Wystawiając fakturę do paragonu warto zwrócić uwagę, kto będzie jej odbiorcą. Co do zasady, jeśli fakturę wystawimy na rzecz innej firmy, powinniśmy ująć ją w rejestrze sprzedaży VAT. Faktura do paragonu na rzecz osoby fizycznej nie musi być natomiast księgowana.
Faktury do paragonu to specyficzny rodzaj dokumentów – w związku z faktem, że sprzedaż została najpierw zewidencjonowana na kasie fiskalnej, faktura staje się poniekąd dokumentem wtórnym. Tymczasem od kiedy czynni podatnicy VAT zostali zobowiązani do wysyłania JPK VAT, zasady ujmowania faktur do paragonu w rejestrze sprzedaży VAT stały się istotniejsze.
Kiedy faktura, kiedy paragon?
Zgodnie z generalną zasadą, jeśli przedsiębiorca jest zobowiązany do posiadania w firmie kasy fiskalnej, każdą sprzedaż na rzecz osoby fizycznej lub rolnika ryczałtowego powinien udokumentować paragonem fiskalnym. Natomiast sprzedając na rzecz innych firm, podatnik powinien co do zasady wystawić fakturę sprzedaży.
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2019 roku.
W praktyce zdarzają się sytuacje, kiedy odbiorca towaru lub usługi zwraca się o wystawienie faktury do paragonu. Osoba odbiorcy zasadniczo nie robi tu różnicy – taką fakturę można wystawić zarówno na dane osoby prywatnej, jak i na dane firmowe. Różnica pojawi się natomiast przy ujmowaniu takiej faktury w rejestrze sprzedaży VAT.
Faktura do paragonu w rejestrze sprzedaży VAT
Aby rejestr sprzedaży VAT został uznany za rzetelny, powinna się w nim znaleźć co do zasady każda wystawiona faktura. W przypadku paragonów przepisy nie są tak rygorystyczne – przedsiębiorcy mogą ujmować je w rejestrze VAT na podstawie dobowego albo miesięcznego raportu kasowego.
Jeśli mamy do czynienia z fakturą do paragonu, zasadniczo występują dwa źródła dokumentujące jedną transakcję w zakresie VAT. Wybór właściwego zależy od tego, dla kogo została wystawiona faktura.
Zgodnie z przepisami – a także z opinią organów skarbowych – każda faktura wystawiona na rzecz kontrahenta prowadzącego firmę powinna być ujęta w rejestrze sprzedaży VAT. Oznacza to, że wystawiając fakturę do paragonu na rzecz innej firmy, przedsiębiorca powinien uwzględnić ją w rejestrze sprzedaży VAT, jednocześnie pomniejszając o jej wartość raport z kasy fiskalnej. Co ważne, jeśli faktura zostałaby wystawiona do paragonu już po wysłaniu JPK za dany okres, zgodnie z wyjaśnieniami MF konieczne będzie przesłanie korekty pliku.
Natomiast jeżeli o fakturę do paragonu zwróciła się osoba prywatna, co do zasady przedsiębiorca nie ma obowiązku wykazywania jej odrębnie w rejestrze. W takim przypadku można więc poprzestać na wykazaniu właściwych kwot w ramach raportu fiskalnego, a fakturę – bez księgowania – umieścić w dokumentacji firmy.
Uwaga!
Warto pamiętać, że przedsiębiorca ma obowiązek wystawić fakturę do paragonu dla osoby fizycznej tylko w sytuacji, kiedy zgłosi się ona w terminie trzech miesięcy od wystawienia paragonu – po tym terminie fakturę można, ale nie trzeba wystawić. Ograniczenie to nie dotyczy jednak faktur na żądanie innej firmy – zatem jeśli z paragonem zgłasza się inna firma, fakturę należy wystawić na bieżąco bez względu na termin takiego zgłoszenia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wigilia będzie dniem wolnym od pracy, ale dopiero w 2025 roku, co oznacza, że Polacy jeszcze w tym roku będą musieli wykonywać swoje obowiązki pracownicze w dniu 24 grudnia.
Czy można zarabiać, rozdając produkt za darmo? Brzmi ryzykownie, ale wiele startupów udowodniło, że tak! Model freemium pozwala przyciągnąć miliony użytkowników i sprawia, że część z nich z chęcią zapłaci za dodatkowe funkcje. Czym jest i jak działa freemium? O tym poniżej.
Marzysz o biznesowej przestrzeni, która pozwoli Ci rozwijać przedsiębiorcze wizje, zapewniając dostęp do cennych inspiracji, wiedzy prawdziwych ekspertów i wsparcia osób z podobnymi doświadczeniami?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo