W przepisach podatkowych sukcesywnie obniżany jest limit płatności gotówkowych. Należy pamiętać, że ustalenie takiego limitu ma również wpływ na stosowanie innych przepisów podatkowych. W cyklu artykułów na temat zmian w projekcie ustawy Polski Ład przybliżamy proponowane rozwiązania w obszarach, które dotyczą większości przedsiębiorców. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie zmiany zostały wprowadzone odnośnie limitów płatności gotówkowych.
Uwaga!
Dnia 17 grudnia 2021 roku została opublikowana zmiana wspomnianego przepisu, która przesuwa termin wejścia w życie nowych limitów transakcji gotówkowych. Będą one obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.
Limit płatności gotówkowych w 2022 roku w transakcjach B2B
Transakcje handlowe opisywane jako B2B dotyczą umów kupna – sprzedaży, jakie odbywają się pomiędzy przedsiębiorcami. Obecnie obowiązuje limit płatności gotówkowych 15.000 zł. Oznacza to, że zapłata za nabywany towar czy usługę może być dokonywana gotówką do kwoty 15.000 zł, a jeżeli dana transakcja przekracza kwotę 15.000 zł brutto, to już zapłata za całą fakturę powinna być dokonana w formie bezgotówkowej. W projekcie ustawy Polski Ład limit dla rozliczeń gotówkowych ma być znacznie obniżony, bo aż do 8.000 zł.
Do 31 grudnia 2021 roku
Planowane od
1 stycznia 2022 roku
Limit płatności gotówkowych
15.000 zł
8.000 zł
O czym należy pamiętać po zmianie limitu
Ograniczenia w płatnościach gotówkowych mają bezpośrednie przełożenie na inne przepisy z tym związane. Chodzi mianowicie o wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów w podatku PIT pewnej kategorii płatności, o których jest mowa poniżej:
Płatności dokonane z pominięciem:
Limit płatności gotówkowych
Do 31 grudnia 2021 roku
Planowane od
1 stycznia 2022 roku
– Rachunku na białej liście
– Mechanizmu podzielone
płatności
– Rachunku bankowego
15.000 zł
8.000 zł
Limit płatności gotówkowych w 2022 roku w transakcjach B2C
W tym przypadku mówimy o transakcjach, w których jedną stroną transakcji jest przedsiębiorca, a drugą stroną tzw. konsument, a więc podmiot, który nie prowadzi działalności gospodarczej, nazywany również niepodatnikiem.
Do tej pory nie obowiązywały limity płatności gotówkowych dla konsumentów. Po zmianie przepisów ustawą Polski Ład ma się to zmienić.
Do końca 2021 roku
Planowane od
1 stycznia 2022 roku
Limit płatności gotówkowych dla konsumentów
Brak
20.000 zł
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu ustawy o Polskim Ładzie ustanowienie górnego progu rozliczeń gotówkowych w kwocie 20.000 zł oznacza, że konsument, który przeprowadzi transakcję z przedsiębiorcą opiewającą na kwotę powyżej tego limitu będzie zobowiązany do skorzystania z bezgotówkowych form płatności. Jeżeli przedsiębiorca przyjmie od konsumenta zapłatę gotówką w sytuacji, gdy konsument powinien zapłacić za pośrednictwem rachunku płatniczego, u przedsiębiorcy powstanie przychód w wysokości kwoty takiej płatności.
Jak widać zmiany w Polskim Ładzie są daleko idące, jeżeli chodzi o eliminację gotówki z obrotu gospodarczego. Przedsiębiorcy muszą zapamiętać i stosować nowe ograniczenia, żeby nie narazić się na poważne konsekwencje finansowe.
Projekt ustawy jest przekazany Prezydentowi i Marszałkowi Senatu według stanu na dzień 23.10.2021 rok.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy każdy startup potrzebuje inwestora? Zastrzyk dodatkowej gotówki brzmi zachęcająco, z drugiej strony proces inwestycyjny bywa czasochłonny i wymaga sporo uwagi, co często hamuje rozwój startupu. Gdzie i kiedy szukać inwestora? Jak sfinansować rozwój startupu bez jego pomocy? Sprawdźcie.
AI w customer service to już nie eksperyment, ale nowy standard. Zamiast czekać w nieskończoność na połączenie z konsultantem, klienci coraz częściej rozmawiają z botem, który odpowiada natychmiast, o każdej porze dnia i nocy. W tym artykule pokażemy, jak sztuczna inteligencja zmienia podejście do obsługi klienta – szybciej, sprawniej i z większym komfortem po obu stronach.
Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których ktoś bez zgody wykorzystuje w Internecie czyjeś zdjęcia, opisy produktów, fragmenty tekstów, a nawet wizerunek, czy to na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy też w ofertach sprzedażowych. Tego typu działania to nie tylko przejaw braku szacunku dla cudzej pracy, ale również naruszenie przepisów prawa autorskiego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo