Koronawirus – jakie obowiązki posiada pracodawca w obliczu pojawienia się wirusa w Polsce?
Projekt ustawy opublikowany 1.03.2020 r. na stronie Sejmu określa zasady zapobiegania i zwalczania koronawirusa w Polsce. Sprawdź jakie obowiązki posiadają przedsiębiorcy w obliczu pojawienia się wirusa w naszym kraju.
Projekt ustawy opublikowany 1.03.2020 r. na stronie Sejmu określa zasady zapobiegania i zwalczania koronawirusa w Polsce. Określa również możliwe rozwiązania sytuacji kryzysowych, wiążących się z rozprzestrzenianiem wirusa.
Koronawirus (covid-19) – obowiązki przedsiębiorcy:
Co zawiera projekt specustawy dotyczącej koronawirusa?
Warto zaznaczyć, że panująca sytuacja naraziła już przedsiębiorców na problemy, np. dodatkowe koszty sprzętu do pracy zdalnej pracownika, brak możliwości swobodnego przemieszczania się między granicami czy ograniczenie dostaw z Chin. Co istotnego z punktu widzenia przedsiębiorcy odnajdziemy w tekście ustawy?
Specjalna ustawa dotycząca koronawirusa w Polsce weszła w życie 8 marca 2020 roku. Z jej treścią można zapoznać się tutaj.
Ustalenia dot. pracownika zatrudnionego na umowę o pracę
Projekt specustawy daje pracodawcy prawo do polecenia pracownikowi pracy zdalnej.
Należy unikać bliskiego kontaktu z osobami wykazującymi oznaki choroby.
Ponadto zatrudnionemu sprawującemu opiekę nad dzieckiem, w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy za okres nie dłuższy niż 14 dni. W projekcie ustawy została poruszona kwestia regulująca kwestię zasiłku. Rozdział 2, art. 4.2:
„Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przyznawany jest w trybie i na zasadach określonych w ustawie, o której mowa w ust. 1, i nie wlicza się do okresu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Za okres pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego, zasiłek, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, o której mowa w ust. 1, nie przysługuje„
Sytuacje kryzysowe a przedsiębiorca
Zaleca się współpracę z Radą Ministrów w związku z zapobieganiem rozprzestrzeniania koronawirusa.
Prezes Rady Ministrów może wydawać polecenia, które wymagają natychmiastowego wykonania i mogą obowiązywać również przedsiębiorców. Wykonywanie zleconych zadań jest finansowane ze środków budżetu państwa. Natomiast prowadzenie przygotowań do realizacji wyznaczonego zadania, powinno odbyć się ze środków własnych przedsiębiorcy. W przypadku odmowy przedsiębiorcy, decyzja i tak podlega natychmiastowemu wykonaniu. Jej wykonanie finansowane jest ze środków budżetu państwa.
Przedsiębiorca turystyczny a koronawirus
Ustawa skupia się również na osobach świadczących usługi turystyczne. Z powodu epidemii wirusa podróżny może odstąpić od umowy zawartej z przedsiębiorcą oferującym organizację wycieczki. W takiej sytuacji przedsiębiorcy turystycznemu przysługuje zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. O zwrot sumy należy wystąpić nie później niż w terminie 60 dni.
Szczegóły dotyczące zwrotu są opisane w poniższym fragmencie ustawy. Rozdział 2, art. 13.3:
„We wniosku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o zwrot wpłat należy wykazać kwotę mającą podlegać zwrotowi. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające odstąpienie od umowy lub jej rozwiązanie, o których mowa w ust. 1, wraz z oświadczeniem organizatora turystyki dotyczącym daty, w których to oświadczenie lub rozwiązanie stało się skuteczne oraz korektę złożonej deklaracji wraz z wykazem umów, z których wynikają składki podlegające zwrotowi w przypadku, o którym mowa w ust. 1.”
Zobacz również: Koronawirus a praca zdalna – prawa pracownika i obowiązki pracodawcy.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już 8-10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation, Studio IntO i Cloudyna. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
Od 1 kwietnia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę oraz zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie na terytorium Polski w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo