Z różnych przyczyn przedsiębiorca może podjąć decyzję o likwidacji działalności gospodarczej. Ten etap wiąże się również z dopełnieniem szeregu formalności. Wątpliwości może wzbudzać korekta związana z niezapłaconymi wydatkami do dnia likwidacji. Ten temat będzie przedmiotem naszych dzisiejszych rozważań.
Ulga na złe długi w podatku dochodowym
Ulga na złe długi została wprowadzona do podatku dochodowego od 1 stycznia 2020 r. Zasada działania jest podobna, jak w przypadku podatku od towarów i usług. Zastosowanie ulgi na złe długi jest przywilejem dla sprzedawcy a obowiązkiem dla nabywcy. Każdy przedsiębiorca, który w terminie 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze/rachunku lub w umowie nie dokona zapłaty za faktury kosztowe ma obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania o wartość nieuregulowanej płatności.
Likwidacja działalności gospodarczej a niezapłacone wydatki
Przepisy ustawy o podatku dochodowym odnoszą się wprost do sytuacji, w jaki sposób należy postąpić z korektą kosztów uzyskania przychodów po likwidacji działalności gospodarczej. Zgodnie z nimi obowiązek zwiększenia podstawy do opodatkowania powstaje w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiła likwidacja tej działalności.
Przykład:
Przedsiębiorca zakończył działalność gospodarczą w miesiącu październiku 2020 roku. Z uwagi na zatory płatnicze nie zapłacił faktur kosztowych na kwotę 10.000 zł. W takim przypadku w zeznaniu rocznym składanym w 2021 rok będzie obowiązany zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o kwotę 10.000 zł. Tym samym w podstawa do naliczania zobowiązania podatkowego za rok 2020 zostanie zwiększona o tę kwotę i przedsiębiorca zapłaci wyższy podatek dochodowy.
Każdy przedsiębiorca musi pamiętać, że brak zapłaty za faktury kosztowe w ciągu 90 dni od terminu płatności rodzi dla niego określone obowiązki na gruncie podatku dochodowego. Dotyczy to firm, które wybrały opodatkowanie swoich dochodów na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym i zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zwroty w sklepie online nie muszą być koszmarem logistyki. Dobrze zaprojektowany zwrot towaru w sklepie online może zadziałać jak skuteczne narzędzie marketingowe – wspierać sprzedaż, budować zaufanie i lojalność. Zobacz, jak krok po kroku stworzyć wygodny system zwrotów, który pokochają Twoi klienci (i Twoja obsługa klienta też).
Każdy właściciel sklepu internetowego wcześniej czy później staje przed tym dylematem: postawić na fulfillment dla e-commerce czy rozwijać własny magazyn? Ten wybór nie jest kosmetyczny. Przekłada się bowiem bezpośrednio na koszty operacyjne, szybkość realizacji zamówień i satysfakcję klientów. W tym artykule przyjrzymy się obu modelom, aby pomóc Ci wybrać rozwiązanie, które pasuje do Twojego e-sklepu.
Czy każdy startup potrzebuje inwestora? Zastrzyk dodatkowej gotówki brzmi zachęcająco, z drugiej strony proces inwestycyjny bywa czasochłonny i wymaga sporo uwagi, co często hamuje rozwój startupu. Gdzie i kiedy szukać inwestora? Jak sfinansować rozwój startupu bez jego pomocy? Sprawdźcie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo