|
|
5 minut czytania

Zmiany w ulgach podatkowych od 2027: Koniec ulgi na internet i ekspansję, wyższa ulga dla krwiodawców

Planowane zmiany w ulgach podatkowych na 2027 rok zakładają likwidację ulgi na Internet i ulgi na ekspansję, zwiększenie ulgi dla krwiodawców oraz przedłużenie ulgi na robotyzację. Sprawdź szczegóły!

Preferowane zródło google
zmiany w ulgach podatkowych

Biuro Rachunkowe IFIRMA

Planowane zmiany w ulgach podatkowych 2027 obejmują zarówno likwidację niektórych ulg, jak i zwiększenie lub przedłużenie innych preferencji podatkowych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze propozycje oraz ich uzasadnienie.

  • Ulga na Internet ma zostać zlikwidowana – z zachowaniem praw nabytych
  • Ulga dla krwiodawców ma wzrosnąć o 100% – wskaźnik odliczenia ma zostać zwiększony z 130 zł do 260 zł za litr oddanej krwi.
  • Ulga na ekspansję ma zostać zlikwidowana, a ulga na robotyzację przedłużona – ulga na robotyzację ma obowiązywać do 2036 r., nadal pozwalając na dodatkowe odliczenie 50% kosztów robotyzacji.
  • Są to na razie planowane zmiany. Projekt ustawy jest obecnie na etapie prac sejmowych, więc przepisy nie obowiązują jeszcze i mogą ulec zmianie. Planowany termin wejścia w życie to 1 stycznia 2027 r.
  • Koniec ulgi na internet

    Ulga na Internet ma zostać zlikwidowana od 2027 roku z zachowaniem praw nabytych. Osoby, które po raz pierwszy skorzystają z ulgi w rozliczeniu za 2026 r., będą mogły odliczyć ją również za 2027 zachowując obecny dwuletni okres korzystania z ulgi.

    W praktyce oznacza to, że:

    • pierwsze odliczenie za 2025 r. → drugie odliczenie za 2026 r. – podatnik zachowuje prawo do odliczenia;
    • pierwsze odliczenie za 2026 r. → drugie odliczenie za 2027 r.– podatnik również będzie mógł skorzystać z ulgi po raz drugi;
    • pierwsze odliczenie za 2027 r. → brak prawa do ulgi – jeżeli przepisy wejdą w życie w planowanym kształcie, od 2027 r. ulga na Internet nie będzie już dostępna dla nowych podatników.

    Uzasadnienie zmiany:

    Ustawodawca wskazuje, że ulga na Internet została wprowadzona w 2005 roku w celu przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu i upowszechnienia dostępu do Internetu. Obecnie można z niej korzystać przez dwa następujące po sobie lata, do limitu 760 zł rocznie. W związku z powszechnym dostępem do Internetu ulga utraciła swoje pierwotne uzasadnienie, a jej dalsze funkcjonowanie nie przyczynia się do realizacji zakładanych celów. Obecnie konstrukcja tej ulgi stwarza możliwość jej wykorzystywania w sposób wykraczający poza intencje ustawodawcy. Jej utrzymywanie nie realizuje już celu stymulowania cyfryzacji społeczeństwa, a jednocześnie powoduje uszczuplenie dochodów budżetu państwa

    Większa ulga dla dawców krwi

    Aktualnie wysokość odliczenia z tytułu oddania krwi to kwota ustalona jako iloczyn ilości oddanej krwi, wyrażonej w litrach oraz ustawowego wskaźnika wynoszącego 130 zł. Przykładowo, jeśli ktoś oddał w danym roku 450 ml krwi, kwota odliczenia wyniesie: 0,450 × 130 zł = 58,50 zł.

    Projekt ustawy dotyczący zmian w ulgach PIT 2027 przewiduje zwiększenie o 100% wysokości odliczenia z tytułu krwiodawstwa. Co oznacza, że kwota ulgi z tytułu krwi stanowiłaby iloczyn ilości oddanej krwi (wyrażonej w litrach) oraz wskaźnika “260”. Czyli osoba, która oddałaby w danym roku podatkowym 450 ml krwi miałaby prawo do ulgi z tytułu krwiodawstwa w wysokości: 0,450 x 260 = 117 zł

    Uzasadnienie zmiany:

    Ustawodawca zakłada, że zwiększenie ulgi podatkowej z tytułu krwiodawstwa stanowi instrument wsparcia tej działalności poprzez wzmocnienie motywacji oraz aktywności dawców do oddawania krwi. Wprowadzenie proponowanego rozwiązania może przyczynić się do zwiększenia liczby honorowych dawców krwi oraz ilości oddawanej krwi i jej składników, co w konsekwencji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli.

    Przeczytaj także: Dni wolne za oddanie krwi – dla pracownika i przedsiębiorcy. Jak rozliczyć?

    Likwidacja ulgi na ekspansję

    Ulga na ekspansję pozwala przedsiębiorcy dwukrotnie uwzględnić określone wydatki związane z rozwojem firmy, jak np. udział w targach, działania promocyjno-informacyjne, przygotowanie dokumentacji czy certyfikację. W pierwszej kolejności wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w bieżącej działalności, a następnie te same wydatki można dodatkowo odliczyć w ramach ulgi na ekspansję w rocznym zeznaniu PIT. Warunkiem skorzystania z ulgi jest osiągnięcie wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do poprzedniego roku. Przepisy nie określają przy tym minimalnego poziomu ani tempa tego wzrostu.

    Uzasadnienie zmiany

    Ulga na ekspansję została wprowadzona w 2022 r. jako zachęta podatkowa dla przedsiębiorców do rozwoju działalności, w szczególności poprzez zdobywanie nowych rynków i zwiększanie sprzedaży.

    Dotychczasowe doświadczenia wskazują jednak na jej ograniczoną skuteczność.

    Warunkiem skorzystania z ulgi jest jedynie wzrost przychodów ze sprzedaży produktów, bez określenia minimalnego poziomu tego wzrostu ani konieczności wykazania związku z wydatkami objętymi ulgą. W efekcie preferencja może obejmować działania, które przedsiębiorcy podjęliby niezależnie od jej funkcjonowania. Ulga stanowi jednocześnie nieproporcjonalny przywilej podatkowy przedsiębiorcy wobec korzyści, jakie może uzyskać z tytułu przyznania tej ulgi Skarb Państwa. Utrzymywanie zatem ulgi, która nie wpływa na rozwój gospodarczy kraju a stanowi jedynie korzyść podatkową, która nie przekłada się na rozwój i wzrost przedsiębiorcy jest nieuzasadnione z punktu widzenia finansów publicznych państwa.

    Przedłużenie ulgi na robotyzację

    Ulga na robotyzację pozwala przedsiębiorcom na dodatkowe odliczenie 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na automatyzację i robotyzację produkcji. Oznacza to, że łącznie w podatku dochodowym można rozliczyć 150% wartości inwestycji (100% jako standardowy koszt uzyskania przychodu oraz dodatkowe 50% w ramach ulgi).

    Obecnie przepisy wskazują, że ulgę na robotyzację można zastosować do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022–2026.

    Projekt przewiduje przedłużenie ulgi na robotyzację o kolejne 10 lat, tak aby można było z niej korzystać w latach 2022–2036. Dzięki powyższej zmianie podatnicy nadal będą mogli skorzystać z odliczenia od podstawy obliczenia podatku kwoty stanowiącej do 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację.

    Projekt przewiduje również doprecyzowanie przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne czy kosztem kwalifikowanym jest w tym przypadku cena nabycia środka trwałego, czy też kwota dokonywanych od niego odpisów amortyzacyjnych wskazując, że prawidłowym jest uznanie za koszt kwalifikowany kwoty dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

    Uzasadnienie zmiany

    Z uzasadnienia projektu wynika, że ulga na robotyzację ma wspierać wzrost produktywności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

    Kiedy zmiany wejdą w życie?

    Proponowany termin wejścia w życie zmian w ulgach PIT to 1 stycznia 2027 roku.

    Obecnie projekt ustawy znajduje się na etapie prac sejmowych, co oznacza, że aby planowane zmiany weszły w życie, projekt ustawy musi przejść całą ścieżkę legislacyjną i zostać podpisany przez Prezydenta.

    Przebieg prac nad ustawą znajduje się tutaj.

    Autor ifirma.pl

    Dorota Łesak

    Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Może te tematy też Cię zaciekawią

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl
    Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003