Czym jest boolean search i jak wykorzystywać tę metodę w rekrutacji?
Czy istnieje sposób, aby jeszcze szybciej i efektywniej pozyskiwać idealnych kandydatów na stanowiska pracy w Twojej firmie? Osoby zajmujące się rekrutacją mogą skorzystać z boolean search, dostosowując operatory logiczne wyszukiwania oraz docierać do potencjalnych pracowników.
Boolean search to sposób wyszukiwania logicznego, który wykorzystuje w tym celu określone słowa kluczowe i tzw. operatory do selekcji wyników. Jest on wykorzystywany w różnych bazach danych, systemach bibliotecznych, wyszukiwarkach, a także podczas procesów rekrutacyjnych (za pomocą LinkedIn lub wyszukiwarki Google). Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest zawężenie otrzymanych wyszukiwań do tych najlepiej dopasowanych do naszych potrzeb.
Operatory logiczne
W tej technice stosuje się już wspomniane operatory logiczne, które pozwalają łączyć interesujące nas słowa kluczowe i otrzymać trafne wyniki. W boolean search stosuje się:
Operator I (AND)
Operator I (AND) wstawia się podczas wyszukiwania dwóch lub więcej kryteriów (słów kluczowych). W tym przypadku nie jest konieczne korzystanie z tego operatora – taką samą funkcję spełni użycie spacji pomiędzy danymi frazami. Otrzymane wyniki będą zawierać je obie.
Np. poszukując kierownika do działu księgowości możesz użyć Kierownik I Księgowość
Jeśli chcesz, aby kandydat na księgowego miał min. 5 lat doświadczenia w zawodzie, zastosuj Księgowy I 5 lat
Operator NIE (NOT) lub – (myślnik)
Ten operator wyklucza wyniki, które pojawią się po nim np. Doradca podatkowy NIE Księgowy/ Doradca podatkowy -Księgowy
Operator LUB (OR)
Jest przydatne, jeżeli chcemy poszerzyć sieć poszukiwań. Wyniki mogą bowiem być nazywane określeniami zbliżonymi znaczeniowo np. Biuro rachunkowe LUB Biuro księgowe
Cudzysłów “ “
Umożliwia dokładne dopasowanie wyników wyszukiwania do wpisanej frazy np. “Projekt IT”
Bez cudzysłowu w wyszukiwaniach mogą również pojawić się wyniki dotyczące innego rodzaju projektów np. graficznego lub architektonicznego.
Nawiasy ( )
Wyrazy ujęte w nawiasie zyskują „pierwszeństwo” w wynikach wyszukiwania np. Księgowość (sklep internetowy LUB programista) -freelancer
Wyszukiwania będą dotyczyć usług biur księgowych dedykowanych dla sklepów internetowych bądź programistów, jednakże wykluczone zostaną oferty kierowane do freelancerów.
Jeśli zależy Ci, aby znaleźć biuro rachunkowe z Wrocławia bądź Warszawy, zastosuj Biuro rachunkowe (Wrocław LUB Warszawa)
Nazwa formatu pliku
Jeśli chcesz znaleźć w wyszukiwarce określone formaty pliku, zastosuj np. .pdf, .docx
Wyszukiwanie tekstowe
Użyj tej opcji, jeżeli chcesz ograniczyć wyniki wyszukiwania do określonych słów kluczowych w tekście strony internetowej np. tekst: księgowa LUB doradca podatkowy
Wyszukiwanie adresów URL
Jeśli chcesz uzyskać w wyszukiwarce wyniki odnoszące do witryn internetowych z wybranym słowem kluczowym, wpisz np. Inurl:księgowa
Wyszukiwanie w witrynie internetowej
Jeśli zależy Ci na wynikach wyszukiwania z danej sieci społecznościowej, zastosuj np. strona:linkedin.com księgowa
Wyszukiwanie tytułów
Jeżeli chcesz ograniczyć wyniki wyszukiwania do określonych słów kluczowych w tytule strony internetowej np. tytuł: księgowa LUB doradca podatkowy
Korzyści i wady boolean search w rekrutacji
Poniżej przytoczymy powody, dla których boolean search może być przydatnym narzędziem podczas rekrutacji:
Większa precyzyjność i kontrola – umożliwia wyszukanie dokładnie takich informacji, jakich oczekujemy np. określenie konkretnej lokalizacji, umiejętności, kwalifikacji. Warto również wspomnieć, iż im lepsze dopasowanie kandydata, tym prawdopodobnie firma uniknie w przyszłości dużej rotacji pracowników;
Oszczędność czasu i większa wydajność – precyzyjniejsze dopasowanie skraca cały proces rekrutacyjny i zwiększa szansę na znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy. Można to zaliczyć jako jeden sposobów wdrożenia strategii lean managementu w przedsiębiorstwie;
Możesz znaleźć kandydatów, którzy nie poszukują aktywnie pracy, ale istnieje szansa, że po przedstawieniu oferty, będą chcieli wziąć udział w rekrutacji;
Optymalizacja kosztów – boolean search umożliwia szybkie znalezienie kandydata na dane stanowisko, co jednocześnie wiąże się z krótszym procesem rekrutacyjnym i niższymi wydatkami na ten cel;
Dotarcie do szerszej grupy odbiorców.
Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Za wady wyszukiwania logicznego uważa się:
Użycie zbyt dużej ilości operatorów skutkuje otrzymanie zbyt zawężonych wyników, które dla rekrutera mogą okazać się mało wartościowe;
Otrzymywanie wyników, które dokładnie pasują do zastosowanego operatora, jednakże nie bierze pod uwagę powiązanych ze słowem kluczowym umiejętności, stanowisk, które są cenną informacją. W ten sposób rekruter może pominąć kandydata, który pomimo użycia innych sformułowań w swoim CV, jest dobrze dopasowany do danej posady.
Podsumowanie
Boolean search może pełnić ważną funkcję w procesach rekrutacyjnych i ułatwić dotarcie do idealnych kandydatów, zwłaszcza tych, którzy w danym momencie nie poszukują aktywnie zatrudnienia. Z pewnością warto zapoznać się z tą metodą pozyskiwania pracowników, jednocześnie mając na uwadze, iż obecnie coraz więcej dziedzin jest zdominowanych przez sztuczną inteligencję. Nie inaczej jest w tym przypadku i okazuje się, iż narzędzia AI radzą sobie coraz lepiej również w obszarze rekrutacji niż opisywana w niniejszym artykule taktyka.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że kantory to znak rozpoznawczy wielu polskich miast. Jak podaje parkiet.com – w Berlinie znajduje się ich 30, w Pradze 50, a w Warszawie aż 130. Aby założyć kantor wymiany walut, należy jednak spełnić szereg wymogów oraz zadbać o niemały kapitał początkowy. W przypadku kantoru internetowego jest trochę łatwiej. Sprawdź, jak krok po kroku stać się właścicielem własnego kantoru wymiany walut.
Zastanawiasz się, kto pomaga firmom stanąć na nogi, gdy grozi im upadłość? To właśnie doradca restrukturyzacyjny. Jego zadaniem jest wsparcie przedsiębiorców w poprawie ich trudnej sytuacji finansowej i tym samym uniknięciu upadłości.
Mandat to dokument potwierdzający nałożenie kary pieniężnej przez uprawniony do tego organ. Mandat zazwyczaj kojarzony jest z karą nakładaną przez policję za wykroczenie drogowe, ale może mieć również charakter karny skarbowy i dotyczyć popełnienia wykroczeń skarbowych.
Subskrypcyjny model biznesowy zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców z różnych branż – od rozrywki po oprogramowanie i e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na oferowanie swoich produktów lub usług w formie regularnych opłat abonamentowych. Jak działa ten model? Jakie są jego zalety i wady? I czy sprawdzi się także w Twoim biznesie?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo