Przedsiębiorcy, którzy posiadają status czynnego podatnika VAT muszą być dobrze zorientowani w przepisach podatkowych, ponieważ popełniane błędy, nawet nieumyślnie, mogą być obciążone sankcjami finansowymi. Jedną z bardzo istotnych kwestii jest prawidłowe rozpoznanie obowiązku podatkowego. Dzisiaj opiszemy, w jaki sposób należy rozliczać w VAT sprzedaż książek drukowanych, gazet, czasopism i magazynów drukowanych.
Sprzedaż książek drukowanych przez Internet – obowiązek podatkowy w VAT
Przedsiębiorcy, którzy zajmują się sprzedażą drukowanych publikacji i wykonują czynności polegające na ich drukowaniu mają zapisany w ustawie o VAT szczególny moment rozpoznania obowiązku podatkowego:
W przypadku dostawy książek drukowanych, gazet, czasopism i magazynów, drukowanych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, a fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania towarów.
W przypadku czynności polegających na drukowaniu książek, gazet, czasopism i magazynów, drukowanych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, a fakturę wystawia się nie później niż 90 dnia od dnia wykonania czynności.
Przykład 1
Pani Ilona Nowak dokonała dostawy książek drukowanych 14.06.2021 r., zapłata za towar wpłynęła 17.06.2021 r. Pani Ilona wystawiła fakturę za książki 21.06.2021 r. W tym przypadku obowiązek podatkowy w VAT powstanie 21.06.2021 r.
Przykład 2
Pan Adam Nowak dokonał dostawy książek 14.06.2021 r., zapłatę otrzymał 15.06.2021 r. jednak zapomniał wystawić faktury. W takiej sytuacji i tak obowiązek podatkowy powinien być rozpoznany przez pana Adama nie później niż 13.08.2021 r., tj. po upływie 60 dni od dnia wydania towarów.
Działalność polegająca na drukowaniu i sprzedaży książek drukowanych, gazet, czasopism i magazynów znalazła szczególne miejsce w ustawie o VAT. Moment powstania obowiązku podatkowego jest rozpoznawany odmiennie od zasad ogólnych, co opisaliśmy powyżej również na przykładach. Należy podkreślić, że nawet brak wystawionej faktury nie zwalnia przedsiębiorcy z wykazania sprzedaży w ewidencji VAT i JPK_V7 we właściwym okresie rozliczeniowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rząd stawia kolejne kroki w kierunku w ramach pakietu deregulacyjnego. Do Senatu trafiła przegłosowana nowelizacja ustawy o VAT, która podnosi limit zwolnienia podmiotowego VAT.
Influencer marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marek z odbiorcami. W dobie mediów społecznościowych to właśnie opinie twórców cyfrowych często decydują o wiarygodności produktu i wpływają na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami. Należy jednak pamiętać, że każda współpraca – niezależnie od tego, czy dotyczy influencera, czy innego podmiotu – powinna zostać uregulowana w formie pisemnej umowy.
Rozpoczynając działalność gospodarczą, nie musisz od razu rejestrować się jako podatnik VAT. Możesz to zrobić dobrowolnie, jeśli uznasz to za korzystne. Warto jednak pamiętać, że istnieją sytuacje, w których rejestracja do VAT jest obowiązkowa.
Chcesz otworzyć działalność gospodarczą i współpracować z byłym pracodawcą? Jeśli tak, to powinieneś poznać przepisy dotyczące ulg w ZUS i wyboru formy opodatkowania, które mogą być pomocne.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo