|
|
4 minut czytania

Czym jest boolean search i jak wykorzystywać tę metodę w rekrutacji?

Czy istnieje sposób, aby jeszcze szybciej i efektywniej pozyskiwać idealnych kandydatów na stanowiska pracy w Twojej firmie? Osoby zajmujące się rekrutacją mogą skorzystać z boolean search, dostosowując operatory logiczne wyszukiwania oraz docierać do potencjalnych pracowników.

boolean search

W tym artykule dowiesz się, w jaki sposób!

Boolean search to sposób wyszukiwania logicznego, który wykorzystuje w tym celu określone słowa kluczowe i tzw. operatory do selekcji wyników. Jest on wykorzystywany w różnych bazach danych, systemach bibliotecznych, wyszukiwarkach, a także podczas procesów rekrutacyjnych (za pomocą LinkedIn lub wyszukiwarki Google). Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest zawężenie otrzymanych wyszukiwań do tych najlepiej dopasowanych do naszych potrzeb.

Operatory logiczne

W tej technice stosuje się już wspomniane operatory logiczne, które pozwalają łączyć interesujące nas słowa kluczowe i otrzymać trafne wyniki. W boolean search stosuje się:

  • Operator I (AND)
  • Operator I (AND) wstawia się podczas wyszukiwania dwóch lub więcej kryteriów (słów kluczowych). W tym przypadku nie jest konieczne korzystanie z tego operatora – taką samą funkcję spełni użycie spacji pomiędzy danymi frazami. Otrzymane wyniki będą zawierać je obie.

    Np. poszukując kierownika do działu księgowości możesz użyć Kierownik I Księgowość

    Jeśli chcesz, aby kandydat na księgowego miał min. 5 lat doświadczenia w zawodzie, zastosuj Księgowy I 5 lat

  • Operator NIE (NOT) lub – (myślnik)
  • Ten operator wyklucza wyniki, które pojawią się po nim np. Doradca podatkowy NIE Księgowy/ Doradca podatkowy -Księgowy

  • Operator LUB (OR)
  • Jest przydatne, jeżeli chcemy poszerzyć sieć poszukiwań. Wyniki mogą bowiem być nazywane określeniami zbliżonymi znaczeniowo np. Biuro rachunkowe LUB Biuro księgowe

  • Cudzysłów “ “
  • Umożliwia dokładne dopasowanie wyników wyszukiwania do wpisanej frazy np. “Projekt IT”

    Bez cudzysłowu w wyszukiwaniach mogą również pojawić się wyniki dotyczące innego rodzaju projektów np. graficznego lub architektonicznego.

  • Nawiasy ( )
  • Wyrazy ujęte w nawiasie zyskują „pierwszeństwo” w wynikach wyszukiwania np. Księgowość (sklep internetowy LUB programista) -freelancer

    Wyszukiwania będą dotyczyć usług biur księgowych dedykowanych dla sklepów internetowych bądź programistów, jednakże wykluczone zostaną oferty kierowane do freelancerów.

    Jeśli zależy Ci, aby znaleźć biuro rachunkowe z Wrocławia bądź Warszawy, zastosuj Biuro rachunkowe (Wrocław LUB Warszawa)

  • Nazwa formatu pliku
  • Jeśli chcesz znaleźć w wyszukiwarce określone formaty pliku, zastosuj np. .pdf, .docx

  • Wyszukiwanie tekstowe
  • Użyj tej opcji, jeżeli chcesz ograniczyć wyniki wyszukiwania do określonych słów kluczowych w tekście strony internetowej np. tekst: księgowa LUB doradca podatkowy

  • Wyszukiwanie adresów URL
  • Jeśli chcesz uzyskać w wyszukiwarce wyniki odnoszące do witryn internetowych z wybranym słowem kluczowym, wpisz np. Inurl:księgowa

  • Wyszukiwanie w witrynie internetowej
  • Jeśli zależy Ci na wynikach wyszukiwania z danej sieci społecznościowej, zastosuj np. strona:linkedin.com księgowa

  • Wyszukiwanie tytułów
  • Jeżeli chcesz ograniczyć wyniki wyszukiwania do określonych słów kluczowych w tytule strony internetowej np. tytuł: księgowa LUB doradca podatkowy

    Poniżej przytoczymy powody, dla których boolean search może być przydatnym narzędziem podczas rekrutacji:

    • Większa precyzyjność i kontrola – umożliwia wyszukanie dokładnie takich informacji, jakich oczekujemy np. określenie konkretnej lokalizacji, umiejętności, kwalifikacji. Warto również wspomnieć, iż im lepsze dopasowanie kandydata, tym prawdopodobnie firma uniknie w przyszłości dużej rotacji pracowników;
    • Oszczędność czasu i większa wydajność – precyzyjniejsze dopasowanie skraca cały proces rekrutacyjny i zwiększa szansę na znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy. Można to zaliczyć jako jeden sposobów wdrożenia strategii lean managementu w przedsiębiorstwie;
    • Możesz znaleźć kandydatów, którzy nie poszukują aktywnie pracy, ale istnieje szansa, że po przedstawieniu oferty, będą chcieli wziąć udział w rekrutacji;
    • Optymalizacja kosztów – boolean search umożliwia szybkie znalezienie kandydata na dane stanowisko, co jednocześnie wiąże się z krótszym procesem rekrutacyjnym i niższymi wydatkami na ten cel;
    • Dotarcie do szerszej grupy odbiorców.

    Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Za wady wyszukiwania logicznego uważa się:

    • Użycie zbyt dużej ilości operatorów skutkuje otrzymanie zbyt zawężonych wyników, które dla rekrutera mogą okazać się mało wartościowe;
    • Otrzymywanie wyników, które dokładnie pasują do zastosowanego operatora, jednakże nie bierze pod uwagę powiązanych ze słowem kluczowym umiejętności, stanowisk, które są cenną informacją. W ten sposób rekruter może pominąć kandydata, który pomimo użycia innych sformułowań w swoim CV, jest dobrze dopasowany do danej posady.

    Podsumowanie

    Boolean search może pełnić ważną funkcję w procesach rekrutacyjnych i ułatwić dotarcie do idealnych kandydatów, zwłaszcza tych, którzy w danym momencie nie poszukują aktywnie zatrudnienia. Z pewnością warto zapoznać się z tą metodą pozyskiwania pracowników, jednocześnie mając na uwadze, iż obecnie coraz więcej dziedzin jest zdominowanych przez sztuczną inteligencję. Nie inaczej jest w tym przypadku i okazuje się, iż narzędzia AI radzą sobie coraz lepiej również w obszarze rekrutacji niż opisywana w niniejszym artykule taktyka.

    Autor ifirma.pl

    Zespół IFIRMA

    Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

    Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

    W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

    Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Cała firma
    w jednym miejscu?

    Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

    już od 149zł/mies.
    Zleć księgowość

    Może te tematy też Cię zaciekawią

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie