Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników występuje w podwójnej roli – płatnika i pracodawcy. Przy rozliczaniu wynagrodzeń istotne znaczenie mają oświadczenia i wnioski składane przez pracowników do płatnika, które mają wpływ na wysokość zaliczek w podatku dochodowym. Każdy pracodawca musi znać przepisy kto i na jakich zasadach powinien takie oświadczenia składać. Odrębną kwestią będzie ustalenie, jakie obowiązki ma płatnik jeśli chodzi o złożenie oświadczeń przez pracownika przed i po ustaniu zatrudnienia. Ten temat będziemy omawiali w dzisiejszej publikacji.
Jakie oświadczenia składa pracownik płatnikowi?
Płatnik jest zobowiązany do prawidłowego naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń swoich pracowników. Jednak żeby mógł wywiązać się ze swoich obowiązków pracownik musi dostarczyć podstawowy pakiet informacji. Ministerstwo Finansów wydało nawet objaśnienia podatkowe z dnia 30 grudnia 2022 r., w których opisuje kto i kiedy powinien złożyć oświadczenie i wniosek.
Oświadczenia składane przez pracowników:
O stosowaniu/niestosowaniu pomniejszenia zaliczki o kwotę stanowiącą nie więcej niż 1/12 kwoty zmniejszającej podatek
O zastosowaniu podwyższonych kosztów uzyskania przychodów
O zamiarze preferencyjnego opodatkowania dochodów z małżonkiem albo jako osoba samotnie wychowująca dziecko
O stosowaniu ulgi na powrót, ulgi dla rodzin 4+ oraz ulgi dla pracujących
Wnioski składane przez pracowników:
O stosowanie/niestosowanie ulgi dla młodych
O stosowanie/niestosowanie kosztów uzyskania przychodów
O stosowanie wyższej stawki podatku
O niepobieranie zaliczek jeśli uzyskane dochody pracownika podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 30.000 zł
O rezygnację ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów
Ministerstwo Finansów udostępniło wzory takich wniosków – PIT-2 i PIT-2A, ale korzystanie z tych wzorów jest dobrowolne. Wnioski i oświadczenia można również składać pojedynczo, bez sformalizowanej formy. Tak naprawdę to pracodawca informuje, jakie rozwiązania obowiązują w jego firmie.
Stosunek prawny pomiędzy pracownikiem a pracodawcą
W momencie podpisania umowy o pracę pomiędzy pracownikiem a pracodawcą dochodzi do nawiązania stosunku prawnego. Na ten temat wypowiada się również Ministerstwo Finansów we wspomnianych wcześniej objaśnieniach, kilka słów wyjaśnienia przedstawiamy poniżej.
Stosunek prawny pomiędzy pracownikiem a płatnikiem w oparciu o objaśnienia podatkowe MF:
Stosunek prawny jest to szczególna relacja między co najmniej dwoma podmiotami, w naszym przypadku będzie to pracownik i pracodawca
Stosunek prawny łączący pracownika z pracodawcą trwa do momentu, w którym pracownik pozostaje w stosunku pracy, stosunku służbowym, stosunku pracy nakładczej lub w spółdzielczym stosunku pracy
Stosunek prawny zleceniobiorcy ze zleceniodawcą trwa do momentu, gdy przyjmujący zlecenie oraz dający zlecenie wykonają względem siebie zobowiązania wynikające z zawartej umowy zlecenia. Oznacza to, że stosunek prawny wygasa dopiero po wypłacie wynagrodzenia za wykonaną umowę zlecenie
Do ustania stosunku pracy dochodzi w sytuacji:
rozwiązania stosunku pracy na podstawie oświadczeń woli (czynności prawnych) pracownika lub pracodawcy – wypowiedzenie umowy o pracę, rozwiązanie umowy o pracę,
wygaśnięcia stosunku pracy, które jest spowodowane określonymi zdarzeniami prawnymi – przykładowo śmierć pracownika, śmierć pracodawcy, upływ 3-miesięcznej nieobecności pracownika, który został tymczasowo aresztowany
Ustanie stosunku prawnego a oświadczenia pracownika
W ustawie o podatku dochodowym ustawodawca odniósł się również do sytuacji, w której ustanie stosunek prawny pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.
Ważne!
Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków:
o niestosowaniu ulgi dla młodych,
o niestosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów,
o rezygnację ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów
Jednak kluczowe w całej sprawie będzie, od którego momentu płatnik powinien pomijać wnioski i oświadczenia złożone przez pracownika? Druga wątpliwość powstaje w sytuacji, w której pracownik już po ustaniu zatrudnienia złoży wniosek mający wpływ na obliczenie zaliczki na podatek dochodowy. Z takim pytaniem zwrócił się przedsiębiorca we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowe nr 0114-KDIP3-2.4011.1095.2022.1.MN z dnia 25.01.2023 r. Przedsiębiorca stał na stanowisku, że wnioski i oświadczenia złożone przez pracownika przed ustaniem stosunku prawnego powinien pomijać najpóźniej począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do ustania stosunku prawnego. Natomiast co do wniosków i oświadczeń otrzymanych po ustaniu stosunku prawnego, to powinien je uwzględniać najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) uznał jednak takie stanowisko za nieprawidłowe, w uzasadnieniu napisał m.in.:
Jeśli w momencie realizacji świadczenia pracowniczego nie istnieje “więź” łącząca pracownika z płatnikiem, przy obliczaniu zaliczki na podatek PIT płatnik pomija oświadczenia i wnioski uprzednio złożone przez pracownika. Jest to generalna zasada, od której przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują tylko nstępujące wyjątki:
niestosowania ulgi dla młodych,
niestosowania kosztów uzyskania przychodów dla pracowników w wysokości podstawowej lub podwyższonej lub
50% kosztów uzyskania przychodów
Pracodawca powinien pomijać wnioski pracownika złożone przed ustaniem stosunku prawnego najpóźniej począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do ustania tego stosunku z uwzględnieniem ustawowych wyjątków
Pracodawca powinien pomijać wszelkie oświadczenia i wnioski złożone przez pracownika po ustaniu stosunku prawnego, ponieważ nie istnieje już więź łącząca pracodawcę z pracownikiem, która pozwalałaby na składanie jakichkolwiek oświadczeń
Takie podejście jest też opisywane w objaśnieniach MF z 30.12.2022 r.
Podsumowanie
Płatnicy mają szereg obowiązków związanych z zatrudnianiem pracowników. Jednym z nich jest prawidłowe naliczanie i odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy. Jednak żeby to można było zrobić pracownik ma obowiązek złożyć pracodawcy niezbędne oświadczenia i wnioski, o których jest mowa w ustawie o PIT. Złożone dokumenty są ważne dopóki strony łączy stosunek prawny, po ustaniu zatrudnienia nie są brane pod uwagę przy obliczaniu zaliczek na PIT, poza pewnymi wyjątkami a mianowicie chodzi o niestosowanie ulgi dla młodych, niestosowanie kosztów uzyskania przychodów i 50% kosztów uzyskania przychodów. Wnioski i oświadczenia złożone po ustaniu stosunku prawnego nie mają żadnej mocy prawnej i nie mogą być uwzględniane przez pracodawcę, ponieważ ustała więź prawna łącząca pracownika i płatnika. Nieco odmiennie wygląda rozliczanie z tytułu umowy zlecenie, ponieważ w tym przypadku oświadczenia są ważne do terminu wypłaty wynagrodzenia.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Coraz częściej przedsiębiorcy zastanawiają się, czy możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. do innego kraju, gdy chcą przykładowo rozwinąć działalność w innym kraju bądź szukają po prostu korzystniejszego otoczenia podatkowego. Powody mogą być różne i może być ich znacznie więcej, ale każdorazowo należy wiedzieć, na jakich zasadach możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. za granicę oraz jakie obowiązują procedury.
Wprowadzenie wspólnika do spółki z o.o. może wynikać z różnych okoliczności, od konieczności zbycia udziałów przez dotychczasowego wspólnika po chęć pozyskania dodatkowego kapitału. Niezależnie od przyczyny dodanie nowego wspólnika do spółki wymaga dopełnienia kilku formalności.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo