Czy transakcje z kontrahentami z zagranicy będą objęte split payment?
Wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności zamiast odwrotnego obciążenia wprowadza niemałe zamieszanie. Przeczytaj o czym jeszcze powinieneś wiedzieć.
Przedsiębiorcy, którzy będą dokonywali zakupu towarów i usług z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, który zacznie obowiązywać od 01.11.2019 r., zastanawiają się czy transakcje z kontrahentem z zagranicy będą również objęte mechanizmem podzielonej płatności (MPP)? Otóż jak czytamy w uzasadnieniu do projektu zmiana przepisów obejmuje transakcje pomiędzy podmiotami gospodarczymi (B2B). Są to relacje biznesowe pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność gospodarczą. Takie relacje występują również pomiędzy przedsiębiorcami krajowymi a przedsiębiorcami zagranicznymi.
Split payment a transakcje z kontrahentami z zagranicy
Zapłata za transakcje z kontrahentami z zagranicy najczęściej odbywa się za pośrednictwem rachunków walutowych. Z założenia podzielona płatność dokonywana jest z rachunków bankowych lub SKOK w walucie PLN. Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności wynika z polskich przepisów podatkowych i obejmuje transakcje w obrocie krajowym. Dodatkowo należy podkreślić, że przelewy walutowe nie są możliwe do zrealizowania w split payment, ponieważ banki nie wprowadziły dla nich takiej funkcjonalności.
Kiedy przedsiębiorca zagraniczny założy rachunek w Polsce?
Przedsiębiorcy zagraniczni, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi wymienione w załączniku nr 15, a ich działalność jest opodatkowane na terenie Polski, będą zobowiązani do założenia rachunku bankowego, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo bankowe. Będą rozliczali transakcje w split payment na takich samych zasadach jak polscy przedsiębiorcy.
Zgodnie z dodanym art. 108f podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie kraju będzie mógł wystąpić z wnioskiem o zwrot kosztów prowadzenia rachunku do celów obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Z takim wnioskiem wystąpi do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Tym sposobem nie poniesie dodatkowym kosztów.
Jest to ważna informacja dla polskiego przedsiębiorcy, które dokonuje zakupów towarów wrażliwych od firmy zagranicznej. W takiej sytuacji powinien się upewnić czy nie ma obowiązku zapłaty za fakturę w split payment.
Problematyczne transakcje w obowiązkowym split payment – przeczytaj.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Split payment a kontrahent zagraniczny - jak to wygląda w praktyce?
Zapłata za transakcje z kontrahentami z zagranicy najczęściej odbywa się za pośrednictwem rachunków walutowych. Z założenia podzielona płatność dokonywana jest z rachunków bankowych lub SKOK w walucie PLN.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy śmierć jednego ze wspólników oznacza koniec działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Sukcesja w spółce z o.o. niezmiennie rodzi pytania i wątpliwości, w szczególności w firmach rodzinnych oraz przedsiębiorstwach prowadzonych od lat w tej właśnie formie prawnej.
Praca jako grafik – zarówno w zakresie projektowania graficznego, jak i UX/UI – wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych i najbardziej elastycznych zawodów wykonywanych na własny rachunek. Wiele osób zaczyna od zleceń „po godzinach”, a dopiero z czasem rozważa założenie pełnej działalności gospodarczej.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Krajowy System e-Faktur to nie tylko techniczne narzędzie do wystawiania faktur, ale także system, który całkowicie zmienia sposób, w jaki dane o sprzedaży trafiają do organów skarbowych. W praktyce oznacza to, że urząd skarbowy zyskuje dostęp do informacji o transakcjach w czasie rzeczywistym, co może wpływać na sposób prowadzenia kontroli podatkowych i ich częstotliwość.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo