Terminy wystawiania faktur VAT zostały uregulowane wprost w przepisach ustawy. Określona została pewna zasada ogólna, ale występuje kilka wyjątków, których znajomość jest niezbędna, aby prawidłowo dokonywać rozliczeń podatkowych. Nieprawidłowości związane z rozliczeniami podatkowymi mogą być obarczone różnymi konsekwencjami ze strony organów podatkowych dlatego należy przestrzegać obowiązujących terminów. Czym grozi niewystawienie faktury w terminie i co zrobić w takiej sytuacji?
Niewystawienie faktury w terminie – omówione zagadnienia:
Jaki jest termin na wystawienie faktury?
Co do zasady fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty i zgodnie z przepisami przedsiębiorca ma obowiązkiem wystawienia faktury. Fakturę zaliczkową wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał całość lub część zapłaty. Istnieją również przypadki, w których fakturę wystawia się w sposób szczególny.
Dodatkowo należy pamiętać, że faktura VAT nie może być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed dokonaniem dostawy towary/wykonaniem usługi lub otrzymaniem zaliczki na poczet przyszłej dostawy towaru lub wykonania usługi.
Kiedy uznaje się, że faktura nie została wystawiona w terminie?
Zgodnie z tym co zostało napisane powyżej każde wystawienie faktury w innym terminie będzie traktowane jako nieterminowe wystawienie:
- wystawienie faktury po 15-tym dniu miesiąca,
- wystawienie faktury zaliczkowej po 15-tym dniu miesiąca,
- wystawienie faktury wcześniej niż 30. dnia.
Rodzi się pytanie jak przedsiębiorca powinien postąpić w takiej sytuacji?
Niewystawienie faktury w terminie – jak postąpić?
Samo wystawienie faktury VAT często jest określane jako czynność techniczna i nawet w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie wystawi faktury w obowiązujących terminach, to powinien w sposób prawidłowy rozpoznać obowiązek podatkowy i wykazać podatek VAT należny. Przepisy również odnoszą się do takich sytuacji. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
- Upływu terminu do wystawienia faktury.
- Z upływem terminu płatności jeżeli nie został określony termin na wystawienie faktury w przepisach.
Jeżeli zdarzy się taka sytuacja, że przedsiębiorca wystawi fakturę po terminie wynikającym z ustawy o podatku VAT, wówczas i tak powinien wykazać podatek VAT należny we właściwym okresie rozliczeniowym, pomimo że data faktury nie będzie na to wskazywała.
Przykład
Przedsiębiorca dokonał dostawy towarów w miesiącu październiku 2020 r. Z uwagi na przeoczenie nie wystawił faktury VAT do 15 listopada 2020 r. Faktura została wystawiona dnia 02.12.2020 r. Ponieważ upłynął już termin przekazania JPK_V7M dlatego przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia korekty pliku za październik 2020 r., w którym wykaże podatek VAT należny od dokonanej dostawy towarów.
Sytuacja komplikuje się bardziej, gdy dojdzie do wystawienia faktury wcześniej niż 30. dnia przed dokonaniem dostawy towarów/usług lub otrzymaniem zaliczki. Taka okoliczność w świetle ustawy o podatku VAT jest traktowana jako wystawienie “pustej faktury”. Oczywiście nie jest to również sytuacja bez wyjścia, o ile nie było to celowe działanie. Jeżeli faktura VAT została wystawiona za wcześnie, to przedsiębiorca powinien:
W pierwszym przypadku, jeżeli faktura trafiła już do obrotu prawnego i dotarła do nabywcy, powinna zostać skorygowana do zera i wystawiona kolejna faktura w terminie właściwym.
W drugim przypadku, pod warunkiem nie wysłania faktury do nabywcy, możliwe jest anulowanie faktury.
1.powstaje pytanie po co ustalono termin wystawienia faktury skoro jego przekroczenie nie rodzi konsekwencji wobec wystawcy o ile tylko rozliczy vat w terminie.
2. Nie jrst tak, ze pozniejsze wystawieie fakturynie rodzi konsekwenji u nabywcy. Moze byc tak, ze zakonczyl on dzialalnosc a dotanie fakture ktorej juz nie odliczy (vat i podatek). Co wtedy?