Umowy zlecenia, należące do grupy umów cywilnoprawnych, pozwalają na stosunkowo łatwe porozumienie pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą. Aby strony mogły czuć się bezpiecznie, warto zawrzeć zlecenie w formie pisemnej i ująć w nim przynajmniej najważniejsze elementy umowy.
Umowa zlecenie a Kodeks cywilny. Jakie dane do umowy zlecenia?
Jako umowa cywilnoprawna, zlecenie podlega przepisom Kodeksu cywilnego (art. 734-751). Ustawa nie wymienia wprost elementów, które należy zawrzeć w umowie; jednak na podstawie tych przepisów można wyróżnić dane stanowiące szkielet umowy zlecenia.
Zatem, sporządzając umowę zlecenia, należy zwrócić uwagę na następujące dane:
- Dane przyjmującego i dającego zlecenie– w zależności od statusu prawnego: imiona, nazwiska, PESEL, numery dowodów osobistych, adresy zamieszkania (osoby fizyczne); nazwy firmy, NIP i REGON, adresy siedzib (firmy),
- Przedmiot umowy zlecenie – tj. określona czynność prawna i jej cechy szczególne,
- Czas trwania – czas określony, do momentu wykonania danej czynności lub zaistnienia innych przesłanek,
- Wynagrodzenie – według taryfy, według umowy lub odpowiadające danej czynności; może wystąpić również w innej formie niż pieniężnej (np. wymiana usług),
- Wypłata wynagrodzenia – zgodnie z KC powinna nastąpić po zakończeniu zlecenia, ale w umowie strony mogą ustalić inny termin,
- Zasady wypowiedzenia umowy,
- Rozliczenie kosztów – czy zlecający wpłaca zaliczkę, w jakiej kwocie, jak powinna zostać rozliczona przez zleceniobiorcę.
Wzór umowy zlecenie
Umowa zlecenia a ZUS
Zgodnie z przepisami, umowa zlecenie podlega co do zasady objęciu składkami ZUS – przede wszystkim w przypadku, kiedy zlecenie jest jedynym źródłem dochodu zleceniobiorcy. Jednakże obowiązek odprowadzania składek może zostać zmniejszony (np. do składki wyłącznie zdrowotnej przy etacie) lub całkowicie zniesiony (gdy zleceniobiorca ma status studenta).
Dlatego też w umowie zlecenia warto uwzględnić zapis o warunkach zleceniobiorcy, które będą miały wpływ na składki ZUS. Dzięki temu w razie wątpliwości ze strony ZUS rozstrzygnięcia będą znacznie łatwiejsze.
Kiedy umowa jest zleceniem?
Warto zauważyć, że umowa zlecenie nie ma w przepisach określonej formy – zatem może być zawarta nawet ustnie. Mogą zdarzyć się także umowy pisemne, nienazwane jednak wprost zleceniem. Jak wskazują przepisy KC, forma i nazwa nie ma tu znaczenia – jeśli zostaje zawarta umowa na usługi, które nie są regulowane na podstawie żadnych innych przepisów, a spełniają warunki uznania ich za zlecenie, tak też należy traktować daną umowę.