Pracodawcy niekiedy muszą zlecić pracę w godzinach nadliczbowych. Mogą to być sytuacje nadzwyczajne, losowe a niekiedy związane z bieżącymi potrzebami pracodawcy. Jednak w takich przypadkach pracodawca nie może zapominać, że Kodeks pracy szczegółowo reguluje kwestie limitów godzin nadliczbowych. W dzisiejszej publikacji opiszemy, kiedy pracodawca może zwiększyć roczny limit nadgodzin.
Co oznacza praca w godzinach nadliczbowych?
O pracy w godzinach nadliczbowych mówimy wówczas, kiedy w podstawowym czasie pracy pracownik będzie pracował dłużej niż:
8 godzin na dobę i
40 godzin na tydzień.
Przy czym rozkład czasu pracy może być różny u różnych pracodawców, w zależności od systemu czasu pracy, jaki obowiązuje w danej firmie. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy obowiązujące u danego pracodawcy, będzie pracą w godzinach nadliczbowych.
Przepisy regulują kwestię, kiedy praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna:
w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,
ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy.
Jest to katalog zamknięty, niedopuszczalne jest więc zlecanie pracy po godzinach w innych okolicznościach.
Co to jest roczny limit nadgodzin?
W przepisach zostały określone limity dobowe, tygodniowe i roczne. Nas dzisiaj będziemy interesował limit roczny.
Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 150 godzin w roku kalendarzowym.
Czyli co do zasady pracodawca nie może przekraczać tego limitu w skali roku. Limit ten nie obejmuje nadgodzin przepracowanych w związku z akcją ratowniczą, usuwaniem awarii.
Kiedy pracodawca może zwiększyć roczny limit nadgodzin?
Pomimo zapisu w Kodeksie pracy, że roczny limit nadgodzin nie może przekroczyć 150 godzin, to przepisy dopuszczają ustalenie innej ilości godzin nadliczbowych. Warunkiem jest zamieszczenie informacji na ten temat w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy lub w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. Wypracowanie przez pracownika określonego w regulaminie pracy lub innym dokumencie limitu godzin pracy nadliczbowej pozbawia pracodawcy prawa zlecania pracownikowi takiej pracy. Jeżeli pracodawca ustali nowy limit roczny, jednocześnie musi pamiętać o zachowaniu limitu tygodniowego, który wynosi 48 godzin. Jeżeli przyjmiemy, że w roku kalendarzowym mamy 52 tygodnie, to by oznaczało, że roczny limit nadgodzin nie może przekroczyć 416 godzin (52 tygodnie x 8 godzin nadliczbowych tygodniowo).
Podsumowanie
Roczny limit nadgodzin obejmuje tylko te godziny pracy ponad ustalone normy czasu pracy, która pracownik wykonuje ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Jeżeli w firmie zdarzają się jakieś sytuacje nadzwyczajne, to ten czas pracy nie jest ujmowany do tego limitu. Limit roczny nie może zostać przekroczony bez względu na formę rekompensaty za godziny nadliczbowe, nie ma znaczenia, czy zostanie wypłacony dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, czy udzielony czas wolny. W sytuacji, gdy pracodawca podejmie decyzję o zwiększenie rocznego limitu nadgodzin, to musi jeszcze pamiętać o limicie tygodniowym, który również nie może zostać przekroczony.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Gdy nadchodzi Black Friday w e-commerce, serwery parują, a klienci kupują jak szaleni. To czas, który może przynieść rekordowe zyski albo… falę reklamacji. Zanim zacznie się gorączka, zobacz, jak przygotować sklep na szczyt sprzedażowy i przejść przez sezon bez potknięć.
Sprawne zarządzanie sprzedażą to klucz do sukcesu na marketplace, zwłaszcza jeśli sprzedajesz na kilku kontach. Jakie możliwości daje Sales Center Allegro i komu najbardziej się przydaje?
Przygotowanie dobrego planu zdjęciowego to klucz do efektywnej pracy całej ekipy filmowej. Organizacja, podział ról i odpowiednie zaplecze techniczne pozwalają uniknąć opóźnień, niepotrzebnych kosztów i stresu. Zobacz, o jakie elementy należy zadbać.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo