Polskie firmy wydadzą 4-10% przychodów na digitalizację. Poznaj szczegóły!
Jak ma się cyfrowa transformacja i digitalizacja w polskich firmach? Zbadał to EY, który wydał raport pt. „Cyfrowa transformacja 2024”. Wiemy z niego, czy digitalizacja jest w ogóle ważna dla polskich firm. A jeśli tak, to na jak dużym poziomie, a także ile swojego rocznego budżetu przedsiębiorstwa z Polski zamierzają wydać na cyfrową transformację. Chcąc poznać odpowiedzi na te pytania, czytaj dalej, bo przejdziemy przez wszystkie te zagadnienia.
Digitalizacja to proces przekształcania analogowych danych i procesów w formę cyfrową. Polega na wprowadzaniu nowoczesnych technologii, które umożliwiają automatyzację, lepszą analizę informacji i zwiększenie efektywności operacyjnej. W kontekście biznesowym digitalizacja obejmuje wdrażanie narzędzi informatycznych, systemów zarządzania danymi oraz platform umożliwiających komunikację i współpracę online.
Transformacja cyfrowa, o której mowa w raporcie „Cyfrowa transformacja 2024”, to kompleksowe podejście do digitalizacji. A więc polega na integracji technologii cyfrowych we wszystkich obszarach działalności firmy, co za tym idzie zmienia sposób działania i dostarczania wartości klientom. Transformacja ta nie dotyczy wyłącznie technologii, ale również procesów, kultury organizacyjnej i strategii biznesowych.
Jak zatem wygląda poziom digitalizacji w polskich firmach? Przeczytaj również nasz artykuł dotyczący transformacji cyfrowej w Polsce.
Czy rodzime przedsiębiorstwa są w ogóle zainteresowane transformacją cyfrową? A jeśli tak, to w jakich obszarach, a także jakie wydatki ponoszą w związku z tą zmianą? Oceńmy to, analizując dane z raportu, którego autorem jest zespół firmy badawczej EY.
Digitalizacja w Polsce – ocena przedsiębiorców
Zacznijmy od tego, jak w ogóle ma się digitalizacja w polskich firmach. Okazuje się, że całkiem dobrze. Bo jak podaje EY, według aż 64% rodzimych przedsiębiorstw stopień zaawansowania transformacji cyfrowej w ich organizacjach jest wysoki lub nawet bardzo wysoki. Dotyczy to przede wszystkim dużych przedsiębiorstw, bo takiej odpowiedzi – „bardzo wysoki” – udzieliło 20% badanych podmiotów. Z kolei w średnich firmach na bardzo wysoki stopień digitalizacji wskazało nieco mniej respondentów, bo 11%.
Natomiast jeśli chodzi o wysoki stopień zaawansowania, to w tym przypadku różnica między dużymi a średnimi firmami jest znacznie niższa. A mianowicie o wysokim poziomie zaawansowania mówi 46% dużych firm i 51% firm średnich. Niemniej nie we wszystkich podmiotach jest tak dobrze. Na rynku istnieją też przedsiębiorstwa, w których digitalizacja jest na umiarkowanym poziomie – dotyczy to 31% dużych firm i 34% średnich firm. Niski poziom zaawansowania deklaruje 3% dużych firm i 2% średnich przedsiębiorstw, a bardzo niski żadna z dużych firm i 1% średnich podmiotów.
Czy digitalizacja jest ważna dla polskich firm?
Niezależnie od stopnia digitalizacji w Polsce powiedzieć możemy, że sama transformacja cyfrowa jest naprawdę istotna dla naszych przedsiębiorców. Tak przynajmniej deklaruje 84% firm badanych przez EY. Do tego jest ona priorytetem w niemal równej mierze zarówno dla firm dużych, jak i średnich. Bo jeśli przyjrzymy się wynikom przedstawionym w raporcie, to zauważymy, że na wysoki i bardzo wysoki priorytet wskazało w sumie 85% dużych podmiotów oraz 81% średnich przedsiębiorstw.
Co istotne, żadna z ankietowanych organizacji nie uznała, że transformacja cyfrowa jest dla niej ważna. A to oznacza, że firmy w Polsce dostrzegają potencjał digitalizacji i konieczność rozwijania się w tym kierunku. Jednocześnie nie oznacza to, że wśród badanych nie znalazły się firmy, które kładą mniejszy nacisk na cyfryzację.
Owszem, są i takie podmioty w Polsce. I tak na przykład umiarkowany priorytet dla transformacji cyfrowej deklaruje 13% dużych firm i 17% średnich przedsiębiorstw. Ponadto niski priorytet wskazało 2% dużych organizacji i 1% średnich firm. A skoro digitalizacja jest tak ważna dla rodzimych przedsiębiorców, to ile budżetu na digitalizację wydają podmioty działające w Polsce? Na to pytanie EY również znalazł odpowiedź.
Wydatki na digitalizację i transformację cyfrową
Nie ulega wątpliwości, że wysokości budżetów, jakie nasze firmy przeznaczają na digitalizację, różnią się w zależności od wielkości i zasobności organizacji. W każdym razie największy procentowy udział w wydatkach na cyfryzację kształtuje się na poziomie od 4% do 10% przychodów. Tyle na digitalizację wydaje ponad połowa badanych firm, bo aż 57%. Nieco mniej, bo 32% przedsiębiorstw przeznacza na ten cel od 6% do 10% budżetu, a 25% firm inwestuje od 4% do 5% swoich przychodów. Z kolei zaledwie 10% podmiotów alokuje poniżej 3% zarobionych środków na digitalizację.
Dane przedstawione przez EY pokazują również, że kolejną sporą grupą firm jest 18% przedsiębiorstw, które na cele związane z transformacją cyfrową przeznaczają od 11% do 20% swoich rocznych przychodów. Ponadto nieliczne grono 6% uczestników badania inwestuje w digitalizację na poziomie aż 20% przychodów. Przy czym warto wspomnieć, że tak wysoki budżet jest raczej typowy dla dużych przedsiębiorstw.
Przyjrzyjmy się zresztą szczegółom, porównując poziomy inwestycji w dużych i średnich firmach. I tak na przykład 23% dużych firm przeznacza na digitalizację od 4% do 5% swoich przychodów, a jeśli chodzi o średnie firmy, to w tym przedziale mają one wyższy udział, wynoszący 28%. Inwestycje w cyfryzację w zakresie od 6% do 10% rocznych przychodów realizuje 32% dużych firm i 33% średnich przedsiębiorstw. Z kolei budżet na digitalizację na poziomie od 11% do 20% wydatkuje 21% dużych organizacji i 15% średnich firm. Widać więc, że duże podmioty wydają więcej na ten cel.
Co interesujące, niewielki odsetek firm, bo mowa o 10% uczestników badania, wskazał, że przeznacza na digitalizację poniżej 3% swoich rocznych przychodów. Przyczyn tego może być oczywiście wiele, jak chociażby to, że podmioty te mają inne priorytety i strategie rozwoju, ich poziom cyfryzacji już jest na wystarczająco wysokim poziomie albo napotykają na pewne bariery w digitalizacji, do czego wrócimy na końcu artykułu.
Dotychczasowe inwestycje w digitalizację
Spójrzmy teraz, na co firmy w Polsce wydają pieniądze, jeśli chodzi o transformację cyfrową. Gołym okiem widać, że mają trzy priorytety w tym względzie. Bo jak się okazuje, najwięcej przedsiębiorstw, bo aż 49%, zainwestowało w cyberbezpieczeństwo – być może przyczynił się do tego COVID-19 i wojna w Ukrainie. Na drugim miejscu znalazły się rozwiązania chmurowe – tam 44% badanych firm ulokowało swoje budżety. Podium zamykają szkolenia dla pracowników z kompetencji cyfrowych, w które zainwestowała spora część przedsiębiorstw ankietowanych przez EY – mowa o 42%.
Nieco mniej rodzimych podmiotów angażowało swoje środki finansowe w rozwiązania z zakresu marketing automation i personalizacji – był to istotny obszar dla 28% firm. Ten sam wynik uzyskały wydatki w poprawę doświadczeń klienta. Dalej na liście priorytetów znalazły się inwestycje w narzędzia analityczne dla Big Data i rozwiązania do automatyzacji procesów, takie jak RPA, Low Code i No Code – zainwestowało w nie 27% polskich przedsiębiorstw.
Co interesujące, poziom inwestycji we wszystkie te obszary jest bardzo podobny zarówno w dużych, jak i średnich firmach. Ponadto dane EY pokazują, że najmniej kapitału zainwestowano w takie technologie jak IoT/5G, co wskazało tylko 11% firm.
Digitalizacja w polskich firmach – po co?
Polskie firmy inwestują w wyżej omówione obszary, ponieważ chcą poprawić konkretne procesy biznesowe. A zatem, które działania z punktu widzenia digitalizacji są najistotniejsze dla naszych rodaków? Przede wszystkim obsługa klienta. Jako priorytet wskazało ją 47% przedsiębiorstw. Kolejnym istotnym obszarem jest sprzedaż. Wskazało na nią 43%. Z kolei szeroko pojęte IT ma duże znaczenie dla 38% badanych podmiotów, a logistyka jest ważna dla 36% ankietowanych przedsiębiorstw.
Ponadto 26% firm w Polsce chciałoby zdigitalizować procesy księgowe, a 22% unowocześnić produkcję. EY podaje, że w kontekście transformacji cyfrowej istotne dla rodzimych przedsiębiorców są również: administracja – 20% i HR – 13%. Poziom inwestycji w te obszary jest zbliżony zarówno w dużych, jak i średnich firmach.
W co firmy będą inwestować? Przyszłość digitalizacji
W ciągu najbliższych dwunastu miesięcy polskie firmy planują poczynić znaczące inwestycje w digitalizację. Aż 44% badanych przedsiębiorstw zamierza przeznaczyć największy budżet na cyberbezpieczeństwo – tak jak zresztą już to zrobiło. W drugiej kolejności rodzime firmy będą wydawać na szkolenia z zakresu kompetencji cyfrowych – planuje to zrobić 36% firm. Z kolei tym razem rozwiązania chmurowe spadają z drugiego miejsca na trzecie – tu 34% firm przepytanych przez EY ulokuje swój kapitał.
Jak będzie z pozostałymi obszarami? W automatyzację procesów – RPA, Low Code i No Code – zainwestuje 31% firm, w maszynowe uczenie i sztuczną inteligencję 25% przedsiębiorstw, a w narzędzia analityczne dla Big Data i systemy przewidujące oraz systemy ERP 24% podmiotów.
Czy inwestycje w digitalizację się zwracają?
To zależy. Zaledwie niewielki odsetek badanych firm – mowa o 2% – zdołał w pełni zrealizować swoje cele związane ze wzrostem przychodów poprzez transformację cyfrową, osiągając tym samym od 76% do 100% założeń. Im dalej w las, tym gorzej. Analizując wyniki raportu EY, zauważyć można, że 37% polskich firm zrealizowało wzrosty w zakresie od 11% do 35%. A to oznacza, że wiele przedsiębiorstw napotyka trudności w osiąganiu oczekiwanych korzyści finansowych z wdrożonych technologii.
Podobnie sytuacja wygląda w kwestii redukcji kosztów. Aż 34% przedsiębiorstw przyznało, że stopień realizacji założeń w zakresie spadku kosztów wyniósł zaledwie od 1% do 10%. Kolejne 27% firm zrealizowało te założenia w zakresie od 11% do 35%.
Najważniejsze bariery – co przeszkadza w digitalizacji?
Dlaczego transformacja cyfrowa napotyka trudności w polskich firmach? Głównym problemem są zbyt wysokie koszty. Aż 33% przedsiębiorstw wskazuje je jako główną przeszkodę. Kolejną barierą jest zadowolenie z obecnego sposobu działania firmy. Jest to hamulec, który blokuje zmianę procesu w przypadku aż 24% firm.
Odkładanie przez zarząd decyzji o digitalizacji jest również przeszkodą, która doskwiera 23% badanych przedsiębiorstw. Brak odpowiedniej strategii dla transformacji cyfrowej to kolejny problem – także wskazany przez 23% firm. Brak kompetencji lub zasobów wskazuje 22% firm, natomiast 21% podmiotów podkreśla niską stopę zwrotu z inwestycji jako barierę przed digitalizacją – a jaki jest ten poziom, już wiemy.
Warto również zauważyć, że 19% firm uważa, iż przed transformacją cyfrową powstrzymuje ją brak lidera gotowego do przeprowadzenia zmiany. Co interesujące, 18% firm twierdzi, iż digitalizacja nie jest priorytetem dla ich organizacji. Ten sam odsetek przedsiębiorstw skarży się, że ich kultura organizacyjna nie sprzyja rozwojowi innowacji, a co za tym idzie blokuje firmę przed wdrożeniem nowych technologii. Na koniec pozytywny wątek – 11% firm nie dostrzega żadnych barier w procesie digitalizacji.
Kierunek digitalizacja
Digitalizacja w polskich firmach to nie tylko konieczność, ale również strategiczna inwestycja. Mimo licznych wyzwań przedsiębiorstwa konsekwentnie dążą do modernizacji. Zwiększają swoje budżety na cyfryzację i rozwój kompetencji pracowników. Robią to, bo ostatecznie wiedzą, że to krok w kierunku nowoczesności i konkurencyjności.
Właściciel i redaktor naczelny Rebiznes.pl. Serwisu z newsami, wywiadami i poradnikami dla soloprzedsiębiorców i twórców internetowych. Od 2014 roku związany z mediami.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Zarówno w życiu codziennym, jak i tym zawodowym każdy staje przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wypełniania kolejnych obowiązków pozwala na znalezienie właściwego kierunku działań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo