w kontekście formalnym (pracowniczym) należy przyznawać zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Ustawa ta przewiduje ogólne zasady dotyczące wynagradzania i premiowania pracowników, a także stosowania innych form uznania.
Wybrałeś kasową metodę rozliczania podatku VAT? Sprawdź, czy utrata prawa do składania deklaracji kwartalnych pozbawia również prawa do metody kasowej.
Social media marketing to dziś jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, które mogą wspierać rozwój lokalnych firm. Dzięki nim przedsiębiorstwa mają możliwość dotarcia do klientów z najbliższego otoczenia, budowania rozpoznawalności i angażowania społeczności wokół swojej marki. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał social mediów, aby zwiększyć widoczność swojej firmy i osiągnąć sukces na lokalnym rynku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo