Wprowadzenie pakietu SLIM VAT w obszarze korygowania faktur wprowadziło sporo zamieszania, przynajmniej na początku. Problemy z otrzymaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę są znane, obowiązująca zmiana ma temu zaradzić. Ale nie to zagadnienie będzie przedmiotem w naszych rozważaniach. W dzisiejszym artykule spojrzymy na inne zagadnienia problematyczne związane z korygowaniem transakcji gospodarczych.
Ogólne zasady ujmowania faktur korygujących
Zgodnie z obecnie obowiązującymi normami w tym obszarze należy pamiętać, że w przypadku korygowania faktury VAT ważne są założenia, o których mowa w proponowanych publikacjach.
Jak rozliczyć faktury korygujące in plus w roku 2021?
Jak rozliczyć faktury korygujące in minus w roku 2021?
Kiedy dochodzi do korygowania transakcji?
W kontekście projektu objaśnień dotyczącego m.in. rozliczania faktur korygujących w VAT pojawiła się dyskusja na temat sposobu rozliczania korekt faktur, o których nie wspomniano w objaśnieniach. W projekcie objaśnień skoncentrowano się przede wszystkim na następujących obszarach, w których dochodzi do wystawienia korekty:
- Zwrot towaru i opakowań.
- Potransakcyjne obniżki, rabaty, opusty, skonto.
- Zwrot całości lub części zaliczki.
- Błąd w kwocie podatku VAT.
- Zwrot dotacji, subwencji, innych dopłat o podobnym charakterze.
Sytuacje problematyczne z korygowaniem faktur
Specjaliści zwracają uwagę na inne problematyczne kwestie, o których nie ma mowy ani w przepisach, ani w projekcie objaśnień. Chodzi o następujące kwestie:
Błędnie zastosowany kurs waluty na fakturze pierwotnej.
W takim przypadku mogą powstać dwie sytuacje z korygowaniem transakcji:
- może wystąpić korekta in plus, w przypadku której nie jest wymagane uzgodnienie z kontrahentem.
- może wystąpić korekta in minus, gdzie takie uzgodnienie jest wymagane.
Jakie kursy walut należy stosować do przeliczania transakcji wyrażonych w walutach obcych, wynika z obowiązujących przepisów, nie może być więc przedmiotem uzgodnień z nabywcą. Rodzi się pytanie, w jaki sposób dokumentować uzgodnienie, którego co do zasady nie powinno być?
Błędne wskazanie kwoty na fakturze.
Pomyłka jest rzeczą ludzką. Może wystąpić sytuacja, w której dochodzi do wpisania pomyłkowo błędnej kwoty na fakturze, niższej lub wyższej. Jest to pomyłka jednostronna leżąca po stronie wystawiającego fakturę. W jaki sposób dokonywać nowych uzgodnień transakcji z odbiorcą, skoro to jest przeoczenie z winy dostawcy?
Rabat za przekroczenie limitu obrotu.
Przedsiębiorcy zawierają często w umowach o współpracy klauzule, z których wynika, że po przekroczeniu umówionego w danym okresie progu obrotów otrzymają rabat, najczęściej określony procentowo, na całość zrealizowanych dostaw.
Wypłacenie przydzielonego rabatu może mieć miejsce zupełnie w innym okresie rozliczeniowym niż spełnienie warunku umowy. Wypłata rabatu może mieć miejsce w lutym 2021 r. a przekroczenie ustalonego limitu dostaw w miesiącu grudniu 2020 r. Kiedy w takim przypadku należy dokonywać korekty faktury, w grudniu czy w lutym? Czy będą obowiązywały nowe przepisy odnośnie uzgodnień z kontrahentem, a jeżeli tak, to czy będzie to miało miejsce w miesiącu grudniu 2020 r. czy w lutym 2021 r.?
Pytania pozostają otwarte, ponieważ brakuje na nie odpowiedzi w przepisach, jak również w projekcie objaśnień SLIM VAT. Zmiana przepisów dopiero zaczęła obowiązywać, więc nie pozostaje nam nic innego, jak na bieżąco śledzić pojawiające się wyjaśnienia w tym temacie. Najczęściej w takich problematycznych kwestiach dochodzi do wypracowania pewnego modelu postępowania, o czym na pewno będziemy informować.