Umowa o świadczenie usług została uregulowana w przepisie art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, zgodnie z którym „Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu”.
Do umowy o świadczenie usług i przy sporządzaniu takiej umowy należy zatem zastosować przepisy dotyczące umowy zlecenia (art. 734 i następne Kodeksu cywilnego), a o tym, co musi zawierać umowa zlecenia, znajdziesz tutaj.
Umowa o świadczenie usług polega na tym, że jedna strona – zleceniobiorca – zobowiązuje się do wykonania określonych w umowie usług na rzecz drugiej strony – zleceniodawcy – w zamian za wypłatę umówionego wynagrodzenia.
Przykładami umów o świadczenie usług są:
umowa o świadczenie doradztwa prawnego,
umowa o świadczenie doradztwa podatkowego,
umowa o świadczenie usług fryzjerskich,
umowa o prowadzenie usług księgowych.
Więcej na temat umowy o świadczenie usług przeczytasz tutaj.
Jak wypowiedzieć umowę o świadczenie usług?
Wypowiedzenia umowy o świadczenie usług należy dokonać w trybie przepisu art. 746 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym:
zleceniodawca i zleceniobiorca mogą wypowiedzieć umowę o świadczenie usług w każdym czasie;
wypowiedzenie umowy następuje przez złożenie jednostronnego oświadczenia woli;
zleceniodawca zobowiązany jest do wypłaty wynagrodzenia za czynności, które zostały zakończone do chwili wygaśnięcia stosunku prawnego;
zleceniodawca zobowiązany jest również do zwrotu zleceniobiorcy wydatków, które poczynił w celu należytego wykonania zlecenia.
Zasadniczo umowę można rozwiązać albo na podstawie przepisów, które znajdują się w umowie o świadczenie usług, a jeśli takich zapisów w umowie nie ma, to należy odnieść się do przepisów wynikających z Kodeksu cywilnego.
Przykład zapisu umowy o świadczenie usług w zakresie jej rozwiązania
§ 3
ROZWIĄZANIE UMOWY
Umowa została zawarta na czas nieokreślony.
Każdej ze stron przysługuje prawo do rozwiązania umowy z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.
Zleceniodawca może rozwiązać Umowę ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach, tj.:
w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonywania przez Zleceniobiorcę obowiązków wynikających z niniejszej Umowy;
w przypadku powierzenia wykonania zlecenia/usługi osobie trzeciej bez zgody Zleceniodawcy.
Zleceniobiorca może wypowiedzieć Umowę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku niedotrzymania przez Zleceniodawcę terminu płatności wynagrodzenia, o którym mowa w § __, pomimo uprzedniego wezwania przez Zleceniobiorcę i wyznaczenia dodatkowego 14 dniowego terminu dla dokonania zapłaty.
Wypowiedzenie umowy lub jej rozwiązanie wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
WAŻNE – zleceniodawca, na rzecz którego osoba fizyczna świadczy usługi, np. księgowe, może wypowiedzieć umowę o świadczenie usług, stosując zapisy przewidziane umowie, a jeśli takich nie ma – zasady ogólne wynikające z Kodeksu cywilnego.
Jeśli masz umowę o pracę i chcesz ją wypowiedzieć za porozumieniem stron, tutaj znajdziesz darmowy wzór do pobrania.
Wypowiedzenie umowy o świadczenie usług – podsumowanie
Niewątpliwie rozwiązanie umowy o świadczenie usług nie jest niczym skomplikowanym – wystarczy sprawdzić regulacje wynikające z samej umowy. Zazwyczaj taką umowę mogą rozwiązać obie strony, jednakże należy pamiętać, aby uregulować wszelkie zobowiązania finansowe, które wynikają z umowy, co oznacza, że dający zlecenie musi zapłacić zleceniobiorcy za wykonane usługi.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Jak wystartować na Allegro, żeby nie zaliczyć od razu bolesnego upadku? Na sukces w w-commerce składa się wiele czynników, więc trudno wskazać doskonały przepis na wysoką sprzedaż od pierwszej oferty. Na pewno podstawą jest jednak dobre przygotowanie do sprzedaży na Allegro od zera.
Nie ma zamkniętego katalogu kosztów, które można rozliczyć, pracując jako fizjoterapeuta. Są jednak wydatki, które ponosi znaczna część osób, które planują otworzyć własną praktykę i wyposażyć gabinet. Co fizjoterapeuta może wrzucić w koszty uzyskania przychodu?
Zastanawiasz się, czym się różni leasing operacyjny, finansowy i najem długookresowy samochodu? W dzisiejszym artykule zajmiemy się rozważaniami na ten temat.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo