Kolejna grupa przedsiębiorców, którzy świadczą szeroko rozumiane usługi niematerialne została objęta obowiązkiem raportowania w nowym JPK. W naszym cyklu artykułów opisujemy, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni w sposób prawidłowy stosować oznaczenia kodowe w ewidencjach VAT. Dzisiaj opisujemy zakres usług niematerialnych objętych obowiązkiem dodatkowego oznaczenia w JPK_V7.
GTU 12 oznaczenie usług niematerialnych
W rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych, jakie powinny być zawarte w ewidencjach i deklaracjach VAT po 1 października 2020 r. oznaczenie kodem GTU 12 odnosi się do usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.
Z uwagi na brak w ustawie o podatku od towarów i usług jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach definicji wyżej wymienionych usług Ministerstwo Finansów przygotowało odpowiedź na swojej stronie internetowej w tym temacie.
Usługi o charakterze niematerialnym należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Pomocne w tym przypadku może być poniższe zestawienie:
Dla przypomnienia informujemy, że oznaczenia kodowe stosuje się w przypadku wystawiania faktur VAT dla przedsiębiorcy. Takie same usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dla których wystawia się paragony fiskalne nie muszą być oznaczane kodem GTU 12. Chyba że będzie miało miejsce wystawienie faktury do paragonu dla konsumenta to wówczas również będzie obowiązywała zasada stosowania kodu GTU 12.
W przypadku oznaczania usług GTU należy mieć na uwadze, w jaki sposób skalkulowana jest cena za świadczoną usługę. Jeżeli świadczymy usługę nie objętą kodami GTU, w skład której wchodzą usługi wymienione w tabeli powyżej np. szkolenie, ale cena została skalkulowana za całość, bez wyszczególnienia odrębnie ceny za poszczególne usługi wówczas nie trzeba stosować kodu GTU 12.
Przypominamy, że raportowanie GTU nie dotyczy nievatowców.
W rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych, jakie powinny być zawarte w ewidencjach i deklaracjach VAT po 1 października 2020 r. oznaczenie kodem GTU 12 odnosi się do usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.
Jakich usług dotyczy GTU 12?
Z uwagi na brak w ustawie o podatku od towarów i usług jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach definicji wyżej wymienionych usług Ministerstwo Finansów przygotowało odpowiedź na swojej stronie internetowej w tym temacie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
W artykule czytam: “Jeżeli świadczymy usługę nie objętą kodami GTU, w skład której wchodzą usługi wymienione w tabeli powyżej np. szkolenie, ale cena została skalkulowana za całość, bez wyszczególnienia odrębnie ceny za poszczególne usługi wówczas nie trzeba stosować kodu GTU 12.”
– Czy można prosić o odniesienie do przepisu, z którego wynika taka interpretacja?
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Copywriting jest popularnym narzędziem wspierającym sprzedaż, marketing i komunikację marek. Wiele firm i przedsiębiorców korzysta z usług copywriterów, ale nie każdy wie, jak zrobić to zgodnie z prawem – zarówno pod względem jakości treści, jak i kwestii praw autorskich. Każdy tekst, artykuł, opis produktu czy newsletter stworzony przez copywritera jest utworem, co oznacza, że jego wykorzystanie podlega konkretnym regulacjom prawnym, w szczególności w zakresie praw autorskich.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
W artykule czytam: “Jeżeli świadczymy usługę nie objętą kodami GTU, w skład której wchodzą usługi wymienione w tabeli powyżej np. szkolenie, ale cena została skalkulowana za całość, bez wyszczególnienia odrębnie ceny za poszczególne usługi wówczas nie trzeba stosować kodu GTU 12.”
– Czy można prosić o odniesienie do przepisu, z którego wynika taka interpretacja?
Wskazane wynika z odpowiedzi jakie udzieliło MF na swojej stronie: https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/faq-jpk-vat-z-deklaracja/
Stanowisko widać odnośnie usług kompleksowych. Według MF kompleksowa usługa (usługa złożona) nie podlega oznaczeniu, mimo że jej składową jest usługa, która by pod określone GTU podlegała.