Przechowywanie dokumentów księgowych w spółce z o.o.
Przepis art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości reguluje ogólne wymogi dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych. Z tego przepisu wynika, że:
- Księgi rachunkowe to zbiory zapisów księgowych i obrotów, które obejmują:
- dziennik,
- księgę główną,
- księgi pomocnicze,
- zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych,
- wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
- Księgi rachunkowe mogą być prowadzone przy użyciu komputera i wówczas są traktowane jak zbiór danych komputerowych (baza danych, zbiór danych, wyodrębnione części), pod warunkiem że są odpowiednio zorganizowane i dostępne do odczytu.
- Każda księga (w tym wersja papierowa i komputerowa) musi być:
- oznaczona nazwą jednostki (np. spółki),
- określona nazwą rodzaju księgi (np. dziennik, księga główna),
- oznaczona rokiem obrotowym oraz okresem sprawozdawczym.
- Księgi rachunkowe muszą być:
- trwale przechowywane w ustalonej kolejności,
- w przypadku wersji elektronicznej muszą być zapewnione automatyczne kontrole ciągłości zapisów.
- Na koniec roku obrotowego należy wydrukować księgi rachunkowe lub zapewnić trwały zapis elektroniczny, który umożliwi przechowywanie tych danych przez wymagany okres.
Jeśli chodzi o przechowywanie dokumentów w spółce z o.o., to obowiązek przechowywania dokumentów rachunkowych również wynika z ustawy o rachunkowości. Z przepisów art. 71 i 73 ustawy o rachunkowości wynika kilka kluczowych zasad dotyczących przechowywania dokumentacji rachunkowej.
- Przechowywanie i ochrona danych [por. art. 71 ustawy o rachunkowości]:
- księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne i sprawozdania finansowe (zbiorami) muszą być przechowywane w taki sposób, aby były chronione przed:
- niedozwolonymi zmianami,
- nieautoryzowanym dostępem lub rozpowszechnianiem,
- uszkodzeniem lub zniszczeniem;
- jeśli księgi rachunkowe są prowadzone elektronicznie, to:
- należy stosować nośniki danych odporne na zagrożenia,
- konieczne jest tworzenie regularnych kopii zapasowych danych,
- musi być zapewniona trwałość zapisu informacji przez cały okres przechowywania dokumentów rachunkowych,
- konieczne jest stosowanie odpowiednich rozwiązań programowych i organizacyjnych, które chronią system rachunkowości przed nieautoryzowanym dostępem lub zniszczeniem danych.
- Miejsce i sposób przechowywania danych [por. art. 73 ustawy o rachunkowości]:
- dokumenty muszą być przechowywane w uporządkowany sposób, zgodny z metodą prowadzenia ksiąg rachunkowych, podzielone na okresy sprawozdawcze i umożliwiające ich łatwe zlokalizowanie;
- roczne zbiory dowodów księgowych i dokumentów inwentaryzacyjnych powinny być oznaczone nazwą rodzaju dokumentów oraz symbolami wskazującymi końcowe lata i numery w zbiorze;
- w przypadku dokumentów księgowych (z wyjątkiem niektórych, jak np. przeniesienie praw majątkowych do nieruchomości czy umowy) ich treść może być przeniesiona na informatyczne nośniki danych; taki nośnik musi zapewniać trwałość i nienaruszalność danych;
- dokumenty na nośnikach elektronicznych muszą być przechowywane w taki sposób, by istniała możliwość odtworzenia dowodów w postaci wydruku;
- po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przechowywane są także dokumenty związane z przyjętymi zasadami rachunkowości, księgi rachunkowe oraz sprawozdania finansowe zgodnie z zasadami przechowywania, które zostały określone w przepisach;
- dokumenty mogą być przechowywane poza jednostką, jeżeli zostaną przekazane do przechowywania innej jednostce, która specjalizuje się w przechowywaniu dokumentacji (np. firma oferująca usługi archiwizacyjne).
Poniższa tabela przedstawia okresy przechowywania danych.
| DOKUMENT |
OKRES PRZECHOWYWANIA |
| ZATWIERDZONE ROCZNE SPRAWOZDANIA FINANSOWE ORAZ ODMOWA PODPISU I OŚWIADCZENIE (ART. 52 UST. 2) |
Co najmniej 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym zatwierdzono sprawozdanie |
| KSIĘGI RACHUNKOWE |
5 lat |
| KARTY WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW LUB ICH ODPOWIEDNIKI |
Przez okres wymagany przez przepisy emerytalne, rentowe i podatkowe, nie krócej niż 5 lat |
| DOWODY KSIĘGOWE DOTYCZĄCE WPŁYWÓW ZE SPRZEDAŻY DETALICZNEJ |
Do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego, ale nie krócej niż do dnia rozliczenia osób odpowiedzialnych |
| DOWODY KSIĘGOWE DOTYCZĄCE ŚRODKÓW TRWAŁYCH, POŻYCZEK, KREDYTÓW, UMÓW HANDLOWYCH, ROSZCZEŃ |
5 lat od początku roku następującego po zakończeniu, spłaceniu, rozliczeniu lub przedawnieniu |
| DOKUMENTACJA PRZYJĘTEGO SPOSOBU PROWADZENIA RACHUNKOWOŚCI |
Przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności |
| DOKUMENTY DOTYCZĄCE RĘKOJMI I REKLAMACJI |
1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji |
| DOKUMENTY INWENTARYZACYJNE |
5 lat |
| POZOSTAŁE DOWODY KSIĘGOWE I SPRAWOZDANIA WYMAGANE PRZEZ USTAWĘ |
5 lat |
| JEDNOSTKI OPODATKOWANE NA PODSTAWIE USTAWY Z DNIA 6 LISTOPADA 2024 R. |
5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą |
Przechowywanie dokumentów podatkowych w spółce z o.o.
Okres przechowywania ksiąg podatkowych został uregulowany w przepisie art. 86 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym:
- „Podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej” [por. § 1];
- „W razie likwidacji lub rozwiązania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej podmiot dokonujący jej likwidacji lub rozwiązania zawiadamia na piśmie właściwy organ podatkowy, nie później niż w ostatnim dniu istnienia tej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, o miejscu przechowywania ksiąg podatkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem” [por. § 2].
Natomiast przepis art. 88 Ordynacji podatkowej reguluje przechowywanie rachunków przez podatników:
- „Podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je numerować i przechowywać kopie tych rachunków, w kolejności ich wystawienia, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego” [por. § 1];
- „Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do podatników obowiązanych do żądania rachunków” [por. § 2].
Z kolei z przepisu art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej odnosi się do kwestii przedawnienia zobowiązania podatkowego i zgodnie z tym przepisem „Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku”.
Z powyższych regulacji wynika, że:
- Podatnik, który prowadzi księgi podatkowe, musi przechowywać zarówno księgi, jak i dokumenty z nimi związane aż do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
czyli do momentu upływu 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin zapłaty podatku.
- Nawet jeśli podatnik ulega likwidacji lub rozwiązaniu, nie zwalnia to z obowiązku archiwizacji ksiąg podatkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem.
- Podatnicy wystawiający rachunki mają obowiązek numerować je kolejno i przechowywać kopie tych rachunków w kolejności ich wystawienia, a dokumenty te muszą być przechowywane do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego (czyli zazwyczaj przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin zapłaty podatku).
- Zobowiązanie podatkowe przedawnia się po 5 latach, ale liczenie tego terminu nie zaczyna się od daty zapłaty podatku, tylko od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Co to oznacza w praktyce? Każdy podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą w formie JDG czy też w formie spółki prawa handlowego, np. spółki z o.o., musi przechowywać dokumenty podatkowe przez pełny okres przedawnienia. Przedawnienie trwa 5 lat, ale liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym powinien był zostać zapłacony podatek.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 sierpnia 2010 r. , sygn. akt III SA/Gl 597/10:
- „Pięcioletni okres przechowywania faktur wynika m.in. z treści art. 86 § 1 o.p., skoro jest w nim mowa o przechowywaniu ksiąg i związanych z ich prowadzeniem dokumentów, a pod pojęciem ksiąg rozumie się także ewidencje i rejestry (art. 3 pkt 4 o.p.) np. ewidencje zakupów i sprzedaży dla celu obliczenia podatku od towarów i usług”.
- „Wyznaczony przez ustawodawcę długi okres przechowywania dokumentów księgowych, powiązany z ustawowym okresem przedawnienia zobowiązań podatkowych, jest konsekwencją wprowadzenia jako zasady w przypadku większości podatków – w tym także podatku od towarów i usług – samoobliczenia zobowiązania. Ma on umożliwić wsteczną kontrolę takiego rozliczenia na podstawie dokumentów posiadanych przez podatnika i jego kontrahentów”.
Z powyższego wyroku wynika pięcioletni obowiązek przechowywania faktur przez podatników. Faktury są dokumentami związanymi z prowadzeniem ksiąg podatkowych, które muszą być przechowywane do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Celem długiego okresu przechowywania dokumentów jest umożliwienie organom podatkowym wstecznej weryfikacji poprawności rozliczeń.
WAŻNE – dokumenty związane z prowadzeniem ksiąg podatkowych, np. faktury, ewidencje, deklaracje podatkowe, muszą być przechowywane do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli zasadniczo przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin zapłaty podatku [por. art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej].
Archiwizacja dokumentów
Archiwizacja dokumentów to specjalna forma przechowywania dokumentów, która zapewnia ich uporządkowanie i zgodność z przepisami prawa. W kontekście dokumentów księgowych oznacza to, że są one przechowywane w sposób zgodny z określonymi normami, przez wymagany czas, w odpowiednich warunkach (np. chronione przed uszkodzeniem czy zniszczeniem) i w sposób umożliwiający łatwe odszukanie w przyszłości. Dokumenty można archiwizować zarówno w siedzibie firmy, jak i w zewnętrznym archiwum, w zależności od preferencji i potrzeb firmy.
Przepis art. 11a ustawy o rachunkowości dotyczy sytuacji, gdy księgi rachunkowe są przechowywane poza siedzibą firmy lub miejscem sprawowania zarządu, np. w zewnętrznym archiwum lub w firmie zewnętrznej zajmującej się przechowywaniem dokumentów. Zgodnie z ww. regulacją w przypadku gdy księgi rachunkowe są prowadzone poza siedzibą jednostki lub miejscem sprawowania zarządu, kierownik jednostki jest obowiązany:
- powiadomić właściwy urząd skarbowy o miejscu prowadzenia ksiąg rachunkowych w terminie 15 dni od dnia ich wydania;
- zapewnić dostępność ksiąg rachunkowych wraz z dowodami księgowymi uprawnionym organom zewnętrznej kontroli lub nadzoru w siedzibie jednostki lub w miejscu sprawowania zarządu albo w innym miejscu za zgodą organu kontroli lub nadzoru.
Jeśli zatem firma (w tym spółka z o.o.) zdecyduje się przechowywać swoje księgi rachunkowe w miejscu innym niż jej siedziba lub miejsce, w którym sprawowany jest zarząd (np. w zewnętrznym archiwum, firmie zajmującej się przechowywaniem dokumentów), to musi spełnić obowiązki określone w przepisie art. 11a ustawy o rachunkowości.
A jeśli zastanawiasz się, jak wygląda postępowanie podatkowe, to przeczytaj ten artykuł.
Podsumowanie
Ile należy przechowywać dokumenty w spółce? Spółka z o.o. ma obowiązek przechowywania ksiąg rachunkowych oraz dokumentów z nimi związanych przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku. W kontekście dokumentów podatkowych oznacza to, że spółka musi przechowywać te dokumenty przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym termin płatności podatku upłynął.