Prowadzisz działalność handlową przez internet i rozliczasz transakcje zagraniczne? Sprawdź, jakie zmiany mają być wprowadzone od 1 lipca 2021 roku i na czym ma polegać nowy pakiet VAT e-commerce.
Handel elektroniczny ma się dobrze i chyba nikt nie ma wątpliwości, że przyszłość należy do handlu online. Pojawia się wiele nowych rozwiązań dedykowanych zarówno sprzedawcom, jak i kupującym. Sprzedaż przez Internet może odbywać się bez ograniczeń terytorialnych, nic też dziwnego, że powstają nowe przepisy ograniczające dotychczas obowiązujące zasady. Mówimy tutaj przede wszystkim o rozliczaniu podatku VAT od wielu transakcji handlowych, o tym będzie nasza dzisiejsza publikacja.
Co to jest pakiet VAT e-commerce?
Polskę, jak wszystkie kraje unijne, obowiązują zasady, że zalecenia zawarte w Rozporządzeniach i Dyrektywach Unii Europejskiej muszą się znaleźć w przepisach krajowych w odpowiednich terminach.
Wprowadzane zmiany, które mają obowiązywać od 1 lipca 2021 roku, dotyczą pakietu nowych przepisów w ustawie o podatku VAT i również wynikają z wytycznych organów UE.
Celem przyjęcia takich rozwiązań jest dalsze uszczelnianie podatku VAT, ale również likwidacja barier w handlu elektronicznym, w szczególności w sektorze B2C, pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami.
Szczegóły omówimy poniżej.
Jakie rozwiązania znajdą się w pakiecie e-commerce?
W projekcie ustawy zmieniającej ustawę o VAT pojawiają się nowe pojęcia i definicje. Oto główne obszary zmian:
Nowa definicja wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość(WSTO) i sprzedaży na odległość towarów importowanych z państw trzecich (SOTI).
Rozszerzenie małego punktu obsługi kompleksowej (MOSS), która obecnie jest stosowana dla usług telekomunikacyjnych, nadawczych i świadczonych drogą elektroniczną. Po zmianie procedura MOSS ma obejmować również:
wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość,
niektóre usługi świadczone na rzecz konsumentów, dla których miejscem świadczenia jest kraj konsumenta,
niektóre dostawy towarów dokonywane przez platformy handlowe.
Po zmianie nie będzie to już MOSS (Mini One Stop Shop) tylko OSS (One Stop Shop).
Sprzedaż towarów importowanych z państw trzecich o wartości przesyłki nieprzekraczającej 150 euro w procedurze IOSS (Import One Stop Shop). Zwolnienie z podatku VAT od importu będzie możliwe pod warunkiem, że podatek zostanie rozliczony w IOSS. Innym warunkiem zwolnienia będzie dokonanie zgłoszenia celnego np. przez firmę kurierską lub operatora pocztowego.
Nie będzie już obowiązywało zwolnienie od podatku VAT importowego dla przesyłek o wartości nieprzekraczającej 22 euro. Brak takiego zwolnienia będzie obejmował całą UE.
Platformy handlowe objęte zostaną obowiązkiem poboru podatku VAT od transakcji dokonywanych przez konsumentów za ich pośrednictwem. Ta nowa forma rozliczania transakcji będzie dokonywana w procedurze IOSS.
Dodatkowe informacje
Przedsiębiorcy, którzy będą dokonywali tego typu transakcji powinni przeczytać kolejne artykuły. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajduje się w dedykowanych publikacjach:
Wprowadzenie pakietu VAT e-commerce spowoduje objęcie podatkiem VAT wszystkich towarów importowanych z krajów trzecich, bez względu na kwotę. Są to bardzo rewolucyjne zmiany, jeżeli chodzi o rozliczanie podatku VAT importowego. Z tego też powodu będziemy na pewno powracać do opisywania tego tematu.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wyobraź sobie aplikację, która nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też rozwija się razem z Tobą. Teraz pomyśl, że możesz korzystać z jej nowych możliwości jeszcze zanim zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie działa program beta testów aplikacji IFIRMA.
Osoba posiadająca prawo do renty nie jest wyłączona z możliwości prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Warto natomiast wiedzieć, że firma i renta oznaczają nieco inne zasady regulowania składek niż w standardowej działalności gospodarczej.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo