Obowiązujący od 1 lipca 2021 r. pakiet VAT e-commerce wprowadził wiele dodatkowych obowiązków dla części sprzedawców i nie tylko. Ponadto zmiana ustawy o podatku VAT przyjęła nowe regulacje, o których nie wszyscy mogą wiedzieć. Dzisiaj podzielimy się ważną informacją dla przedsiębiorców, którzy nie są czynnymi podatnikami VAT. Mianowicie będziemy analizowali, czy sprzedaż na odległość towarów importowanych jest wliczana do limitu zwolnienia podmiotowego.
Czy podatnik zwolniony z VAT może dokonywać transakcji w ramach SOTI?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, musimy sobie w skrócie przypomnieć, co to jest sprzedaż na odległość towarów importowanych nazywana w nowej nomenklaturze SOTI. Przeprowadzane transakcje dotyczą sprzedaży na rzecz konsumentów towarów o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej 150 euro, które w momencie wysyłki nie znajdują się na terytorium UE, są wysyłane z magazynu, który znajduje się w kraju trzecim.
Żadne przepisy nie zabraniają przedsiębiorcom korzystającym ze zwolnienia podmiotowego w VAT do kwoty 200.000 zł przeprowadzania transakcji w ramach SOTI. Naszym celem jest ustalenie, czy taka sprzedaż jest wliczana do limitu 200.000 zł uprawniającego do korzystania z tego zwolnienia.
Co na temat limitu do VAT w kontekście SOTI mówi ustawa o VAT?
Zwolnienie podmiotowe z VAT zostało szczegółowo opisane w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Mamy tam zawarte informacje, kto nie może korzystać z tego zwolnienia, ale jest również zapis o tym, co nie jest wliczane do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z VAT. Nas będzie interesowała sprzedaż na odległość towarów importowanych. Jest to nowe pojęcie, które pojawiło się w ustawie dopiero od 1 lipca 2021 r.
Jeśli zajrzymy do przepisów, możemy przeczytać, że do wartości limitu 200.000 zł nie wlicza się sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju. Czyli przedsiębiorca, który dokonuje sprzedaży w ramach SOTI nie będzie musiał jej sumować do limitu zwolnienia podmiotowego w VAT.
Przykład:
Przedsiębiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, ale posiada również magazyny w Chinach, z których dokonuje bezpośredniej wysyłki towarów do konsumentów w różnych krajach UE. Wartość jednostkowa takich przesyłek nie przekracza kwoty 150 euro. W związku z tym w miesiącu lipcu 2021 roku wartość przeprowadzonych transakcji SOTI zgodnie z ewidencją wyniosła 50.000 zł i kwota ta nie będzie sumowana do limitu zwolnienia 200.000 zł.
Ważna uwaga!
Z wyjątkiem będziemy mieli do czynienia w przypadku, gdy wysyłka towarów następuje z Chin do Polski, stosujemy procedurę IOSS, ale opodatkowanie VAT jest w kraju zakończenia wysyłki, czyli w Polsce. Zdaniem KIS taka sprzedaż – która jest opodatkowana na terytorium Polski, bo tu ostatecznie jest rozliczany VAT, jest wliczana do limitu zwolnienia podmiotowego. Pomimo tego, że rozliczenie jest dokonywane w IOSS, ale nadal z polskim podatkiem VAT i dlatego zdaniem KIS ten rodzaj sprzedaży jest wliczany do limitu zwolnienia podmiotowego w VAT. W JPK_VAT z deklaracją nie będą wykazywane transakcje rozliczane w ramach procedury IOSS. W tym zakresie podatnik prowadzi odrębną ewidencję oraz składa odrębną deklarację – taką odpowiedź uzyskano również z KIS.
Nadrzędną zasadą zmian wprowadzonych w pakiecie VAT e-commerce jest pobór podatku VAT od wszystkich transakcji sprzedaży towarów dla konsumentów na terenie UE, bez względu na wartość przesyłki. Podatek VAT od importu ma być uregulowany w kraju konsumenta. Wprowadzone procedury i zmiany ustawy o VAT mają również na celu wyeliminowanie podwójnego opodatkowania, raz w kraju siedziby dostawcy, a drugi raz w kraju dostawy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
O gwarancji bankowej często się słyszy, zwłaszcza przy okazji przetargów czy wynajmu lokali. Nie każdy jednak nie do końca wie, czym właściwie jest gwarancja bankowa i po co się ją stosuje.
Instagram, będący częścią ekosystemu Meta, to jeden z najważniejszych kanałów promocji dla firm w 2025 roku. Dzięki rosnącej popularności formatu Reels, coraz większej integracji z sztuczną inteligencją Meta oraz automatyzacji kampanii w Menedżerze Reklam, platforma ta oferuje ogromne możliwości dotarcia do klientów – zarówno młodszych, jak i starszych grup odbiorców.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo