Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od Solar Screen International?
Solar Screen International to firma, w której przedsiębiorca może zaopatrzyć się w wyposażenie przemysłowe. Jak rozliczyć fakturę wystawioną przez Solar Screen International, na której widnieje luksemburski adres oraz obca waluta?
O tym, jak rozliczyć fakturę wystawioną przez zagraniczną firmę decyduje to, skąd towar jest wysyłany do nabywcy, czy z Polski z zagranicy. Solar Screen ma co prawda biuro w Warszawie, jednak produkty do kupującego są wysyłane z magazynu w Luksemburgu.
Towar wysyłany z magazynu znajdującego się poza Polską
Fakturę wystawioną przez Solar Screen International, za towar, który został wysłany z Luksemburga:
podatnicy czynni VAT – powinni rozliczyć w tzw. trybie WNT (wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów). Co to oznacza, przeczytamy w artykule: WNT – konsekwencje podatkowe w VAT
podatnicy zwolnieni z VAT – mogą taki zakup rozliczyć w trybie WNT lub potraktować jako wydatek krajowy (jeśli wartość nabywanych towarów z UE nie przekroczyło 50 000 zł). Szczegółowe informacje na temat odnajdziemy w artykule: Rozliczanie WNT przez podatnika zwolnionego z VAT
Jak obliczyć podatek z faktury od Solar Screen – podatnik czynny oraz zwolniony z VAT
Rozliczając towar w trybie WNT, podatnicy czynni, jak i zwolnieni z VAT są zobowiązani do obliczenia podatku VAT, który muszą zapłacić do polskiego fiskusa. Tak obliczony podatek:
vatowcy – mogą potem odliczyć,
nievatowcy – mogą zaliczyć w koszty, pod warunkiem, że podatek zostanie zapłacony. Podatek VAT podlega zaliczeniu w koszty w dacie wysyłki deklaracji VAT-8.
Podatek VAT należy obliczyć od całościowej kwoty wykazanej na fakturze po ewentualnym uprzednim jej przeliczeniu na polskie złote – jeśli faktura jest wystawiona w walucie obcej. Należy zastosować stawkę VAT, jaka obowiązuje w Polsce dla danego typu towarów.
Faktura w walucie obcej – w jakiej kwocie rozliczyć?
Faktury w walucie obcej przelicza się:
dla celów VAT – wg średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień obowiązku podatkowego. Dla transakcji WNT datą powstania obowiązku podatkowego jest wystawienie faktury, jednak nie później niż 15 dnia następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. Dla transakcji polskich jest nim data dokonania dostawy towarów lub zapłata przed dokonaniem dostawy.
dla celów PIT – wg średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu, czyli wystawienia faktury.
Jak rozliczyć fakturę wystawioną przez Solar Screen – przykłady
Przykład 1.
Pani Danuta, jako podatnik czynny VAT dostała fakturę na kwotę 100 euro, wystawioną przez Solar Screen International, z datą wystawienia oraz dostawy towarów: 12.07.2021. Faktura została opłacona 05.07.2021 r. Jak należy rozliczyć fakturę?
Ponieważ Solar Screen wysyła towary z Luksemburga, to należy taką fakturę rozliczyć w trybie WNT, a zatem trzeba obliczyć VAT podlegający zapłacie, jak i odliczeniu.
kurs euro NBP z 09.07.2021: 4,4567
rozliczenie w VAT (sprzedaży i zakupu): (100*4,4567)*23% = 102,51 zł
rozliczenie w KPiR: 100 * 4,4567 = 445,67 zł
Przykład 2.
Pani Agnieszka, która jest zwolniona z VAT otrzymała od Solar Screen fakturę na kwotę 300 euro z datą wystawienia oraz dostawy towarów: 20.07.2021. Faktura została opłacona 23.07.2021 r. Jak należy rozliczyć fakturę?
Ponieważ Solar Screen wysyła towary z Luksemburga, a pani Agnieszka dla unijnych nabyć wybrała rozliczenie w trybie WNT, to jest zobowiązany, aby samodzielnie obliczyć VAT, który podlega wpłaceniu do polskiego fiskusa.
kurs euro NBP z 19.07.2021: 4,5877 zł
VAT, który należy zapłacić oraz można wliczyć w koszty w dacie wysyłki VAT-8: (300*4,5877)*23% = 316,55 zł
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Ci, którzy wchodzą w świat biznesu, mają dużo motywacji i dobre pomysły, ale brakuje im doświadczenia. Zaoszczędź czas na popełnianiu błędów i naucz się na wpadkach tych, którzy już przeszli tę drogę. „Rozkręć startup” przeprowadzi Cię przez nią od krok po kroku.
Już 8-10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation, Studio IntO i Cloudyna. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
Wyobraź sobie aplikację, która nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też rozwija się razem z Tobą. Teraz pomyśl, że możesz korzystać z jej nowych możliwości jeszcze zanim zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie działa program beta testów aplikacji IFIRMA.
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo