W ustawie o podatku VAT pojawia się pojęcie dostaw, dla których ustalone są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń (art. 19a ust. 4 ustawy o VAT). Zgodnie z przepisami do takich dostaw stosuje się te same przepisy jak do usług o charakterze ciągłym. Brak jest ustawowych definicji dostawy towarów bądź świadczenia usługi o charakterze ciągłym, dlatego też często dochodzi do polemiki pomiędzy przedsiębiorcami a organami podatkowymi, która często kończy się w sądzie.
Definicja dostaw o charakterze ciągłym
Brak definicji ustawowej dostawy towarów bardzo komplikuje wiele kwestii rozliczeniowych. W wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych czy wyrokach sądowych można spotkać różne argumentacje podejmowanego rozstrzygnięcia, czy też definicji dostaw o charakterze ciągłym.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 935/11 tak definiuje:
„(…) sprzedaż o charakterze ciągłym (…) polega na świadczeniach ciągłych podatnika, obejmujących pewne stałe zachowania w czasie trwania stosunku obligacyjnego, zaspokajające interes odbiorcy tych świadczeń, poprzez ich trwały – pod względem czasowym i funkcjonalnym – charakter oraz cechujące się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności podatnika, co jest charakterystyczne dla świadczeń ciągłych (okresowych)”.
W indywidualnej interpretacji podatkowej nr 0112-KDIL1-3.4012.609.2017.3.PR z dnia 06.02.2018 roku Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej tak między innymi odniósł się do ciągłości dostaw:
“(…)Zapewnienie ciągłości dostaw towaru na rzecz kontrahenta nie przesądza o tym, że jest to sprzedaż o charakterze ciągłym. Każda bowiem z tych dostaw może być wyodrębniona co do daty i ilości dostarczonego towaru. Także więc dokonywanie dostaw w ramach długofalowej umowy o współpracy na rzecz danego kontrahenta nie oznacza, że można mówić o sprzedaży o charakterze ciągłym. Nie w tak rozumianej częstotliwości tkwi bowiem istota sprzedaży ciągłej, chodzi o trwałość dostawy nieprzerwanie przez cały okres trwania umowy, oraz o czynności które są stale w fazie wykonywania.(…)”.
W indywidualnej sprawie przedstawionej w tej interpretacji organ podatkowy uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego dla dokonywanych dostaw towarów w sposób ciągły.
Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku nr I FSK 1906/15 z dnia 02.02.2018 roku wskazał:
“(…) Zresztą, gdyby przyjąć za organem podatkowym, że za dostawę ciągłą można uznać tylko dostawę “nieustającą”, okazałoby się, że przepis art. 19a ust. 3 u.p.t.u. w tym zakresie jest przepisem martwym. W przypadku bowiem wskazanych przez organ podatkowy jako przykłady świadczeń/dostaw ciągłych: usług najmu, usług telekomunikacyjnych czy dostawy energii elektrycznej – chwilę powstania obowiązku podatkowego określono nie w art. 19a ust. 3 i 4, tylko w ust. 5 pkt 4 tego przepisu.
5.3. Podsumowując, stwierdzić należy, że za dostawy o charakterze ciągłym, o których mowa w art. 19a ust. 4 w związku z art. 19a ust. 3 u.p.t.u. należy uznać ciąg kolejnych, odrębnych dostaw dokonywanych w dłuższym niż miesiąc okresie czasu, będący wynikiem ustaleń poczynionych pomiędzy kontrahentami, czy zawartych pomiędzy nimi umów, w ramach których dostawca zobowiązuje się wobec nabywcy do dostarczania na jego rzecz ściśle określonych towarów, według ustalonego planu. (…)”
Sprzeczne interpretacje czy wyroki sądowe nie ułatwiają sprawy przedsiębiorcom.
Dostawa towarów o charakterze ciągłym a MPP
W kontekście mechanizmu podzielonej płatności jeżeli uznamy, że dostawa towarów dokonywana jest w sposób ciągły, dotyczy towarów z załącznika numer 15 i kwota wynikająca z umowy przekracza 15.000 zł to począwszy od pierwszej transakcji zalecane byłoby zastosowanie MPP. Nie będzie miało znaczenia, że faktura obejmująca pewien okres rozliczeniowy będzie opiewała na kwotę niższą niż 15.000 zł.
Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach i nie tylko bardzo często stoją na stanowisku, że:
“(…) jeżeli każdą transakcję można wyodrębnić jako samodzielną, która jest określona jednoznacznie co do przedmiotu oraz czasu jej realizacji, to pomimo tego, że transakcje te są powtarzalne i stałe, nie stanowią sprzedaży o charakterze ciągłym (…)”
– odpowiedź Krajowej Informacji Skarbowej. W świetle takiego stanowiska każda transakcja powinna być rozpatrywana oddzielnie pod kątem MPP.
Podniesiona problematyka ma kilka płaszczyzn, na których należy dokonywać oceny.
Po pierwsze należy ustalić, czy umowa o współpracy kwalifikuje się jako dostawa o charakterze ciągłym. Po drugie należy ocenić czy spełnione są przesłanki do objęcia jej MPP.
Biorąc pod uwagę, że brakuje jednoznacznego stanowiska organów podatkowych co do sankcjonowania dostaw towarów o charakterze ciągłym trudno o jednoznaczną odpowiedź jak stosować MPP w takiej sytuacji. Każda sytuacja powinna podlegać indywidualnej ocenie.
Z uwagi na niejednoznaczne stanowisko organów podatkowych zalecana jest daleko idąca ostrożność. Aby ustrzec się przed konsekwencjami ze strony fiskusa przedsiębiorcy, którzy są w takiej sytuacji i chcą mieć pewność co do słuszności swojego postępowania powinni wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Czy w przypadku usług ciągłych należy stosować MPP – przeczytaj.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Osoby będące na samozatrudnieniu (B2B) są przedsiębiorcami, którzy według kodeksu cywilnego działają pod firmą (z określoną nazwą). Czy wiesz, jakswoją jednoosobową firmę, aby wybrana nazwa była zgodna z przepisami?
W dobie rosnącego zapotrzebowania na szybki dostęp do Internetu, kluczowe staje się przyspieszenie rozwoju sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN). Dzięki rozporządzeniu GIA, czyli nowemu rozporządzeniu o infrastrukturze gigabitowej, proces ten zostanie przyspieszony poprzez promowanie wspólnego korzystania z istniejącej infrastruktury technicznej oraz umożliwienie bardziej efektywnego wdrażania nowej.
Akt w sprawie infrastruktury gigabitowej wszedł w życie 11 maja 2024 r., a stosowany będzie dopiero od listopada 2025 roku.
W KSeF gromadzone są nie tylko dane osobowe, np. kontrahentów, ale także informacje biznesowe o dużej wartości gospodarczej, które mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. Dlatego korzystanie z systemu wymaga nie tylko znajomości jego funkcji, ale również świadomego dbania o bezpieczeństwo danych i poufność informacji handlowych. Jak zatem zadbać o ochronę danych osobowych i tajemnicę przedsiębiorstwa po wprowadzeniu KSeF?
Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że kantory to znak rozpoznawczy wielu polskich miast. Jak podaje parkiet.com – w Berlinie znajduje się ich 30, w Pradze 50, a w Warszawie aż 130. Aby założyć kantor wymiany walut, należy jednak spełnić szereg wymogów oraz zadbać o niemały kapitał początkowy. W przypadku kantoru internetowego jest trochę łatwiej. Sprawdź, jak krok po kroku stać się właścicielem własnego kantoru wymiany walut.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo