Wybór formy opodatkowania w prowadzonej działalności gospodarczej jest kluczowy, ponieważ będzie miał wpływ na wysokość obciążeń publicznoprawnych. Od 2022 roku zmiana zasad opłacania składki zdrowotnej dodatkowo utrudnia podjęcie decyzji w tej kwestii. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, czy w nowo zakładanej działalności możliwa jest zmiana formy opodatkowania, jeżeli nie został jeszcze osiągnięty pierwszy przychód.
Wybór formy opodatkowania w nowej firmie
Zakładanie firmy nie jest może na dzień dzisiejszy zbyt skomplikowane, ale wymaga podjęcia kilku ważnych decyzji przez przyszłego przedsiębiorcę. Osoby fizyczne dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w CEIDG, na którym zaznaczają również wybraną formę opodatkowania swoich dochodów. Od 2022 roku mają do wyboru zasady ogólne podatek według skali, podatek liniowy i zryczałtowany podatek dochodowy. Do końca 2021 roku możliwe było jeszcze wybranie karty podatkowej, ale po wejście w życie Polskiego Ładu ta forma opodatkowania jest wygaszana. Często podjęta decyzja o formie płacenia podatków po ponownej analizie może okazać się błędna. Rodzi się pytanie, czy w takim przypadku można jeszcze zmienić zdanie.
Czy można zmienić formę opodatkowania w nowo założonej firmie jeżeli nie uzyskało się jeszcze pierwszego przychodu?
Przepisy podatkowe w sposób jasny precyzują do kiedy jest możliwe złożenie oświadczenia o sposobie opodatkowania dochodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z nimi wybór formy opodatkowania jest możliwy do 20 dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu.
W sytuacji kiedy mówimy o nowo zakładanej firmie moment uzyskania pierwszego przychodu może być przesunięty w czasie. Często nie ma to miejsca w pierwszym czy drugim miesiącu prowadzenia firmy, tylko dopiero w kolejnych. W takim przypadku nie ma przeciwwskazań, żeby przedsiębiorca zmienił zdanie, co do wybranej formy opodatkowania.
Przykład
Pan Mikołaj rozpoczął prowadzenie działalności w miesiącu kwietniu 2021 roku. W zgłoszeniu rejestracyjnym złożonym w CEIDG wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym. Jednak po kolejnej analizie przychodów i kosztów, jakie będzie osiągał w firmie doszedł do wniosku, że lepszą formą opodatkowania będzie dla niego ryczałt. Pierwszy przychód z działalności uzyskał dopiero w miesiącu lipcu 2021 roku. W tej sytuacji czas na wiążące zgłoszenie formy opodatkowania będzie miał do 20 sierpnia 2021 roku.
Takie podejście potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo w interpretacji nr 0113-KDIPT2-1.4011.155.2018.1.MD z dnia 27 kwietnia 2018 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał taki sposób postępowania za prawidłowy.
Podsumowanie
Podsumowując należy stwierdzić, że w nowo zakładanej firmie przedsiębiorca ma prawo do zmiany decyzji co do pierwotnie wybranej formy opodatkowania zgłoszonej w CEIDG. Warunkiem koniecznym jest zgłoszenie takiej zmiany w CEIDG lub do naczelnika urzędu skarbowego w ustawowym terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód w roku podatkowym. Pamiętajmy, że wybrana forma opodatkowania obowiązuje również w latach następnych, chyba że przedsiębiorca złoży zawiadomienie o zmianie w odpowiednim terminie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wybrałeś kasową metodę rozliczania podatku VAT? Sprawdź, czy utrata prawa do składania deklaracji kwartalnych pozbawia również prawa do metody kasowej.
Zastanawiasz się jak dokumentować koszty w działalności nierejestrowanej? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat i pokażemy jak należy je wykazać w rozliczeniu rocznym.
Bez odwiedzających nie ma sprzedaży – to prosta zasada, którą zna każdy właściciel e-sklepu. Ruch w sklepie internetowym nie bierze się jednak znikąd, dlatego warto działać na kilku frontach jednocześnie. Blog, SEO, reklamy czy media społecznościowe – im więcej kanałów wykorzystasz, tym większe szanse na sukces. Skąd brać ruch na stronę?
Czy można zarabiać, rozdając produkt za darmo? Brzmi ryzykownie, ale wiele startupów udowodniło, że tak! Model freemium pozwala przyciągnąć miliony użytkowników i sprawia, że część z nich z chęcią zapłaci za dodatkowe funkcje. Czym jest i jak działa freemium? O tym poniżej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo